PODACI Muzejskog dokumentacijskog centra

ARHEOLOŠKI MUZEJ ISTRE najposjećeniji u 2019. godini: Arenu i muzejske izložbe obišlo više od POLA MILIJUNA LJUDI

| Autor: Hina
(Neven LAZAREVIĆ)

(Neven LAZAREVIĆ)


Muzejski dokumentacijski centar (MDC) objavio je na mrežnim stranicama da su hrvatski muzeji u prošloj godini zabilježili više od 5,2 milijuna posjetitelja, a najposjećeniji je Arheološki muzej Istre s 575.294 posjetitelja.

Anketom koju je proveo MDC, od 160 muzeja iz Upisnika javnih i privatnih muzeja dobiveni su podaci njih 134, a odazvalo se i 12 muzeja koji nisu u Upisniku, ali su dio Registra muzeja, galerija i zbirki u Republici Hrvatskoj.

Prema rezultatima, od 5.235.765 posjetitelja, njih 29,6 posto razgledalo je državne muzeje, a 70,4 posto muzeje drugih osnivača, a ukupno ih je bilo 211.116 manje nego u 2018. godini.

Nakon Arheološkog muzeja Istre, najposjećeniji je bio Muzej grada Splita s 389.814, što je  66.196 više nego godinu dana ranije, dok je Galerija Klovićevi dvori na trećem mjestu s 353.262 posjetitelja, najvećim dijelom zahvaljujući manifestacijama na Gornjem gradu, gdje je smještena.

Slijede Dubrovački muzeji na četvrtom mjestu s 234.457 posjetitelja i povećanjem od 63.024 te Muzeji Hrvatskog zagorja (265.706) na petome mjestu, uz povećani posjet od 31.404 posjetitelja.

Kako stoji u analizi rezultata koju potpisuje ravnateljica MDC-a Maja Kocijan, među najposjećenijima tradicionalno su muzeji kojima rekordne posjetiteljske brojeve donose najpoznatiji antički spomenici u Hrvatskoj.

Arheološkom muzeju Istre to je Arena, dislocirana zbirka u sastavu tog muzeja, Muzeju grada Splita Dioklecijanovi podrumi te Galeriji Klovićevi dvori, koja je na izložbama u svojim prostorima imala 30.754 posjetitelja, među ostalim, edukativni programi, Noć muzeja te manifestacije koje se održavaju na Gornjem gradu, poput Adventa i Festivala svjetla.

Među devet muzeja s više od sto tisuća posjetitelja ušli su Tehnički muzej Nikola Tesla (194.850), Arheološki muzej Zadar (121.418), Muzej prekinutih veza (111.798) i Muzej Mimara (101. 671).

Prema kategorijama najveći porast zabilježen je kod posjeta stalnim postavima, koji je od 2018. porastao za 200 tisuća čemu je pridonio porast stranih turista od 160 tisuća.

Tehnički muzej Nikola Tesla izdvaja se s posjećenošću stalnom postavu

"Kad se pogledaju pojedinačne tablice čak i najjači, nacionalni muzeji posjet stalnim postavima broje u rasponu od pet do 20 tisuća, a jedino se Tehnički muzej Nikola Tesla izdvaja sa 103 tisuće posjetitelja u stalnome postavu."

Najveći pad zabilježen je kod povremenih izložbi s 1.193.435 na 752.002 posjetitelja, no Kocijan napominje da on nije zabrinjavajući jer je prošlogodišnji skok bio posljedica 400 tisuća posjetitelja koje jedan muzej nabrojao po trgovima više gradova.

"Ono što jest zabrinjavajuće je kontinuirani pad edukacijskih programa koji su od 264.739, koliko je korisnika zabilježeno u 2016., u samo tri godine pali za 51,5 posto, a lagani pad također nastavlja broj djece i mladih u muzejima", dodala je.

Predškolski uzrast je sa 56.366 u 2018. pao na 41.538 djece u prošloj godini, broj posjeta učenika osnovnih škola se malo i digao, za četiri tisuće, (na 540 tisuća), a broj srednjoškolaca je u posljednje dvije godine pao za 25 tisuća - bilo ih je 120.836 u prošloj godini.

Pad posjeta za vukovarske muzeje, blagi porast za Spomen područje Jasenovac

Posljedica odluke da se iz projekta “Posjet učenika osmih razreda Vukovaru”, posjeti Gradskom muzeju Vukovar i Muzeju vučedolske kulture postali fakultativni i više nisu obavezni dio programa, je da su ta dva muzeja nastavila gubiti posjetitelje.

Od 40 tisuća učenika osnovnih škola koji godišnje posjete Memorijalni centar Domovinskog rata samo je trećina posjetila Gradski muzej Vukovar, te je on s 2017. na 2018. zabilježio pad s 30 na 17 tisuća učenika, a u 2019. na 15.800. Muzej vučedolske kulture bilježi 20 tisuća manje učenika osnovnih škola – od 40 tisuća u 2017. na 23.400 u prošloj godini.

Broj posjetitelja stalnog postava Spomen područja Jasenovac porastao je sa 12.224 u 2018. godini na 16 476 u 2019. , kada je broj domaćih posjetitelja bio veći od broja posjeta stranih turista koji najčešće grupno dolaze iz Slovenije (19), Italije (17), SAD-a (12), Srbije (10) i Bosne i Hercegovine (7).

U svim kategorijama učenika i mladih u 2019. je u Jasenovcu bilo tek 607 posjetitelja što je porast jer je mladih 2017. bilo svega 82. Prošle godine školskih grupa iz Hrvatske bilo je 17 dok su iz inozemstva stigle 23 školske grupe, većinom iz Italije.

Iz MDC-a kažu da bi se te brojke mogle promijeniti jer je Ministarstvo znanosti i obrazovanja ove godine uz Dan sjećanja na holokaust osiguralo sredstva i pozvalo osnovne i srednje škole da u kurikulume uvrste i posjet Spomen području.

Broj posjeta stranih turista ove je godine porastao za gotovo 200 tisuća, no kako pojedini muzeji i dalje ne vode evidenciju posjeta turista, među njima su i Dubrovački muzeji, Hrvatski muzej turizma, Muzej Apoksiomena, zabilježeni broj od 1.228.216 turista ne odgovara stvarnoj situaciji.

Posjet manifestacijama, otvorenjima, promocijama i akcijama koji je od 2016. sa 206 tisuća skočio na 675 tisuća 2018. ili za 228 posto pao je u 2019. za 50 tisuća. U toj kategoriji 'najjači' su Klovićevi dvori s 280 tisuća ljudi koje upisuju zahvaljujući Festivalu svjetla i Adventu u Klovićevim dvorima.

Noć muzeja i Međunarodni dan muzeja u 2019. bilježe pad - Noć muzeja sa 216 tisuća 2018. na 169.314 prošle godine, a Međunarodni dan muzeja sa 16.771 na prošlogodišnjih 15.940.

Kocijan smatra kako se, sudeći prema brzini kojom su ove godine uspjeli prikupiti respektabilan odaziv na anketu te smanjenom broju kreativnih načina prikupljanja stotina tisuća posjetitelja po kolodvorima i “peškarijama” odnos muzejske zajednice prema muzejskoj statistici počeo mijenjati.

"Statistika posjetitelja jest zrcalo našeg odnosa prema onima za koje radimo, ali istovremeno, s jedne strane vrlo egzaktna podloga za promišljanje prioriteta ustanova, a s druge čvrsta podloga za razgovor s osnivačima", zaključila je.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter