FOTO Balet riječkog HNK
Pula dugo nije vidjela takav baletni spektakl, a riječ je o jednom od najzahtjevnijih projekata i što se tiče riječkog Baleta.
Jedan od omiljenih baletnih klasika svih vremena, upravo prigodan za ovo blagdansko razdoblje, rasprodao je pulsku kazališnu kuću, a danima unaprijed tražila se karta više.
To je posljednji od tri velika baleta Petra Iljiča Čajkovskog, kojim se godinu prije smrti vratio u čarobni svijet djetinjstva i bajki. Koreograf je Mauro de Candia, dirigent Pavle Zajcev, scenografiju i kostimografiju potpisuje Margrit Flagner, a autorica adaptacije scenografije za riječki Balet je Aleksandra Ana Buković. Uz slavne plesače, sudjeluju i učenice za balet i suvremeni ples pri Osnovnoj školi Vežica i polaznice Dramskog studija Istarskog narodnog kazališta - Gradskog kazališta Pula Zora Cvijanović i Ada Gravkić koje je pripremila Andrea Gotovina, kao i Dječji zbor Kap iz Rijeke, a baletna majstorica je Paula Rus.
Koreograf de Candia najavljujući ovaj balet istaknuo je da je imao potpunu slobodu u svojoj dramaturškoj i koreografskoj
implementaciji glazbe i materijala, uz uvjet da to bude podjednako atraktivna plesna predstava za sve generacije.
Taj je baletni spektakl gotovo pa sinonim za blagdane, posebice za božićne, a doba adventa još više ističe čaroliju ove plesne predstave. U njemačkom folkloru postoji vjerovanje da orašar štiti obitelj i donosi sreću u dom. To je razlog zbog kojeg se orašar često darivao djeci za Božić.
Balet se temelji na fantastičnoj bajci "Orašar i kralj miševa" E. T. A. Hoffmanna. Dakako, sama je fabula u baletnoj inačici skraćena, jer baletni jezik zahtijeva drukčiju prilagodbu književnih djela u odnosu na ostale žanrove. No, ovaj je balet bio prilično vjeran književnom predlošku, dakako i uz razigrani divertisman i prikazivanje bravura velikog baletnog ansambla.
Sam Candia kazao je da je glazbu čuvenog Čajkovskog doživio gotovo kao simfonijsko djelo, jer ima toliko detalja koji se pojavljuju tijekom cijele kompozicije, pa je morao promišljati kako ih nanovo koreografski osmisliti, da budu atraktivni i da slijede književni predložak.
Sugestivni kostimi, nadahnuta glazba te senzibilni pokreti aktera ove atemporalne priče bili su iznimno privlačni publici, koja je ovacijama nagradila sve aktere. Koreografska rješenja uz predivnu glazbu, kostimi, svjetlo, sve je pridonijelo baletnoj čaroliji za početak adventa.
U prvoj izvedbi "Orašara" 1892., Klaru i princa orašara igrala su djeca, a u kasnijim profesionalnim produkcijama uloge su se počele davati odraslim plesačima. Uloge u prvoj izvedbi imali su polaznici Carskog teatra. Svi izvođači za nagradu su od Čajkovskog dobili košare sa slatkišima, a balet je započeo novu tradiciju – angažiranje dječjih plesača na pozornici.
Osim premijere, baletna predstava će biti izvedena u INK-u i u ponedjeljak, 2. prosinca u 12 i u 20 sati. Spomenimo i da je to treća izvedba "Orašara" u pulskoj kazališnoj kući u posljednje vrijeme. Prije dvije godine izveden je - na ledu, a prije tri godine uz ruske baletane i djecu iz Art Dancea.