Pokretačica Festivala plesa i neverbalnog kazališta

Snježana Abramović Milković: Ono što je svim umjetnicima zajedničkoje promišljanje svijeta kao distopije

| Autor: Vanesa Begić
Snježana Abramović Milković (Snimio Marko Ercegović)

Snježana Abramović Milković (Snimio Marko Ercegović)


Sa Snježanom Abramović Milković, pokretačicom Festivala plesa i neverbalnog kazališta i izbornicom/selektoricom programa, razgovarali smo o ovogodišnjem izdanju koje se u Svetvinčentu održava od 19. do 21. srpnja.

Značajna plesna imena

Ove godine obilježavate jubilarno izdanje Festivala plesa i neverbalnog kazališta. Kada ste pokretali ovu lijepu priču, jeste li mislili da će trajati četvrt stoljeća?

- Nisam niti sanjala, ali vođena ljubavlju prema plesu i velikom upornošću te okružena sjajnim suradnicima koji su vjerovali u moju viziju, to čudo se dogodilo. Ovim putem se zahvaljujem svima koji su bili uz Festival i utkali svoju energiju kroz postojanje ovog značajnog kulturnog događaja dugog četvrt stoljeća.

Festival je dvadeset i pet godina bio mjesto susreta i razmjene iskustava, kao i razmjene kontakata i znanja, a isto tako mjesto društvenog etabliranja plesa. Na festivalu su se dogodila mnoga profesionalna poznanstva koja su prerasla u suradnje, pa iz toga proizlazi da je uloga festivala bila ne samo rad na razvoju publike, već i poticanje razvoja plesnih trendova na našoj sceni.

Stalno sam bila u potrazi za jakim autorskim osobnostima i novim poetikama, ali i kvalitetnim mainstream predstavama. Tako su se birale predstave za Festival, različiti načini koreografskog rada, različite implementacije žanrova. Od osnutka je festival nudio različite pristupe plesnoj umjetnosti, to je bio koncept svih ovih godina.

Mislim da se treba prisjetiti svih značajnih plesnih kompanija i koreografskih imena koja su prezentirana u proteklih dvadeset i pet godina u Savičenti. Nabrojat ću samo neka od njih, s tim da su često inozemni koreografi prvi put u Hrvatskoj nastupali upravo u Savičenti. Kontinuirano smo prezentirali nova koreografska imena, u čemu nam je pomoglo i desetogodišnje partnerstvo u Aerowaves mreži.

Evo nekih imena: Kibbutz Dance Company iz Izraela je nastupio još davne 2004.; zatim Hodworks i Eva Duda plesne kompanije iz Mađarske, Jo Stromgen i Francesco Scavetta iz Norveške, Bo Madvig iz Danske, Lali Ayguade, Laura Arís, Roberto Olivan, Daniel Abreu, Agrupacion Señor Serrano, Marcel Li Antúnez, jedan od osnivača La Fura dels Baus, Guy Nader i Maria Campos, Transit Dansa iz Španjolske; The Original Tempo iz Japana; Ahnsoojoung iz Južne Koreje, Les Slovaks i Miet Varloop, Antun Lachky Company iz Belgije; Wilmann Dance Company i Aurinkobaletti iz Finske, Martine Pisani, Bruno Pradet, Masalla Company, Georges Momboy, Jo Bithum iz Francuske; Bitef Dance Company, Forum za novi ples iz Srbije; En Knap, Branko Potočan, Matjaž Farič iz Slovenije; Waxtaan iz Senegala, skoro sve hrvatske plesne grupe, lokalni umjetnici poput dugogodišnjih prijatelja festivala Šikuti Machine.

Festival je prezentirao i prvi koreografski rad danas istaknutog koreografa Matije Ferlina, Tepli zdrhi, 2001.

Predstavite ovogodišnje izdanje.

- Festival se tradicionalno otvara na trgu gdje ćemo vidjeti predstavu "Okvir" Riječanina Borne Babića koji nakon završene akademije u Rotterdamu pleše u poznatoj Ultima Vez kompaniji. Zatim će u Kaštelu biti prikazana predstava "Vav" Daniela Abreua, jednog od najznačajnijih španjolskih koreografa. Predstava je nastala u koprodukciji s Teatros del Canal iz Madrida. Potom se može vidjeti nekoliko dueta plesne grupe Taiat Danza u čarobnom savičentinskom eksterijeru.

Ne smije se propustiti niti "Hive", predstava koja zatvara festival. Predstavu je koreografirao Pietro Marullo, talijanski umjetnik s belgijskom adresom koji njeguje interdisciplinarni pristup plesu, koja će nas odvesti na kozmičko putovanje ljudskog postojanja. Imat ćemo i premijeru Zagrebačkog plesnog ansambla u koreografiji Miloša Isailovića "Tamo gdje sve duše idu".

Tu su nam i plesne grupe iz Francuske, Malte i Portugala. Ono što je svim umjetnicima zajedničko ove godine je promišljanje globalne slike svijeta kao mjesta distopije. U tri dana nas čeka 12 programa, od kojih će se neki, tradicionalno, moći pogledati besplatno.

Koje su posebnosti programa ovogodišnjeg koji će se održati od 19. do 21. srpnja?

- Posebno je to što je ovo posljednja festivalska edicija u postojećem formatu. Namjera je festival transformirati u plesnu sezonu koja će se dobro uklopiti u priželjkivanu kontinuiranu godišnju programaciju Mediteranskog plesnog centra.

Iz godine u godinu, nije bilo lako zadržati kvalitetan program festivala s obzirom na cjelokupni budžet, koji je manji nego u ranijim razdobljima ili nije dovoljno korigiran u odnosu na inflaciju, a održavala se visoka kvaliteta predstava. Ta činjenica je limitirala razvoj festivala usprkos tome što je neosporno godinama dokazivao kvalitetu i što se možemo pohvaliti značajnom obljetnicom.

Ustvari se divim upornosti Petre Glad Mažar, direktorice festivala, jer je stalno ispočetka rješavala iste probleme te na jednako mukotrpan način budžetirala festival već godinama. Svakako bih u programu istaknula razgovor pod naslovom "25 godina: revizija i vizija", koji će se održati 21.07. u 17 sati u oštariji Ferlin. Na ovaj događaj pozvani su svi umjetnici, gledatelji i zainteresirana javnost kako bi zajedno razmotrili budućnost i transformaciju festivala.

U 25 godina učinjeno je puno toga, a kruna je bila otvorenje Mediteranskog plesnog centra. Ne smije se zaboraviti doprinos Festivala plesa i neverbalnog kazališta plesu u Hrvatskoj, ali i kulturnoj ponudi u Istri, sve ove godine. Rijetko je koji nezavisni festival doživio takvu dugovječnost održavanja.

Veliki entuzijazam, energija i ljubav prema plesu, kao i upornost, bili su potrebni da se festival etablira i održi. Uz mene su bili neki divni suradnici poput Branka Cvjetičanina, Mirne Čubranić, Sandre Babac, a otkada je festival prije više od desetak godina preuzela Petra Glad Mažar, ona i Petra Valentić su uložile izniman trud da festival ostane na vrhu ne samo istarske već i hrvatske kulturne ponude.

Mediteranski plesni centar ima edukacijsko-izvedbenu namjenu i kontinuirano organizira programe cijele godine i velika je dodatna vrijednost lokalnoj zajednici.

Improvizacijski zadaci

U MPC-u se održavaju međunarodni programi te se svake godine na natječaj za rad u MPC-u, na tzv. rezidencijalni boravak, prijavi više od sto plesnih grupa doslovno iz cijelog svijeta. Imati dovoljno vremena i mira umjetnički razvijati program u malom predivnom mjestu poput Savičente je luksuz.

Umjetnici na takvom boravku obavezno održe prezentaciju rada za publiku ili radionicu za djecu ili profesionalne plesače. Intencija je da Mediteranski plesni centar postane i stalni izvedbeni prostor.

Puno se radi i na radionicama i edukacijskim programima za mlade plesače.

- Radionice su bitan dio festivalske ponude zbog privlačenja upravo profesionalne plesne grupacije u periodu održavanja Festivala. Edukativna komponenta je temelj, ne samo za usavršavanje profesionalaca i educiranje budućih plesača, već i za svu onu djecu i mlade koje kroz radionice senzibiliziramo na suvremeni ples i radimo s njima na osvještavanju tijela. To je odlična baza za razvoj publike, a tijekom godine u MPC-u rad s djecom na plesnoj edukaciji je veliki doprinos lokalnoj zajednici.

Ove godine, u sklopu festivala, radionicu pod nazivom "Theatrical Body" održat će Borna Babić i Eliana Stragapede. Radionica se temelji na istraživanju fizičkog teatra i vlastite individualnosti kroz improvizacijske zadatke. Dođite u Svetvinčenat od 19. do 21. srpnja na sjajne predstave i posebnu atmosferu ovog renesansnog mjesta.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter