"Osjećate se usamljeno, napušteno i tjeskobno u intimi vlastitog doma? U mislima ste na nekom ugodnijem mjestu, puno primjerenijem i skrojenom po vašoj mjeri?"
Pitanje su to koja se postavljaju u novoj predstavi Teatra Exit i de facta, koja je odigrana na Maloj sceni Istarskog narodnog kazališta - Gradskog kazališta Pula naslovljenoj "I je i nije" Ksenije Zec gdje glavne uloge tumače Jelena Miholjević i Livio Badurina.
S elementima klaunerije, razigrano, većinom neverbalno, predstava prikazuje razne aspekte ljudskoga življenja i ponašanja s motivima ne samo klaunerije, već i dijelom filozofskog teatra, psihološke drame kojom se prodire u bit čovječanstva, pa čak i na trenutke teatra apsurda.
Protagonisti, izvrsni Miholjević i Badurina - a Miholjević je, posebice u prvome dijelu briljirala, nastoje sivu, sumornu, tužnu svakodnevicu nadograditi vlastitom zaigranošću.
Znamo da su djeca najzahtjevnija publika, a isto tako, iako u drukčijem kontekstu, gledatelji predstava s elementima klaunerije su također vrlo zahtjevna publika. Humor, odnosno sam sadržaj, ne može biti (samo) smijeh na prvu loptu, već iza toga treba biti dobro osmišljena priča, fabula, što je Ksenija Zec s(p)retno učinila.
Dramski intenzitet je snažniji u prvom dijelu predstave, koja je neke gledatelje oduševila neverbalnim bravurama, a neki su, imajući u obzir temu, očekivali i složeniji pristup i prodor u pore društva, za što je klaunerija ponekada i najpoželjnije te najzahvalnije sredstvo.
Predstava u biti tematizira subjektivnu, osobnu, sasvim privatnu usamljenost, pomažući ojačati i osvijestiti nesigurnost u širem smislu. Likovi žive zajedno, ali ne žive zajedno, imaju svoje svjetove, spajaju se i razdvajaju u usamljenosti u čijem dramaturškom prosedeu, pažljivijim iščitavanjem, vidimo i elemente kafkijanske i beckettovske provenijencije.
Dramaturgiju potpisuje Saša Božić, scenografiju Igor Ruf, a kostime Ana Mikulić. Autor glazbe je Damir Šimunović, oblikovatelj svjetla Tomislav Maglečić, video-sadržaj kreirao je Josip Visković, a producentica je Ida Klemenčić.
Nakon predstave održan je razgovor s autoricom i glumcima, a s njima je razgovarao Matija Ferlin, gdje su se osvrnuli na tematiku korištenja klaunerije, te o radu na predstavi i kazališnim smotrama danas.