IZLOŽBA U BUJSKOJ KULI SVETOG MARTINA

RINO GROPUZZO: Andante grazioso – spoj poetike i zanata

Rino Gropuzzo, uvijek dosjetljivo, ponekad tendenciozno, ponekad spontano, osobama i prostorima daje nove konotacije. Tu je serija fiktivnih povijesnih reminiscencija gdje je ostavljen kolor koji igra značajnu ulogu, kako u iskazu tako i percepciji radova, kazao je kustos i likovni kritičar Eugen Borkovsky na otvaranju izložbe

| Autor: Luka JELAVIĆ


Na nekoliko etaža kule svetog Martina u Bujama, koja je nakon preuređenja namijenjena izlagačkoj, odnosno kulturnoj djelatnosti, postavljene su fotografije priznatog i poznatog riječkog fotografa Rina Gropuzza pod nazivom "Andante grazioso".

Na svim crno-bijelim i kolor fotografijama su žene u pomalo neobičnim, često napuštenim, ali pomno biranim prostorima, a fotografije su nastale ove i nekoliko prethodnih godina. Rino Gropuzzo je zbog ograničenog prostora postavio samo četiri manje serije, a uglavnom se radi o režiranim scenama uz prisutne improvizacije, tek na rubu slučajnosti.

Začudnost i filmsko kadriranje

- Sve ponuđeno zadovoljava kompozicijske, kolorističke, tonske i tematske kvalitete. Rinov postav fotografskih zapisa spoj je poetike i zanata. Ovdje predstavljeni aktovi i portreti svojevrsni su kontrapunkt kozmetički dorađenim tijelima koja podliježu trendovima. Nameće se dojam zaustavljenih pokreta koji se očitavaju kao psihološko stanje. Poze modela autor vješto prepliće i pred nama se pokazuju tijela koja su u isto vrijeme opuštena i napeta, mirna i u pokretu. Rino Gropuzzo, uvijek dosjetljivo, ponekad tendenciozno, ponekad spontano, osobama i prostorima daje nove konotacije.

Tu je serija fiktivnih povijesnih reminiscencija gdje je ostavljen kolor koji igra značajnu ulogu, kako u iskazu tako i percepciji radova. Model je smješten u interijer polu uređenog, baroknog zdanja. Raskošnu djevojku najprije nalazimo u krinolini, povijesnom kostimu. Slijedi bilješka sa starinskom rezbarenom stolicom preko koje je odložena odjeća koju djevojka skida. Autor kao da kamerom prati razodijevanje da bi u konačnici predstavio hedonistički određen, ali i izazovan kadar gdje se nagi model odmara, kazao je na otvaranju izložbe kustos i likovni kritičar Eugen Borkovsky.

Dio fotografija nastao je u riječkoj baroknoj palači, u bivšoj tvornici "Benčić"

Ženske osobe su na fotografijama uvijek same u nesvakidašnjem prostoru. Uvijek su skladne, djelomično ili sasvim nage, u pokretu, ponekad u svojevrsnoj meditaciji, a ponekad u pozi žene željne ljubavi. Posebni dio ove prezentacije je niz izuzetnih portreta. I tu su uvijek ženska lica sa zanimljivim atribucijama ili zabilježene neobičnim rakursima. Fotograf ih interpretira u začudnoj maniri. Iako izdvojena u formate, lica iskazuju stanja tijela. Zapaža se autorov hrabri izrez motiva, gotovo filmski kadriran.

Nježna putenost i grubi interijer

- Dvije serije radova nude nježnu putenost suprotstavljenu grubom interijeru. Zapušteno tvorničko postrojenje efektna je scenografija djevojci u baletnoj odori. Kao da se, i u takvom prostoru, balerina pokušava osoviti na prste i zaplesati. Ili, kadrovi koji predstavljaju napuštenu uljaru gdje nalazimo golišavu djevojku koja se pridržava ili oslanja na elemente postrojenja.

S otvaranja izložbe – Rino Gropuzzo, Rosanna Bubola i Eugen Borkovsky

Na nekim fotografijama čini se kao da bi htjela pokrenuti, oživjeti pogon. Gropuzzo iznenađuje promatrača. Urađena je inverzija - baletna plesačica, koja bi po estradnoj klasifikaciji, trebala biti mistificirana na svaki mogući način, postavljena je u dramatičnu scenografiju zapuštene tvorničke hale. Oba elementa, model i scenografija, potpuno su realno predstavljeni. Oba elementa nude ideju rituala. Figura iskazuje plesni ritual, a okruženje rituale rada. Pred nama se tijelo pretvara u znak, dodao je predstavljajući radove Eugen Borkovsky.

Ugled i na međunarodnoj sceni

Fotograf Rino Gropuzzo je bio zadovoljan što je i u Bujama mogao pokazati svoju nadarenost i uspješnost.

- Prvi puta sam s fotografijama u Bujama, prihvatio sam poziv ravnateljice Pučkog otvorenog učilišta i zadovoljan sam, posebno velikim brojem posjetitelja na otvaranju. Imao sam prije ove veliku izložbu u Trstu, pa u Zagrebu, ali vrlo kratko zbog potresa. Šteta, tamo sam imao djelomičnu retrospektivu svog rada, ali nije bilo prilike da ostane duže otvorena zbog oštećenja muzeja. Ove fotografije koje smo postavili u kuli svetog Martina su nešto novije. Prostor ne dozvoljava puno slika, pa smo oba ciklusa malo reducirali. Jedan ciklus je rađen u Bujama, u staroj uljari, a serija s balerinom snimana je u Rijeci, u bivšoj tvornici "Benčić". Malo sam evocirao barok, jer je to je najveća barokna palača s ove strane Jadrana, rekao je Rino Gropuzzo primajući čestitke za ovu izložbu.

Rino Gropuzzo (rođen 1955. u Rijeci) je diplomirao studij strojarstva na Tehničkom fakultetu. Fotografijom se bavi od ranih 70-ih godina, a profesionalno joj se posvećuje ranih 80-ih kada dulje boravi u Parizu i Milanu, gdje se stručno usavršavao u umjetničkoj i modnoj fotografiji te počinje surađivati s jednom milanskom agencijom. Od 1988. do 1998. veći dio vremena boravi u Milanu gdje se bavi modnom, beauty, erotskom, stock i reklamnom fotografijom, da bi zatim radio u Ateni i Los Angelesu, istovremeno izlažući u Italiji, Hrvatskoj i Kanadi.

Jedna od fotografija Rina Gropuzza

Po povratku u Hrvatsku 1998. započinje plodnu suradnju s vodećim časopisima, reklamnim agencijama, turističkim zajednicama te nastavlja bogatu umjetničko-izložbenu djelatnost u Hrvatskoj i inozemstvu. Njegovi su radovi izlagani na kolektivnim ili samostalnim izložbama te se nalaze u kolekcijama diljem svijeta. Član je i Hrvatskog društva likovnih umjetnika.

Izložba, koju je otvorila u ime organizatora ravnateljica Pučkog otvorenog učilišta Buje Rosanna Bubola, realizirana je sredstvima Savjeta za nacionalne manjine RH u suradnji s Talijanskom unijom. Posjetitelji radove vrsnog fotografa mogu u kuli sv. Martina, u bujskoj starogradskoj jezgri, pogledati u narednih tridesetak dana.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter