IZLOŽBA U GALERIJI POOLA

"FAKE NEWS" STJEPAN ŠANDRKA: Između autentičnog života i podvojene stvarnosti

U prvom dijelu izložbe autor predstavlja napuhane balone s likom Donalda Trumpa, ističući da ključ za razumijevanje tih radova nije Trumpov lik, nego mobilni telefon koji on drži u ruci, tvitajući svoje postove na Twitteru gdje vodi neki rat sa svojim neistomišljenicima i pridobiva svoje istomišljenike. Drugi dio je slika pod nazivom "Čudna smrt Tinky Winkyja", a treći dio spaja prizor iz Zagreba nakon potresa s pikseliziranim Pokemonima

| Autor: Mladen RADIĆ


U Galeriji Poola otvorena je izložba "Fake news" odnosno "Lažne vijesti", a ovaj put Puljankama i Puljanima predstavio se Stjepan Šandrk, osječki umjetnik koji živi i radi u Zagrebu.

Svjetski umjetnički trendovi

Šandrk je završio Likovnu akademiju u Zagrebu, smjer slikarstvo i kako je rekao otvarajući izložbu voditelj galerije Bojan Šumonja, vrlo je aktivan na likovnoj, slikarskoj sceni, i tko god tu scenu malo prati, Šandrka ne može promašiti.

- Rekao bih da je Šandrk, pored Martine Grlić jedan od još nekolicine hrvatskih slikara koji su sada u špici i koji mogu izlagati bilo gdje u svijetu. To je jedan progres na hrvatskoj likovnoj sceni koji je prepoznat i od šire kustoske i umjetničke zajednice, kazao je Šumonja.

"Čudna smrt Tinky Winkyja" (Snimio Dejan Štifanić)

Uvodeći prisutne u Šandrkov ciklus "Fake news" Šumonja se prvo prisjetio ciklusa koji je prethodio ovome, a nazvan je "Spektakl". Radi se o seriji radova s kojom se Šandrk bavio pet, šest godina, a donosi slike koje su svoju inspiraciju, odnosno ishodište našle u knjizi francuskog teoretičara Guya Deborda "Društvo spektakla" objavljenoj 1967. godine. U njoj autor između ostalog problematizira odnos između autentičnog života i spektakla, što je termin koji je Šumonja preveo kao predstava i to predstava koja je pseudoživot, koja preuzima ulogu života a predstavljena je kroz slike.

- Kad je Debord pisao taj tekst još nismo imali digitalnu stvarnost. Tko zna što bi danas rekao o društvu spektakla i o spektaklu općenito, ali Stjepan je s jednom serijom radova radio na tom motivu, a vidjet ćete da se radi o slikama koje predstavljaju čudnovate skupine ljudi koji poziraju ispred slika koje su remek djela povijesti umjetnosti. Oni rade selfije, a Šandrk problematizira to kako se predstavlja današnja stvarnost u kojoj ljudi niti više ne gledaju slike nego fotografiraju selfije i tek onda gledaju te slike, kaže Šumonja.

Kraj ciklusa spektakla

"Fake news" je podijeljen u tri dijela. Prvi dio predstavlja napuhane balone s likom Donalda Trumpa, a Šumonja napominje, kao što uostalom i Šandrk u deplijanu koji prati izložbu piše, da je ključ za razumijevanje tih radova nije Trumpov lik, nego taj mobilni telefon koji on drži u ruci, tvitajući svoje postove na Twitteru gdje vodi neki rat sa svojim neistomišljenicima i pridobiva publiku svojih istomišljenika. Drugi dio je slika pod nazivom "Čudna smrt Tinky Winkyja" koju je radio na temelju fotografije koju je napravio slučajno, šetajući šumom kada je naišao na rasturenu plišanu lutku Tinky Winkyja, lika iz popularnih Teletubbiesa. Zamislio se da bi to možda trebao biti kraj njegovog ciklusa spektakla budući da je Tinky Winky superheroj najmlađih generacija i s njegovom smrću umire i budućnost za sve ostale.

Šandrkova slika koja "najavljuje vrli novi svijet proširene stvarnosti koji nas iza ugla čeka" (Snimio Dejan Štifanić)

"Pokojni Teletubbie odlična je metafora za moj konačni obračun sa svijetom spektakla kojim sam se bavio godinama, kaže Šandrk u opisu izložbe.

Treći dio je rad izložen pri dnu galerije, a predstavlja ruševine Zagreba nakon prošlogodišnjeg potresa, na koji je Šandrk montirao pikselizirane Pokemone, kombiniravši time digitalnu sferu s realnim svijetom, kako kaže Šumonja, što je opet analogija na odnos autentičnog života i podvojene stvarnosti.

- Ta slika simbolički spaja građevne blokove iz naše fizičke stvarnosti, ili ono što je od njih ostalo, sa novim virtualnim svijetom piksela. Njena je funkcija da najavi vrli novi svijet proširene stvarnosti koji nas iza ugla čeka, i više nikada ništa neće biti isto, piše Šandrk.

Izložba se može razgledati do 28. svibnja.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter