DAN EUROPSKOG BROJA 112

ŽUPANIJSKI CENTAR U PAZINU LANI ZAPRIMIO 55 TISUĆA POZIVA. Operater je dežurni prevoditelj za talijanski jezik za cijelu Hrvatsku

S obzirom da je naša županija turistička destinacija, tijekom prošle godine na broj 112 zaprimljeno je 7.065 poziva korisnika stranih telekomunikacijskih mreža, odnosno primljeno je i obrađeno 1.416 poziva na stranim jezicima. Najviše takvih poziva, razumljivo, imamo od lipnja do rujna. Operateri se služe stranim jezicima, ili se koriste dežurni operateri-prevoditelji u sustavu 112, kaže Mladen Kiković, voditelj Službe civilne zaštite u Pazinu

| Autor: Duška PALIBRK
Kod složenijih događaja Centar 112 preuzima ulogu koordinatora (Snimio Mateo Sardelin / Arhiva)

Kod složenijih događaja Centar 112 preuzima ulogu koordinatora (Snimio Mateo Sardelin / Arhiva)


Ove godine obilježava se 31. rođendan jedinstvenog europskog broja za hitne službe 112, koji danas slavi svoj Dan. Besplatnim pozivom na broj 112 u bilo kojoj državi članici EU-a može se zatražiti pomoć hitnih službi - policije, vatrogasaca, hitne medicinske službe - a u devet europskih država 112 je jedini hitni broj. Svaki ovaj poziv u Hrvatskoj završava u jednom od 20 županijskih centara 112. Sjedište Centra za Istru je u Pazinu, a mi razgovaramo s Mladenom Kikovićem, voditeljem Službe civilne zaštite.

Županijski centar 112 dio je Službe civilne zaštite, koja pak djeluje u sastavu Ravnateljstva civilne zaštite MUP-a. Sustav 112 nema vlastite operativne snage na terenu, ali je sa svojim informacijskim i komunikacijskim resursima, poznavanjem nadležnosti i procedura u hitnim situacijama te ažurnim bazama podataka o službama i snagama, neizostavna komponenta sustava civilne zaštite.

24 sata, 365 dana u godini

- Pozivi upućeni na broj 112 primaju se neprekidno tijekom 24 sata, 365 dana u godini, a pozivi su besplatni sa svih mobilnih ili fiksnih telefonskih priključaka. Županijski centar 112 prima sve vrste žurnih poziva, prosljeđuje informacije nadležnim službama, koordinira njihovo međusobno djelovanje i objedinjuje povratne informacije o provedenim aktivnostima. Broj 112 naziva se ako je neodgodivo potrebna hitna medicinska pomoć, pomoć vatrogasaca, policije, Gorske službe spašavanja i drugih hitnih službi, operativnih snaga sustava civilne zaštite i drugih dežurnih službi poput Zavoda za javnoj zdravstvo, veterinarske, komunalne i inspekcijske službe, koncesionara za održavanje cesta, zimske službe, HEP-a, plinare i slično, nabraja Kiković.

Osim toga, Županijski centar od mjerodavnih službi prikuplja hidrološke, meteorološke, seizmološke, radiološke, epidemiološke te podatke o onečišćenju okoliša koji mogu imati negativan učinak ili ugroziti stanovništvo i materijalna dobra. U slučaju prijema upozorenja na opasne vremenske pojave, o tome obavještavaju odgovorne osobe na području kojem prijete nepogode. Naročito se to odnosi na vrijeme turističke sezone kada su prepuni kampovi i priobalni hoteli i turistička naselja pa se na moguće nepogode upozore i turističke tvrtke.

Foto

Mario Dagostin, voditelj dežurne smjene, Lorenca Legović, operater, i Mladen Kiković, voditelj Županijskog centra 112 u Pazinu

- Važna funkcija Centra 112 je i da osigurava djelovanje jedinstvenog sustava za javno uzbunjivanje. U Istarskoj županiji Centar 112 upravlja centralizirano s 37 uvezenih sirena za javno uzbunjivanje, a 12 sirena se nalazi i kod pravnih osoba. U slučaju opasnosti, iz Centra se po potrebi mogu aktivirati sirene za javno uzbunjivanje. Sustav provjeravamo svake prve subote u mjesecu kada u podne oglasimo znak prestanka signala, jednoličnim tonom u trajanju od 60 sekundi, objašnjava Kiković.

Trećina poziva nije hitna

Županijski centar 112 u Pazinu prošle je godine zaprimio 55.215 poziva, od čega je 64,5 posto bilo namjenskih poziva nakon kojih su angažirane strukovno i teritorijalno nadležne hitne i inspekcijske službe. Nenamjenskih poziva, kao što su slučajni pozivi, pozivi koji nisu žurni i slično bilo je 35 posto, a svega 0,35 posto je bilo zlonamjernih poziva.

- S obzirom da je naša županija turistička destinacija, tijekom prošle godine na broj 112 zaprimljeno je 7.065 poziva korisnika stranih telekomunikacijskih mreža, odnosno primljeno je i obrađeno 1.416 poziva na stranim jezicima. Najviše takvih poziva, razumljivo, imamo od lipnja do rujna. Operateri se služe stranim jezicima, ili se koriste dežurni operateri-prevoditelji u sustavu 112. Jedan od operatera iz našeg centra u Pazinu je dežurni prevoditelj za talijanski jezik za cijelu Hrvatsku, kaže voditelj Službe u Pazinu.

U 2021. godini obradili su 29.137 događaja, od čega je polovica bila medicinske prirode, 35 posto bilo je sigurnosnih događaja, pet posto vatrogasnih te 10 posto složenih događaja. Složeni su događaji traganja i spašavanja, ekološka onečišćenja okoliša, poplave, nesreće u postrojenjima te različita upozorenja za javnost. Sigurnosni događaji su nesreće u prometu i na radu, smrtni slučajevi te napadi na život i imovinu ljudi. Vatrogasni događaji su požari te tehničke i ostale intervencije vatrogasnih postrojbi. U slučaju prijetnje ili nastanka izvanrednih događaja gdje su ugroženi stanovnici i materijalna dobra, Centar 112 će o tome obavijestiti čelnika lokalne samouprave.

Prijava prometne nesreće

Kako to izgleda u praksi, recimo, kada je prometna nesreća u pitanju?

- Kada operater u Centru 112 zaprimi poziv građanina koji javlja o teškoj prometnoj nesreći s ozlijeđenim osobama, odmah se prikupljaju podaci: što se i gdje dogodilo, s najbližim mjestom događaja, ima li ozlijeđenih, koliko osoba i mogu li izaći iz vozila, je li izbio požar, tko javlja. Na osnovu tih podataka, odmah se taj poziv konferencijski spaja na prijavno-dojavnu jedinicu Nastavnog zavoda za hitnu medicinu IŽ radi angažiranja hitne pomoći na mjestu događaja. U slučaju potrebe tehničke intervencije izvlačenja prikliještenih osoba u vozilu, odnosno u slučaju opasnosti od zapaljenja, odmah angažiramo najbliže vatrogasce, o događaju se obavješćuje i policija, koncesionar ceste (recimo, Bina Istra za Istarski ipsilon) te druge službe ili inspekcije ovisno o okolnostima na mjestu nesreće, prevoze li se možda opasne tvari, postoji li mogućnost onečišćenja okoliša i slično. Ukoliko je radi prometne nesreće otežano odvijanje prometa, ako treba zatvoriti ili preusmjeriti promet, o tome obavještavamo javnost putem Informativnog centra HAK-a, navodi Mladen Kiković.

Kada i zašto nazvati 112?

Pozivom na broj 112 prijavljuje se hitna situacija, nesreća ili prijetnja za ljudske živote, imovinu, okoliš i kulturna dobra. Broj 112 može se nazvati u bilo koje doba dana i noći, iz bilo kojeg dijela Hrvatske. Telefonski poziv je besplatan, a može se uputiti preko svih mobilnih i fiksnih mreža.

Osim za neodgodivo potrebnu hitnu medicinsku pomoć, pomoć vatrogasaca, policije, gorske službe spašavanja, veterinara i drugih hitnih službi i operativnih snaga sustava zaštite i spašavanja, broj 112 treba nazvati i ako se uoči požar, istjecanje opasnih tvari, onečišćenje pitke vode, potoka, rijeka ili mora te drugih pojava koje predstavljaju opasnost za život i zdravlje ljudi ili životinja ili ugrožavaju imovinu, okoliš i kulturna dobra.

Nacionalni brojevi žurnih službi 192 (policija), 193 (vatrogasci), 194 (hitna medicinska pomoć), 195 (traganje i spašavanje na moru) također su u funkciji pa se u slučaju požara može nazvati i 193, ili ako je nekome pozlilo 194. Međutim, kod složenijih događaja na čijem se rješavanju mora angažirati više službi, Centar 112 preuzima ulogu koordinatora. Primaju i pozive na engleskom, njemačkom, talijanskom, češkom, slovačkom i mađarskom jeziku. Kada se nazove 112, treba reći što, gdje i kada se dogodilo, koliko je unesrećenih, kakva je pomoć potrebna i tko zove.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter