Broj se može nazvati ako nam je neodgodivo potrebna hitna medicinska pomoć, pomoć vatrogasaca, policije, gorske službe spašavanja, hitne veterinarske pomoći te drugih hitnih službi i operativnih snaga sustava civilne zaštite
Operativno dežurstvo Županijskog centra 112 Pazin (Nikola Jedrejčić i Daniel Amidžić)
Simbolično, na današnji dan, 11.2., obilježava se Dan europskog broja 112 koji sve hitne službe integrira u jedinstveni sustav. Ujedno se u ovoj godini obilježava 30-a obljetnica od uvođenja toga broja na razini tadašnje Europske ekonomske zajednice, današnje Europske unije, dok je sustav 112 u Hrvatskoj u funkciji od 2005. godine.
Djeluje unutar Ravnateljstva civilne zaštite MUP-a i osigurava neprekidno zaprimanje dojava o neposrednim i nadolazećim opasnostima, koordinaciju hitnih službi te provedbu uzbunjivanja građana kojom se skreće pozornost na opasnost s pružanjem informacija o vrsti opasnosti i mjerama koje je potrebno poduzeti.
Broj 112 je besplatan poziv i može se nazvati 24 sata dnevno, u bilo koje doba dana i noći, neovisno od lokacije na kojoj se pozivatelj nalazi u Hrvatskoj. Pomoć je moguće zatražiti na klasični način putem telefona, putem SMS poruke te telefaks porukom upućenom na broj 112, a postoji i mogućnost automatskog poziva na broj 112 iz vozila (e-poziv). Sustav 112 temeljem utvrđenih standardnih operativnih postupaka, protokola ili sporazuma omogućava između ostalog i lociranje pozivatelja u hitnoj situaciji, hitan prijevoz zrakom ili morem ozlijeđene ili oboljele osobe, kao i timova za traganje i spašavanje te organa za transplantaciju, što je u nekim situacijama od iznimnog značenja. Sustav 112 operativno se sastoji od dvadeset županijskih centara koji zaprimaju hitne pozive i Operativnog centra civilne zaštite, koji operativno prati i koordinira rad županijskih centara.
Kao prednosti i značajke broja 112 navodi se da: pozivatelj ne treba poznavati telefonske brojeve te strukovne i teritorijalne nadležnosti službi koje je potrebno aktivirati u hitnoj situaciji; jednim pozivom moguće je alarmirati nekoliko službi jer nakon dojave na broj 112 operater alarmira sve hitne službe potrebne u konkretnom slučaju; hitnim je službama olakšan rad jer operater "filtrira" zlonamjerne, nenamjenske ili npr. opetovane pozive u situacijama kada se jedan slučaj višestruko dojavljuje od različitih dojavitelja.
Pozivom na broj 112 prijavljuje se hitna situacija, nesreća ili prijetnja za ljudske živote, imovinu, okoliš i kulturna dobra. Broj se može nazvati ako nam je neodgodivo potrebna hitna medicinska pomoć, pomoć vatrogasaca, policije, gorske službe spašavanja, hitne veterinarske pomoći te drugih hitnih službi i operativnih snaga sustava civilne zaštite.
Nirvana Ukušić - voditeljica Službe civilne zaštite Pazin (Snimio Manuel Angelini)
Isto tako, broj 112 se može nazvati u slučaju požara, istjecanja opasnih tvari, onečišćenja pitke vode, potoka, rijeka ili mora te drugih pojava koje predstavljaju opasnost za život i zdravlje ljudi ili životinja ili ugrožavaju imovinu, okoliš i kulturna dobra. Nacionalni brojevi žurnih službi 192 (policija), 193 (vatrogasci), 194 (hitna medicinska pomoć), 195 (traganje i spašavanje na moru) još su uvijek u funkciji i nije nikakav problem ako se u slučaju požara nazove 193 ili ako je nekome pozlilo 194. No, sve smo više svjedoci kompleksnijih nesreća na čijem se rješavanju moraju angažirati i policija i vatrogasci i HMP, a često i druge službe (inspekcije, Stožeri civilne zaštite, MRCC, HGSS, Crveni križ i dr.) pri čemu Županijski centar 112 preuzima ulogu koordinatora u njihovom angažiranju.
Važno je napomenuti da razvijenost sustava 112 kod nas omogućuje prijem poziva i njihovu obradu i na većem broju stranih jezika, a što u praksi znači da će događaj obraditi operater koji poznaje određeni strani jezik ili će se događaj obratiti uz pomoć operatera - prevoditelja u konferencijskoj vezi, a što je višekratno provjereno u praksi. U Hrvatskoj se putem konferencijskog povezivanja može osigurati pomoć na engleskom, njemačkom, talijanskom, češkom, slovačkom i mađarskom jeziku.
Županijski centar 112 Pazin ustrojstveno pripada Službi civilne zaštite Pazin u kojoj su zaposlena ukupno 24 djelatnika. Služba djeluje unutar Ravnateljstva civilne zaštite Ministarstva unutarnjih poslova. Uz komunikacijsku koordinaciju rada svih (žurnih) službi Centar provodi i prijem informacija o događajima i zahtjevima za pomoć, prosljeđuje ih nadležnim žurnim službama, prati njihovo međusobno djelovanje i pruža im potrebitu pomoć. Jedna od zadaća centra 112 je i prikupljanje i obrada različitih meteoroloških, hidroloških, seizmoloških, radioloških, epidemioloških i drugih podataka koji mogu imati negativan učinak ili ugroziti stanovništvo i materijalna dobra.
Važna funkcija Županijskog centra 112 Pazin je i da osigurava djelovanje jedinstvenog sustava za javno uzbunjivanje. Tako na području Istarske županije postoji 37 uvezanih sirena i 11 sirena u pravnim osobama koje se redovito mjesečno ispituju svake prve subote. Daljnji napori u izgradnji sustava bit će usmjereni na unapređivanje sposobnosti u praćenju i koordiniranju djelovanja hitnih službi i operativnih snaga sustava civilne zaštite kod nesreća i drugih izvanrednih situacija, a pogotovo u slučaju velikih nesreća ili katastrofa. Također, potrebno je stalno unapređivanje tehničko-tehnološke osnove za rad centara te kontinuirano osposobljavanje operatera u svim područjima.
Županijski centar 112 Pazin je u posljednjih 16 godina zaprimio više od 1,25 milijuna poziva. Tijekom 2020. godine na broj 112 zaprimljeno je ukupno 54.415 poziva, od čega je ostvareno 37.088 (68,16 posto) namjenskih poziva nakon kojih su izvršene akcije zaštite i spašavanja ljudi, materijalnih dobara ili očuvanja okoliša. Osim toga, zabilježena su i 92 zlonamjerna poziva (0,17 posto). Ukupno je u 2020. godini obrađeno 28.230 događaja, od toga je 6.797 bilo složenih događaja, 8.540 sigurnosnih, 1.245 vatrogasnih te 11.648 medicinskih događaja.
Zbog epidemije COVID-19, aktivnosti vezane za uporabu jedinstvenog broja 112 značajno su povećane te je od ukupnog broja poziva, 6.076 bilo u svezi spomenute epidemije. U tom smislu u centru je zaprimljeno više od 6.000 e-mailova, preko 300 odluka, naputaka i preporuka, a zabilježeno je i više od 1.000 ostalih oblika korespondencije sa Stožerima civilne zaštite te pravnim i fizičkim osobama.
Što kazati pri pozivanju 112
Kada zovete 112, smireno recite: što se dogodilo; gdje se dogodilo; kada se dogodilo; koliko je unesrećenih; kakvu pomoć trebate; tko zove. Operater koji zaprimi vaš poziv žurno će obavijestiti strukovno i teritorijalno nadležne žurne i inspekcijske službe koje će vam pružiti pomoć, odnosno poduzeti potrebne zaštitne mjere.
Za koronu je otvoren broj 113
Radi ublažavanja pritiska na broj 112 zbog epidemije COVID-19 na inicijativu Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske uveden je broj 113, kao besplatni broj za sve informacije povezane s koronavirusom. Broj 113 je aktiviran 18. ožujka 2020. godine. Dana 29. svibnja 2020. godine je zbog smirivanja stanja s COVID-19 stavljen u mirovanje. U navedenom razdoblju građani uputili 556.279 poziva. Broj 113 je ponovno aktiviran 1. rujna 2020. godine, kada je broj zaraženih koronavirusom ponovno počeo značajno rasti. Od tada pa do kraja 2020. godine građani su na broj 113 uputili 134.768 poziva.