(Duško MARUŠIĆ ČIČI)
S 336 tisuća dolazaka i 2,35 milijuna noćenja ostvarenih u prvih 18 srpanjskih dana, Istarska županija bilježi porast turističkog prometa u odnosu na lipanj. Trenutno u Istri na dnevnoj bazi boravi 155 tisuća gostiju. Najviše ih je, kao što se i očekivalo, u kampovima, 36 posto, a jednak postotak bilježi se u privatnom smještaju. Tek 13 posto gostiju je odmor odlučilo provesti u hotelima, a isto toliko i u nekomercijalnom smještaju. Sveukupno je, dakle, riječ o 60 posto dolazaka i 56 posto noćenja u usporedbi s istim razdobljem lani. Istra je tako puno bolja od prosjeka Hrvatske koji, gledajući srpanj 2019. godine, ostvaruje 47 posto dolazaka. Naime, Rovinj, Medulin i Poreč spadaju među pet destinacija s najviše ostvarenih noćenja u zemlji.
Direktor TZ-a Istre Denis Ivošević govori da je to, a pogotovo s obzirom na uvjete u kojima se trenutno "živi i radi u turizmu", izvrstan rezultat. Ističe nekoliko faktora koji idu u prilog njegov tezi: "U projekciji ovogodišnje sezone nismo imali niti jedan ključan parametar na temelju kojeg bismo mogli izvesti bilo kakvu ozbiljnu i mjerljivu prognozu. Zato smo odredili pokušati prvo odrediti epidemiološku situaciju, putem pogođenih mjera dovesti u poziciju da možemo raditi. Stoga u realizaciji sezone idemo dan po dan. Unatoč velikim pritiscima nekih inozemnih medija koji ne govore u prilog hrvatskom turizmu te velikoj neizvjesnosti što će nam donijeti naredni dani, uspijevamo kvalitetno provoditi realizaciju ove sezone".
Prema službenim podacima sustava eVisitor Slovenci ostvaruju čak 83 posto prometa u odnosu na lanjsku, rekordnu godinu. Nijemci 78 posto, slijede Austrijanci s 44, Česi sa 64, zatim Talijani s 39 te Nizozemci sa 60 posto, usporednog prošlogodišnjeg razdoblja. Tu statistiku, otprilike, potvrđuje i aktualno stanje u baljanskom kampu Mon Perin u kojem trenutno boravi 1950 gostiju. Po riječima direktora Massima Piuttija to je 65 posto od lanjskog prometa. Prevladavaju, veli, Slovenci i Nijemci, pa Austrijanci, Talijani, ali i domaći gosti, kojih zasad, ističe Piutti, ima nešto više nešto proteklih godina, a pogotovo je to bio slučaj za vrijeme produženih vikenda. Osim Hrvata, došlo je i malo više Poljaka i Čeha.
Krajem lipnja se u Mon Perinu broj gostiju, veli, počeo povećavati. Ali nakon teniskog turnira "Adria Tour" u Zadru početkom srpnja, s kojeg su pozitivni na koronavirus otišli tenisači Grigor Dimitrov, Novak Đoković i Goran Ivanišević, pa i novinarka HRT-a i sveukupnog porasta broja novooboljelih u zemlji, (zbog čega je Slovenija Hrvatsku ubrzo maknula sa zelene liste - epidemiološki najpovoljnije zemlje - na žutu), noćenja su opala. Osjetio se, kaže, rast otkazivanja. Kampovi u Istri, pojašnjava, imaju negdje između 50 i 60 posto prometa. Početak lipnja se vrtio na nekih 20 do 30 posto, pa je bio taj veliki skok zbog kojeg je u jednom trenutku bilo čak i više gostiju nego lani.
"Bit će dobro ako se ostvare rezervacije, ako ostanu na sadašnjoj razini, da ih ne bude manje od broja otkazanih. U zadnjih nekoliko dana ima mrvicu više otkazivanja, nego rezervacija. Ali booking za kolovoz je još uvijek dobar. Rujan zasad izgleda čak i bolje nego prošle godine. Situacija se, međutim, mijenja iz dana u dan. Vidjet ćemo kako će se dalje razvijati, ali puno je bolje nego što smo mislili da će biti prije dva mjeseca. Do 20. lipnja praktički nije bilo nikoga. Zadovoljni smo".
Ivošević pak naglašava da se više od turističke prati epidemiološka statistika. Ona je, pojašnjava, ključna za odvijanje ove izuzetno izazovne sezone koja se zbiva u totalno nelogičnim, neizvjesnim i nesigurnim uvjetima: "Ne bi bilo dobro da radi pojedinih partikularnih i individualnih interesa nepovratno uništimo sve što smo do sada kvalitetno učinili na pripremi i organizaciji ove turističke godine. Ukoliko budemo svi skupa disciplinirani, vjerujte da ćemo znati iskoristiti ovaj trenutak i razviti turističku godinu o kojoj nismo ni sanjali."
Direktor istarskog TZ-a najavljuje skorašnje školske praznike najjužnijih njemačkih pokrajina Bayerna i Baden Wuertemberga, koji su naši, podsjeća, najbrojniji i najvjerniji gosti. On vjeruje da je do kraja rujna moguće ostvariti rezultat s kojim ćemo, govori, biti ponosni, ali samo ako se budemo držali novih pravila ponašanja. Taj isti rezultat će, zaključuje, biti najbolja marketinška reputacija i promocija za narednu godinu, koja također neće biti ni jednostavna ni lagana.