Pod sloganom "Umrežavanjem do razvoja", IRTA - Istarska razvojna turistička agencija želi biti mjesto koje spaja turističke dionike na destinaciji i pruža im usluge u skladu s njihovim potrebama. Agenciju je osnovala Županija 2003. godine, ali 2009. u vlasničku strukturu ulaze istarski hotelijeri, Arena Hospitality Group, Plava Laguna, Valamar Riviera, Maistra i Aminess, koji sada zajedno drže većinski, 60-postotni paket. Registrirani su kao d.o.o., ali je Županija i dalje najveći pojedinačni vlasnik Imaju devet zaposlenika i dvoje stalnih vanjskih suradnika, a druge angažiraju po projektima. Spadaju, međutim, u velika poduzeća upravo radi toga što javni sektor drži više od 25 posto vlasništva i zato se ne mogu javljati na natječaje Ministarstva turizma i EU-fondova. O tome i budućem radu agencije razgovaramo s direktoricom Slavicom Tobok Kandić, na toj funkciji od prosinca prošle godine.
- Potrebno je promijeniti vlasničku strukturu i na tome radim već neko vrijeme. Prijedlog treba odobriti Nadzorni odbor i Skupština IRTA-e. Svima je jasno da je to potrebno jer smo ovako jako limitirani. Vrlo je jednostavno: trebamo biti ili 100-posto javni ili da nam udio javnog sektora bude ispod 25 posto što bi značilo da Županija treba prodati svoje udjele hotelijerima, ili suvlasnicima ili drugima, važno da su iz komercijalnog sektora, čime bismo prešli u kategoriju malog poduzeća i otvorila bi nam se vrata EU-fondova. A imamo znanje i iskustvo rada na EU-projektima, sudjelovali smo u osmišljavanju i provedbi projekata I_Archeos, Kulturspirit, Kulterra, Živa štrigarija, Enjoyheritage, Enjoytradition… Angažiraju nas kao vanjske stručnjake.
Zajednički nazivnik
- Ljudi se često pitaju što bude s tim turističkim proizvodima kada se rad na projektu privede kraju?
- Upravo u tome vidimo priliku za našu agenciju koja bi trebala biti DMC, destinacijska menadžment kompanija koja će prodavati destinaciju i pod jedan nazivnik staviti sve te turističke proizvode. Možemo biti odlična platforma za kreiranje, prilagođavanje, konstantan razvoj takvih proizvoda, ali i promociju s krajnjim ciljem prodaje.
- Iskoračili ste, međutim, i izvan lokalnog. Upravo osmišljavate neke proizvode za Crikvenicu. Kako to?
- Da, sudjelujemo u EU-projektu I_Archeos, gdje smo s Gradom Pazinom, jednim od partnera, osmišljavali priručnik za vodiče. Sada za Grad Crikvenicu, također partnera u projektu I_Archeos, radimo na osmišljavanju kulturno-turističkih itinerera. Objavili su natječaj na kojem su tražili upravo agenciju za osmišljavanje i promociju kulturno-turističkih proizvoda na njihovoj rivijeri. Projekt nam je poznat, prijavili smo se, imali najpovoljniju ponudu i prošli. Kruna našeg angažmana bit će izrada elaborata brendiranja čitave crikveničke rivijere.
- Kako sada poslujete? Uspijevate ostvariti zaradu?
- Uspijemo zatvoriti godinu, moramo poslovati bez minusa. Financijska konstrukcija mora biti zatvorena prije nego što krenemo u neki projekt. Počeli smo s jednim odjelom, Kontaktnim i prodajnim centrom. Agencija je i osnovana prvenstveno s ciljem prodaje, bukinga, ali kako su se paralelno razvijale online buking agencije, to više nismo mogli pratiti pa nam prodaja smještaja nije primarna djelatnost.
- Druga dva odjela IRTA-e bave se Istra Inspiritom i Bike&Outdoorom, projektima koji su stasali u županijskom Odjelu za turizam i županijskom TZ-u. Zašto su sada dio IRTA-e?
- Zapravo su oni od početka dio IRTA-e, jer je ona d.o.o. pa ima puno veću slobodu u komercijalnom smislu. Turističke zajednice i Županija ne mogu ništa prodavati, a Istra Inspirit je razvojni projekt, ali s jako naglašenom komercijalnom komponentom. Od početka je zamišljen da se sufinancira, ali i da donosi prihode, tako da mi i donosimo prihode i ponovno ih vraćamo u destinaciju angažirajući naše umjetnike, lokalne ponuđače usluga, OPG-ove i udruge te investirajući u neke nove projekte. Istra Inspirit ulazi u svoju osmu sezonu oživljavanja istarskih legendi i mitova na povijesnim lokacijama diljem Istre. Počeli smo s devet različitih doživljaja, sada ih je 15-ak aktivnih. Neki su se kroz godine mijenjali, nastajali su novi, a neke više ne radimo. Godišnje imamo oko 140 izvedbi različitih doživljaja Istra Inspirita, tako će biti i ove sezone.
- Zadnjih godina su se i hotelijeri probudili kada je riječ o ulaganjima u manifestacije u destinaciji. Sudjelujete u tome?
- Jedna od većih suradnji nam je ona s Valamar Rivierom u sklopu Poreč Open Aira gdje smo svake nedjelje u srpnju i kolovozu na otoku Sv. Nikola te u sklopu Rabac Open Aira gdje svake subote sudjelujemo s predstavom na neku lokalnu temu. Lani smo nastupali s gusarskim mjuziklom, a ove godine pripremamo predstavu na temu rudnika i Labinske republike. Scenaristica i redateljica uvijek je Petra B. Blašković, akademska glumica i lutkarica, a uz njezine kolege, profesionalne glumce koji drže priču, sudjeluju i ulični umjetnici, akrobati, svirači. Često se uključuju i lokalni žitelji. Prošle godine počeli smo lijepu suradnju s općinom Pićan, s "Legendom o trnoplesarima" u kojoj je angažirano 40-ak lokalnih statista. Jako je bitna suradnja s lokalnom zajednicom jer sada sve kreće od njih.
- Nekada su se prodavale ulaznice za Istra Inspirit. Kakav je sada model poslovanja, tko to financira?
- Pored 1.800 besplatnih manifestacija tijekom sezone u Istri bilo je jako teško opstati na taj način. Financijska konstrukcija mora biti zatvorena, ali sada troškove produkcije snosi naručitelj, glavni organizator koji odluči hoće li ili neće naplaćivati ulaznice. Vidimo da interesa ima za ovakve suradnje, uspjeli smo se pozicionirati i opstati.
- Kakva je u tome pozicija vaših suvlasnika hotelijera? Radite li predstave za njih besplatno?
- Ne. To što su nam vlasnici, ne znači da nas uzdržavaju. Sve se naplaćuje po projektima i isporučenim uslugama, a s nekim hotelijerima ni nemamo takvih suradnji. Osim spomenutog Valamara, puno predstava imamo i u Maistri, u Plavoj Laguni. Trenutno nemamo suradnju na Inspiritima s Arena Hospitality Group i novigradskim Aminessom, ali odjel Bike&Outdoor surađuje sa svima.
- Odnedavno su popularne tzv. interpretativne šetnje, novi vid vođenih turističkih tura po mjestu. Širite Istra Inspirit i u tom pravcu?
- Prvi smo u Istri prošle godine uveli taj inovativan oblik prezentiranja kulturne baštine, kroz šetnju i storytelling. Prošle sezone imali smo osam "Casanova toura" u Vrsaru, u suradnji s Maistrom i TZ-om Vrsara, a ove godine bit će ih 11, krećemo u predsezoni i završavamo u listopadu. Kostimirani vodiči, tri-četiri glumca, vode turiste kroz mjesto i u skečevima prikazuju lokalnu povijest i legende. Pokazalo se to kao iznimno uspješan način privlačenja gostiju koji preferiraju kulturu i povijest. Od velikih evenata koje smo imali u početku, gdje smo privlačili 200-250 ljudi s gourmet ponudom, sada radimo s manjim grupama, što je prilagođenije publici, a nama produkcijski jednostavnije. Radit ćemo ponovno na Vižuli, gdje ove sezone otvaraju novi arheološki park i pripremamo novo izdanje "Crispa". To radimo u suradnji s medulinskim TZ-om. U Medulinu kod vjetrenjače radimo i Malin Fest, već treću godinu osmislimo kompletan program. Publika su nam najviše obitelji s djecom pa radimo interaktivne predstave i igre u koje uključujemo najmlađe, lokalne udruge, biologa Nevena Ivešu koji predstavlja prirodnu baštinu ovog dijela Istre, sve u cilju oživljavanja obnovljenog prostora na rivi. Da i takve komercijalne destinacije iskoristimo za nešto autentično, što poziva na oživljavanje tradicije i povijest življenja. Nacionalni park Brijuni ove godine obilježava 100 godina od rođenja Kupelwiesera i tim ćemo povodom ponovno organizirati interpretativnu šetnju, prvu 18. svibnja.
- Na sve doživljaje dolaze i domaći ljudi, ne samo turisti?
- Svakako. I domicilno stanovništvo zanima povijest lokalne zajednice, educiraju se i radi sebe i da bi mogli prenijeti svojim gostima. I mi educiramo svoje ljude, glumce iz Istra Inspirita da budu interpretatori baštine, za što certifikate dodjeljuje jedino organizacija Interpret Europe. Uče određene tehnike i vještine, naravno uz podlogu koju imaju. I brojni turistički vodiči u Istri obučavaju se za interpretatora zato što klasičan način vođenja više nije zanimljiv. Na taj način također učimo turiste o našoj povijesti i kulturi. Nisu to Crvenkapice i Disneyjeve priče, nego uvijek naše legende i mitovi, istarske teme.
- Sve je popularniji i aktivni turizam koji gura i TZ Istre. Time se u IRTA-i bavi odjel Bike&Outdoor. Što oni novoga spremaju?
- Projekt Bike&Outdoor postoji od 2014. kada je potpisan sporazum između hotelskih kuća, TZ-a Istre i Istarske županije s ciljem promocije i razvoja Istre kao destinacije za aktivan odmor. Voditelj odjela je Martin Čotar, a Odjel je zadužen za razvoj i promociju aktivnog turizma, izrađuje standarde za signalizaciju, pomaže gradovima i općinama u izradi karata, objavljuje Outdoor brošuru i upravlja destinacijskim portalom www.istria-outdoor.com na kojem su prikazane sve staze. Do sada su pokrivene biciklističke, trail i planinarske staze, a slijedi kajakarenje i penjački smjerovi. Aktivni turizam je sada jako in, svi lokalni TZ-ovi i hotelijeri time žele puniti pred i posezonu, a mi im u tome možemo pomoći savjetima. Važno je da su svi hotelijeri prepoznali da je outdoor destinacija zapravo cijela Istra, a ne samo njihova mikrolokacija.
- Županija potiče i specijalizaciju smještajnih objekata prema tim užim kategorijama turista, postavljeni su standardi za licencu "Bike&Bed" i "Eco Domus". Otvaraju se hoteli za bicikliste…
- U projektu Bike&Bed napravljeni su standardi za hotele i privatni smještaj, a ove godine idu standardi za kampove i restorane. To je jako popularno, svi žele tu dodatnu ponudu. Trenutno imamo registriran 141 Bike&Bed objekt.