Najveće gužve tek su pred nama - granični prijelaz Kaštel
Od 1. lipnja hrvatskim prijevoznicima zabranjeno je prelaziti preko 17 graničnih prijelaza prema Sloveniji pa je sav kamionski promet preusmjeren na svega nekoliko prijelaza, među kojima je granični prijelaz Kaštel u Istarskoj županiji. Ograničenja koja je uvelo slovensko Ministarstvo infrastrukture odnosni se na teretna vozila čija najveća dopuštena masa premašuje 7,5 tona.
Hrvatski ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, koji je na tu temu preksinoć gostovao u HRT-ovoj emisiji Otvoreno, pozdravlja odluku slovenskog ministarstva da se tranzitni promet kamiona prebaci na autoceste, jer se na taj način, kako navodi, štiti lokalno stanovništvo i sigurnost cestovnog prometa. No, mještani koji žive oko Kaštela upozorili su na probleme koje ministar Butković očito nije uzeo u obzir.
Naime, granični prijelaz Kaštel kod Buja jedini nije spojen na autocestu, ni hrvatske ni sa slovenske strane, a na našem dijelu granice još je veći problem derutni most na Dragonji koji bi se od preopterećenja mogao srušiti! Most je već preopterećenim svakodnevnim gužvama koje su posebno intenzivne u periodu od svibnja do listopada. Štetu bi mogao pretrpjeti i istarski turizam.
Hitna sanacija
Gradonačelnik Buja Fabrizio Vižintin itekako je svjestan problema za područje oko Kaštela.
- Zbog graničnog prijelaza život nam je prilično težak, a vikendima da i ne govorimo. Situacija će se drastično pogoršati ako se poveća promet teretnih vozila, i to ne samo što se tiče stanja mosta na Dragonji, već će cijelo pogranično područje biti opterećeno još većim kolonama koje su u ljetnim mjesecima kilometarske. Treba uzeti u obzir da na prijelazu Kaštel u traku za kamione stane tek njih nekoliko, dok će ostali krčiti promet ostalih vozila. Problem neće biti samo s naše strane, uvelike će se osjetiti i sa slovenske. Što se tiče mosta na Dragonji, njega hitno treba sanirati. Spremamo se pisati ministru da se, bez obzira na bilateralni dogovor, pristupi hitnoj rekonstrukciji upravo da ne bi riskirali da se tijekom sezone sruši, kaže gradonačelnik Vižintin.
Brojke kažu da je ove godine do 10. lipnja preko Kaštela prešlo 1.120.890 vozila, od čega 53.908 teretnih. Prošle godine zabilježen je promet 3.367.606 vozila, od čega 115.846 teretnih, odnosno sveukupno 11.252.673 putnika. Dakle, kaštel je dosad dnevno "gutao" 9.226 vozila, od čega tristotinjak teretnih. Multipliciranje teretnog prometa stvara realnu bojazan da će na graničnom prijelazu i okolici, i u Hrvatskoj i u Sloveniji, situacija uskoro postati kaotična. Činjenica da kamioni ne prometuju vikendom kad su najveće gužve ne mijenja bitno situaciju, budući da Kaštel ima više prometa radnim danom nego neki prijelazi tijekom cijelog tjedna. Kolone vozila se tijekom ljeta mjere u kilometrima. Kad se tome pridoda i kamionski promet, situacija će na prilazu granici biti katastrofalna.
Naime, na Kaštel, za razliku od Bregane ili Maclja, svi, od motocikala do šlepera, dolaze jednom prometnom trakom i nemaju mogućnost prestrojavanja. Neovisno o tome je li otvoren jedan ili pet traka, promet se svodi na jednotračni prilaz i derutni most koji je u zadnjih 50 godina dobio tek novi sloj asfalta. Sama struktura mosta opasno je oštećena, što se najbolje vidi kad se most pogleda od ispod. Obilaskom mosta uvjerili smo se beton iz kojeg viri željezna armatura polako mrvi.
Mještani protiv
Što se tiče nove uredbe koja za njih znači još veće gužve i prometni kaos, mještani su izričito protiv. I do sada im je vrlo gust promet zadavao dosta glavobolja, a predio kod Markovca, odnosno ulaska i izlaska na Istarski ipsilon, ljeti je kontinuirano začepljen. Stranci, pogotovo oni koji dođu prvi put, nakon što nalete na kolone traže alternativne pravce te kruže po Bujštini tražeći izlaz, a njega nema. Kamioni im konstantno prolaze pokraj kuća, a naprosto se pribojavaju kakva će situacija biti s novom uredbom koja je stupila na snagu prije desetak dana, a ljeto je tek pred nama. Sigurni da će kamiondžije radije odabrati pravac Buje - Ponte Porton - Buzet i Tunel Učku, nego plaćati cestarinu na Ipsilonu.
Na kraju krajeva, lokalno stanovništvo svakoga ljeta svjedoči kolonama vozila na tri pravca; od Kaštela prema granici, od Plovanije prema granici i s Ipsilona prema granici. Svi se slijevaju u jednu jedinu kolnički traku koja prolazi preko opasnog mosta do stotinjak metara dalje graničnog prijelaza.