POSLOVANJE U KAMPING SEGMENTU

KAMPOVI SU PERJANICE SEZONE 2020. Kampisti su lojalni gosti, spasili su nas Nijemci

| Autor: Jerko SLADOLJEV

Najtočniji u prognoziranju ishoda ove sezone bili su u ožujku talijanski vlasnici kampova koji su rekli: ako se otvori njemačko tržište, sezonu ćemo pregrmjeti. Ako Nijemci ne budu putovali, ne otvaramo kampove. Nijemci su trenutno u nas najbrojniji u kampovima, ali i drugim objektima. Druga lojalnija nacija su Slovenci koji su, bez obzira na upozorenja svojih institucija, došli na Jadran. Pozitivan je i trend s poljskog tržišta, a veliki su minusi Nizozemaca, Danaca, Šveđana i Norvežana

 

Poslovanje kampova treba shvatiti kao proces proizvodnje, u tijeku kojeg, figurativno rečeno, nastaju zalihe usluga smještaja čija rasprodaja traje do vijeka životnog trajanja objekta. Po nekim nepisanim pravilima usluge smještaja bi trebalo rekonstruirati ili zamijeniti svakih desetak godina tako da poslije svake dekade imamo potpuno renoviran prostor za smještaj. U našem susjedstvu, u regiji Veneto to rade tako da svake godine rekonstruiraju desetak posto objekata, pa je to nakon desetak godina pravo i efektno rješenje. To bi bilo idealno, ali u praksi uglavnom nije tako. Efekti koronavirusa imat će svakako negativan i nepopravljiv utjecaj na život kamping proizvoda.

Rizik poslovanja

Kako? Prodajom zaliha (korištenjem usluga) postupno se oslobađaju sredstva uložena u izgradnju kampa i obrnuto, neiskorištenim (neprodanim) uslugama smještaja sredstva uložena u izgradnju kampa zauvijek propadaju. To navodi na razmišljanje da je prodaja usluga smještaja u kampu i prihod koji se ne ostvaruje tom prodajom neodvojiv dio rizika poslovanja. U normalnim poslovnim godinama (isključujući višu silu, bolesti i pandemije) taj rizik je relativno mali i oscilira, izraženo u vremenu, od nekoliko dana do maksimalno tjedna, ovisno o vremenskim prilikama, kvaliteti kampa, cijenama i poziciji (lokalitetu).

Prema postojećim statistikama, iskorištenost kampova u nas je iznosila od 55 do najviše 89 dana, opet ovisno o lokaciji i kvaliteti, a kampovi koji su poslovali s mobilnim kućicama imali su iskorištenost čak i do 130 dana. Ove godine to će se svesti u prosjeku na najviše 40-ak dana, ovisno opet o regiji i vremenskim prilikama, ali i tijeku pandemije.

Gledajući turistički promet, vratit ćemo se u razdoblje između 1973. i 1983. godine kada je ostvarivano od 6,8 do 13,1 milijun noćenja godišnje, a u odnosu na prošlu godinu to je zasad prognozirani pad od 40 do 70 posto ili u ukupnim prihodima između 350 i 600 milijuna eura. Govorimo o prosječnim vrijednostima za Hrvatsku u kojima će Istra i Kvarner imati kvalitetnije odnose. No, svakako treba sačekati rujan jer su čuda uvijek moguća.

Najtočniji u prognoziranju ishoda ove sezone bili su u ožujku talijanski vlasnici kampova koji su rekli: ako se otvori njemačko tržište, sezonu ćemo pregrmjeti. Ako Nijemci ne budu putovali, ne otvaramo kampove. Nijemci su trenutno u nas najbrojniji u kampovima, ali i drugim objektima, a od početka srpnja značajno su popunili i dalmatinske kampove koji su sada i na 60 posto iskorištenosti. Druga lojalnija nacija su Slovenci koji su, bez obzira na upozorenja svojih institucija, došli na Jadran. Pozitivan je i trend s poljskog tržišta, a veliki su minusi Nizozemaca, Danaca, Šveđana i Norvežana.

Naturizam u ofenzivi

Kad govorimo o lojalnosti, ove je godine naturizam postao glasniji i prešao u ofenzivu. Često smo pisali o tom fenomenu, svojevrsnom paradoksu u svim trendovima koji definiraju vjernost klijentele. Naturizam je u vrijeme Domovinskog rata bio jedina smještajna niša kojoj je popunjenost rasla, čak i do 30 posto. Devedesetih godina za vrijeme granatiranja dalmatinske obale mi smo u naturističkim kampovima u Istri imali čak 20 posto više Austrijanaca nego "normalnih" sezona. Prošle godine imali smo isti trend. Ovog srpnja tekstilni kampovi zabilježili su minus i do pet posto, dok su FKK kampovi bili u plusu od 1-2 posto, a tamo gdje je i bilo padova za 50 posto su manji nego u tzv. tekstilnim kampovima. Naturistički kamp "Sovinje" u Tkonu na otoku Pašmanu, na primjer, ostvario je 80 posto prošlogodišnjih rezultata.

I u svim naturističkim kampovima Istre pokazalo se da je posjećenost i lojalnost klijentele veća nego u tekstilnim kampovima. To je u prvom redu pokazala rovinjska Valalta, ali i Ulika u Červaru i Solaris u Poreču. U najgorem slučaju naturistički kampovi se nisu pokazali lošiji i manje konkurentni i traženi. Pitanje je to prije svega lojalnog odnosa gostiju koji naturistički kamp doživljavaju kao svoju drugu, ljetnu domovinu. I tek sada se ponovno postavlja pitanje je li nam trebalo zatvarati i prenamjenjivati naturističke kampove?

Da to ne bi trebalo, govore i neki europski trendovi koji se rađaju upravo u ovim kriznim vremenima. Na obali Atlantika, sjeverozapadno od Bordeauxa, nalazi se CHM Montalivet, najveća i najstarija zajednica naturista u Europi. Veličine malog grada, sastoji se od više od tisuću privatnih bungalova, ogromnog kampa, kina i kazališta, teretane, toplica, nekoliko bazena, knjižnice sa središnjim trgom i barovima, restorana, pekare, vinskog podruma i dva mala supermarketa. Ukratko, mali grad s desetak tisuća stanovnika.

Relaks centri

Ovogodišnja priča s koronavirusom pretvorila je naturističko naselje Montalivet u svojevrstan relaks centar, a poziv za ljetovanje išao je pod motom "ne igraj spoil sportove". Spoil sport je sinonim za osobu koja kvari tuđi užitak, posebno neudruživanjem u neke aktivnosti. Naime, naglasak je akcije da se ove godine upravo napravi obrnuto i da se zbog koronavirusa koji je pojam za neudruživanje, svi ponovno udruže na specifičan način i bave naturizmom. Akcija je u cijelosti uspjela i Montalivet je vrlo dobro posjećen.

Britanski pak naturisti potaknuli su vikend-akciju skidanja odjeće u udobnosti vlastitog doma. Inicijativa je to organizacije britanskog naturizma, a prikazani su ljudi širom Velike Britanije na TV-u kako goli te subote, 16. svibnja, uživaju u vlastitom domu ili vrtu. Dio naturista je bio sponzoriran za skidanje odjeće, jer kampanja podržava dobrotvornu British Heart Foundation, kojoj se mogla uplatiti i donacija. Što su time željeli poručiti britanski naturisti? Njihov glasnogovornik kaže. "Ljudi su oduvijek uživali u uzbuđenju golog kupanja i u opuštanju u odmorištu ili lječilištu, ali društvena izolacija natjerala nas je na eksploziju golog života." Za mnoge rad od kuće znači rad kao od majke rođenih pa se i golo sunčanje čini kao nova nacionalna zabava. Ovo je bila i savršena prilika za one koji vole ideju naturizma ili žive s naturističkim partnerom, ali su do danas oklijevali da krenu u "osjećaje bez krpica".

U Italiji, u Garganu održali su Naturistički festival, bez obzira na koronu. Sjajna je to zabava na početku sezone, ove godine održana u Pugliji, naturističkom središtu smještenom u parku Gargano, u općini Ischitella. Tema je bila traženje novih dimenzija tijela oslobođenog ne samo odjeće, već i estetskih i kulturnih i svih ostalih utjecaja koje nameće potrošačko društvo.

U Istri, u naturističkom naselju Solaris u Taru imali smo u drugom tjednu srpnja 48. međunarodni susret naturista Alpe-Adria, koji okuplja naturistička društva iz Italije, Slovenije, Austrije, Bavarske, Mađarske i Hrvatske. Okupilo se stotinjak ljubitelja naturizma a cilj susreta je zabava, relaks i natjecanja u vodenim sportovima, plesu, kuglanju, tenisu, šahu…, a završeno je gala večerom s podjelom diploma i nagrada. Ovaj međunarodni susret od svog osnutka održavao se u skoro svim istarskim naturističkim središtima.

Dosad zanemarivani

Prema analizama dosadašnjih regionalnih epidemija, turistička industrija jedno je od područja na kojem je utjecaj epidemije zaraznih bolesti na posao najuočljiviji. Broj turističkih dolazaka propada tijekom i neposredno nakon epidemije koja najviše pogađa aviokompanije, zatim hotele i onda ostale igrače u lancu turističkih usluga. Kako sada stoje stvari, dva segmenta koja postaju perjanice i pobjednici sezone 2020. su privatni smještaj i kampovi. I oba su rubno obuhvaćeni u strateškim dokumentima razvoja, a marketinški su u odnosu na druge segmente smještaja, pogotovo hotele, uglavnom zanemarivani.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter