Izjednačeni s vozačima hitne pomoći

Istarski vozači u sanitetu ne štrajkaju jer imaju VEĆE PLAĆE NEGO NJIHOVI KOLEGE U HRVATSKOJ

Zasad štrajk dijela vozača saniteta u Hrvatskoj ne obuhvaća najteže bolesnike, onkološke pacijente i one koji idu na dijalizu ili na operaciju, ali ukoliko se do sutra (petak) ne ispune njihovi zahtjevi, Sindikat najavljuje totalni štrajk

| Autor: Duška PALIBRK
Sanitetski prijevoz pacijenata (snimio Milivoj MIJOŠEK)

Sanitetski prijevoz pacijenata (snimio Milivoj MIJOŠEK)


Od početka ovog tjedna dio vozača sanitetskog prijevoza u Hrvatskoj je u štrajku, jer imaju 1.500 kuna manju plaću od vozača u Hitnoj medicinskoj pomoći, a često obavljaju gotovo isti posao. U Istri se, međutim, ne štrajka jer tih razlika nema. Od 2011. godine, kada se Hitna pomoć izdvojila iz Istarskih domova zdravlja i postala posebna ustanova, a sanitet ostao u sklopu IDZ-a, zadržane su iste plaće. Dakle, vozači saniteta u Istri imaju isti koeficijent plaće kao i vozači u izvanbolničkoj hitnoj službi, potvrđuje nam ravnatelj IDZ-a dr. Ante Ivančić.

- U tome smo imali podršku Istarske županije koja za tu razliku plaće godišnje izdvaja 490 tisuća kuna. Naime, u studenom 2011., nakon reorganizacije Hitne medicinske pomoći u Hrvatskoj, potpisan je sporazum između Istarskih domova zdravlja i Hitne pomoći, koji je supotpisao i tadašnji župan Ivan Jakovčić, po kojem se sanitet po potrebi uključuje u prijevoz pacijenata za potrebe Hitne pomoći, kao rezervna varijanta.

Predviđajući sve nedostatke reorganizacije Hitne pomoći, koje je vrijeme na kraju i pokazalo, prvenstveno smo bili motivirani situacijama kada su timovi Hitne morali na teren po nekom urgentnijem poslu, pa da manje hitan slučaj preuzme sanitet. U jednom dijelu plaće nismo išli prema uredbi Ministarstva, koja predviđa iznimno mali, rekao bih, nedopustivo mali koeficijent plaće za vozače saniteta.

Mi smo zadržali stari koeficijent. Nemaju dodatke na plaću kao vozači u Hitnoj pomoći, ali imaju oko 20 posto veću plaću nego njihovi kolege u nekim drugim županijama. I medicinske sestre, odnosno tehničari u sanitetu imaju 12-13 posto veću plaću nego drugdje u zemlji, kaže dr. Ivančić.

Konkretno, medicinska sestra/tehničar imaju oko 7.000 kuna neto plaću, a vozač oko 6.300 kuna, što varira ovisno o poreznim olakšicama. U Istri je 40 timova sanitetskog prijevoza, raspoređenih u sedam domova zdravlja. Potrebe su, naravno, puno veće, broj prijevoza raste iz godine u godinu, svakodnevna je to borba i iznalaženje svih mogućih kombinacija da bi se prevezli svi pacijenti.

U svim domovima zdravlja vikendom je u dežurstvu po jedan tim, za hitne prijevoze, a u Puli su i u noćnoj pripravnosti kada je potreban hitni prijevoz pacijenata iz Opće bolnice u KBC u Rijeci. Vozila saniteta u Istri godišnje prijeđu 70-80 tisuća kilometara, tako da bi ih već za četiri godine trebalo promijeniti, što je, naravno, preskupo.

- S Hitnom pomoći imamo intenzivnu suradnju i po toj osnovi osiguravamo vozačima saniteta veće plaće. A i ovako teško nalazimo vozače i sav drugi kadar, tko bi radio za 4.700 kuna, ne bismo našli nijednog vozača. Ni danas, kao niti prije deset godina. Ministarstvo je imalo čitavo desetljeće otkloniti tu nepravdu i izjednačiti plaće u sanitetu i hitnoj pomoći. U veljači 2020. kada su vozači saniteta također prijetili štrajkom, ministar Beroš je izjavio da će to biti uskoro riješeno.

Međutim, nije ništa riješio. U ožujku 2021. isto je obećao i predstavnicima Udruge poslodavaca u zdravstvu. Krajnje je vrijeme da održi obećanje, da država preuzme svoje obaveze, a da Županija sufinancira unaprjeđenje zdravstvene zaštite, a ne redovnu zaštitu, kaže Ivančić.

Koeficijent koji je određen Uredbom Ministarstva jednak je za bilo koga vozača, je li on u sanitetskom prijevozu ili je dostavljač u vešeraju za zdravstvenu ustanovu. Vozač u sanitetu vozi ljude i odgovara za ljude, a nemaju doktora u kolima, kao što je slučaj u T1 timu Hitne pomoći.

Predsjednik Hrvatskog sindikata hitne medicine Danijel Šota potvrđuje da su u štrajku Međimurska, Varaždinska, Šibenska, Zadarska, Vukovarska, Slavonskobrodska županija, tamo gdje je sanitetski prijevoz ostao pri domovima zdravlja. Ne mogu štrajkati oni koji su pri odjelima za hitnu medicinu, ali i oni podupiru štrajk.

- Ne tražimo veće nego samo jednake plaće za sve u sanitetskom prijevozu. Svi mjerodavni slažu se da je apsurdno da koeficijenti za isti posao nisu jednaki u cijeloj državi. Dakle, isto radno mjesto, dvije županije, jedna pored druge, a različite plaće za vozača koji vozi istog pacijenta u bolnicu i onog koji ga vozi iz bolnice doma. Upozorili smo na to institucije, i predsjednik Vlade čudi se zašto je došlo do štrajka kada je proveden proces mirenja. Još uvijek je sve na obećanjima, kaže Šota.

I on hvali Istarsku županiju, da ima dobro organiziran sanitet i čitav sustav hitne medicinske pomoći, "vjerojatno među najboljima u zemlji ali i na europskoj razini". "Politika u Istri imala je razumijevanja i prepustila to struci, Županija i gradovi sufinanciraju dodatne timove i usluge. Svakom županu i gradonačelniku trebalo bi biti u interesu da svojim građanima, a Istra i turistima, osigura dobru zdravstvenu zaštitu", zaključuje Šota.

Zasad štrajk dijela vozača saniteta u Hrvatskoj ne obuhvaća najteže bolesnike, onkološke pacijente i one koji idu na dijalizu ili na operaciju, ali ukoliko se do sutra (petak) ne ispune njihovi zahtjevi, Sindikat najavljuje totalni štrajk.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter