EDUKACIJA GOSPODARSTVENIKA I POTROŠAČA

I u Puli postoji izmiritelj za rješavanje potrošačkih sporova


Radionica edukacije o propisima iz područja zaštite prava potrošača održana je danas u Hrvatskoj gospodarskoj komori - Županijskoj komori Pula. Prisustvovali su joj gospodarstvenici, odnosno trgovci, ali i učenici Ekonomske i Škole za trgovinu, ugostiteljstvo i turizam iz Pule. Kako je u samom uvodu kazala u ime domaćina Jasna Jaklin Majetić, upravo su mladi ljudi danas najveći potrošači koji potrošnju diktiraju od malena, a danas su kao potrošači okrenuti novim tehnologijama i novim načinima kupovine.

Jednaka prava u cijeloj EU

Edukaciju su održali predstavnici Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta, Hrvatske gospodarske komore i Hrvatske obrtničke komore, a teme izlaganja bile su opće odredbe Zakona o zaštiti potrošača, zaštita prava potrošača u inspekcijskom nadzoru s iskustvene strane tržišne inspekcije, zatim elektroničko poslovanje, a predstavljene su i aktivnosti Europskog potrošačkog centra Hrvatska te mogućnosti alternativnog rješavanje potrošačkih sporova u Republici Hrvatskoj kao i primjena Zakona o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova u praksi.

Vladimir Glavač iz Ministarstva ukratko je predstavio Zakon o zaštiti potrošača navodeći da je prvi zakon donesen 2003. godine, no njega se stalno unaprjeđivalo s novim oblicima trgovine te usklađivalo s europskim propisima. Danas tako hrvatski potrošač ima jednaka prava kao i svaki drugi građanin Europske unije. Posebno se osvrnuo na dobru poslovnu praksu, označavanje proizvoda, isticanje cijena i posebne oblike prodaje. Tako je, još jednom napomenuo da, cijena na proizvodu mora biti označena za artikl, ali i za jedinicu mjere, da proizvodi na akciji moraju imati istaknutu redovnu i sniženu cijenu, a da je na pisani prigovor trgovac dužan potrošaču pismeno odgovoriti u roku od 15 dana. Tek nakon što iscrpi te mogućnosti rješavanja spora potrošač može o problemu obavijestiti tržišnu inspekciju koja tada preuzima slučaj i izlazi u inspekcijski nadzor.

Problematični web shopovi

Tržišna inspektorica Marina Lovrić iz Uprave za inspekcijske poslove u gospodarstvu, na upit iz publike o internet kupovinama, odgovorila je da je inspekcija pregledom sto web shopova otkrila kako njih čak 70 nije potrošačima pružilo uvid u ugovorene obveze te su sporovi u toj sferi česti. Kako je napomenula, lani su tržišni inspektori odradili ukupno 15.594 nadzora, od čega je u 77 posto utvrđena neka od povreda zakona. Najviše se odnosilo (72 posto) na povredu iz sfere zaštite potrošača, a 28 posto na probleme sa sukladnosti i sigurnosti proizvoda.

- Najčešće povrede po pitanju Zakona o zaštiti potrošača bile su nepriznavanje materijalnih nedostataka za kupljeni proizvod, nepoštivanje pozitivne poslovne prakse, problemi s internet prodajom i neispunjenje ugovorenih obveza, kazala je Lovrić i podsjetila još jednom da inspektori odlaze u nadzor po godišnjem planu, ali i prijavi potrošača, no tek nakon što se iscrpi mogućnost rješavanja spora putem prigovora.

O alternativnim načinima rješavanja sporova između trgovaca i potrošača, dakle bez korištenja sudova, govorila je Mirjana Košec, tajnica Centra za mirenje. Centar je nezavisna institucija pri Hrvatskoj gospodarskoj komori koja pruža usluge u vezi s postupkom mirenja u kojem jedan ili više izmiritelja na nezavisan i nepristran način pomažu strankama da postignu nagodbu u građanskim, trgovačkim, radnim i drugim imovinskopravnim sporovima o pravima kojima mogu slobodno raspolagati. Kao sastavni dio Centra, pri županijskim komorama u Koprivnici, Varaždinu, Osijeku, Puli, Rijeci i Splitu djeluju regionalni centri za mirenje.

- Centar je jedno od tijela koje se bavi rješavanjem ovakvih sporova. Cilj nam je da potrošač što jeftinije i brže riješi svoj spor, kazala je njegova tajnica. Inače, u Hrvatskoj trenutno postoji osam odabranih tijela za alternativno rješavanje sporova, a pritužbe se mogu podnijeti i posredstvom Platforme za on-line rješavanje potrošačkih sporova.

Savjetovanje za potrošače u trgovačkom centru

U sklopu Tjedna prava potrošača u Puli, uz edukaciju za gospodarstvenike, istoga dana održalo se i informiranje za građane u trgovačkom centru City Mall. Tom prilikom, među ostalim, promovirali su se i znakovi kvalitete - Hrvatska kvaliteta i Izvorno hrvatsko. (Borka PETROVIĆ)

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter