U proteklih sedam godina, Grad Poreč je implementirao gotovo 40 projekata iz područja energetske učinkovitosti, održivog razvoja, zaštite okoliša, e-mobilnosti, te ublažavanja i prilagodbe klimatskim promjenama
Poreč (Snimio Milivoj Mijošek)
Grad Poreč, kao turistička top destinacija, odavno je prepoznao održivi razvoj i energetsku učinkovitost kao imperative 21. stoljeća. Slijedeći svoju viziju energetski osviještenog europskog grada, još je 2013. godine krenuo u borbu protiv klimatskih promjena. Veliku ulogu u tome odigrala je i tvrtka Parentium d.o.o., gradsko poduzeće za izgradnju grada te djelatnosti energetske učinkovitosti i zaštite okoliša. Na čelu Parentiuma je Gordana Lalić koja u razgovoru za Glas Istre detaljno govori o tome kako je Poreč u proteklih nekoliko godina postao lider na području energetske učinkovitosti u Hrvatskoj.
- Što bi istaknuli kao najveći uspjeh Poreča u procesu tzv. zelene transformacije?
- Poreč je u Istarskoj županiji drugi grad po veličini. To je grad pozitivnih demografskih kretanja, grad iznadprosječne infrastrukturne opremljenosti i komunalne uređenosti, grad koji, u mnogim područjima, osigurava nadstandarde za sve svoje građane. U proteklom šestogodišnjem razdoblju uspio je ostvariti gotovo 4 posto smanjenje sveukupnih emisija CO2. I ne samo to, već smo si izradom i usvajanjem strateških dokumenata, a u skladu s Europskom energetskom politikom, zacrtali nove, još ambicioznije ciljeve energetske učinkovitosti i održivog razvoja, kojima u periodu do 2030. godine, emisije CO2 na području našega Grada planiramo smanjiti za 40 posto.
- Koliko bi ta transformacija bila moguća bez europskih fondova i koliko ti fondovi zapravo olakšavaju taj proces?
-Prije nego što počnem govoriti o konkretnim projektima koji su provedeni ili se trenutno provode na području Poreča, željela bih napomenuti da projekte ne čine samo krajnji, ''vidljivi i opipljivi'' rezultati, već da onome što vidimo kao konačan rezultat, najčešće prethodi nekoliko koraka, koji su često ono što u realizaciji pojedinih programa najduže traje. Zato je iznimno važno strateški planirati korake realizacije svakog pojedinog projekta tako da se za svaki od njih pronađu načini, te predvide mogućnosti sufinanciranja dijela, ili pak cijele investicije bespovratnim sredstvima. U proteklih sedam godina, Grad Poreč je implementirao gotovo 40 projekata iz područja energetske učinkovitosti, održivog razvoja, zaštite okoliša, e-mobilnosti, te ublažavanja i prilagodbe klimatskim promjenama, čime su na širem području Grada potaknute investicije u iznosu od preko 11 milijuna kuna, dok je prijavom navedenih projekata na različite dostupne izvore sufinanciranja, kako nacionalnih, tako i fondova Europske unije, ostvario pravo na bespovratna sredstva u visini od 7,2 milijuna kuna,
- To je visoka stopa sufinanciranja.
-Izuzetno! Gotovo 64 posto! Upravo taj koncept ulaganja minimalnih vlastitih (proračunskih) sredstava, uz osiguravanje maksimalnih sredstava bespovratnog sufinanciranja, rezultirat će kraćim periodom povrata investicije, te bržim oslobađanjem sredstava za daljnje investicije. To će u konačnici iznjedriti izvrsne projekte koji će imati ulogu zamašnjaka u pokretanju zatvorenog kruga kontinuiranih investicija koji će se financirati iz vlastitih ušteda.
- U kojoj je fazi projekt uvođenja električnog busa u gradski promet i kako bi to trebalo izgledati? Mogu li Porečanke i Porečani očekivati funkcionalni gradski prijevoz?
- EU projekt akronima SUTRA je samo jedan u nizu projekata koje Grad Poreč, u suradnji s gradskim poduzećem Parentium d.o.o., trenutno provodi, a čijom se implementacijom direktno utječe na poboljšanje kvalitete života naših građana, te na ostvarivanje ciljeva europske energetske politike po pitanju smanjenja emisije CO2. Jedna od projektnih aktivnosti koju provodi Grad je i nabavka mini autobusa na električni pogon. Naime, radi se o mini autobusu na električni pogon, niskopodne izvedbe, s ugrađenom mehaničkom rampom, što ga čini u potpunosti pristupačnim vozilom za osobe s invaliditetom, kapaciteta 20 putnika te vozač, kao i dosegom punjenja pogonske baterije od 120 - 140 kilometara, u ovisnosti o uvjetima vožnje. Vozilo je 5,79 m dugo, te 2,06 metara široko, što ga čini pogodnim za prometovanje na cijelom području grada. Grad je proveo sve zakonom predviđene aktivnosti te stvara preduvjete za uspostavu koncesijskog modela upravljanja, a natječaj je u tijeku. S obzirom na činjenicu da Grad Poreč pokriva područje od 139 četvorna kilometra, ima ukupno 53 naselja, te je turistička top destinacija čiji se broj stanovnika tijekom ljetnih mjeseci gotovo upeterostruči, nabava i početak prometovanja mini autobusa na električni pogon predstavlja pilot aktivnost na području Poreča.
- Što je napravljeno u Poreču po pitanju smanjivanja emisija C02?
- Iako je Poreč grad koji se kontinuirano razvija i raste, istovremeno vrlo uspješno uspijeva ostvariti smanjenje sveukupnih emisija CO2. I ne samo to, već smo si izradom i usvajanjem strateških dokumenata, a u skladu s Europskom energetskom politikom, zacrtali nove, još ambicioznije ciljeve energetske učinkovitosti i održivog razvoja, kojima u periodu do 2030. godine, emisije CO2 na području našega Grada planiramo smanjiti za 40 posto. Danas je Poreč grad čije sunčane elektrane bilježe 750.000 kWh proizvedene ''zelene'' električne energije, čime bi se, sukladno podacima o godišnjoj potrošnji električne energije u prosječnom kućanstvu u RH mogle zadovoljiti godišnje potrebe za električnom energijom za nešto više od 236 prosječnih kućanstava. Da je kojim slučajem ista količina energije proizvedena iz ugljena količina nastalog CO2 iznosila bi 243 tone, iz lož ulja gotovo 193 tone, dok bi za prirodni plin količine emitiranog CO2 iznosile oko 143 tone. Poreč je i grad koji je u zadnje četiri godine postavio 1.650 novih rasvjetnih tijela, čime su ostvarene uštede u utrošku električne energije od gotovo 76%, te pripadajuće smanjenje emisija CO2, a i prvi grad na području Istarske županije koji je još 2015. godine, postavio prvu javnu, za korisnike potpuno besplatnu, punionicu za električna vozila, te danas na svom području broji ukupno osam punionica, što ga u prosjeku po glavi stanovnika stavlja u sam vrh Republike Hrvatske. Za kraj bih istaknula i da je Poreč u suradnji s Fondom za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost još tijekom 2014. i 2015. godine vrlo uspješno proveo program povećanja energetske učinkovitosti i program ugradnje obnovljivih izvora energije u obiteljskim kućama kojim je bilo obuhvaćeno ukupno 28 objekata na području Grada što je potaknulo investicije u iznosu od gotovo 1.500.000 kuna. Time građani u svojim domovima ostvaruju godišnje uštede u iznosu od otprilike 110.000 kuna, odnosno godišnje smanjenje emisija CO2 od cca. 65 tona. Uz sve to Poreč je i grad koji kontinuirano ulaže u energetsku obnovu i podizanje razine energetske učinkovitosti zgrada javne namjene i grad koji konkretno djeluje po pitanju postavljanja temelja pristupa problematici energetske obnove zgrada klasificiranih kao kulturna dobra koje se nalaze pod zaštitom konzervatorskog odjela.
- Koji su planovi za budućnost, koji su to najbitniji projekti planirani za idućih nekoliko godina i zašto su oni važni za stanovnike Poreča te kako će utjecati na kvalitetu njihova života?
- Europska komisija definirala je glavnu razvojnu strategiju do 2030. godine pod nazivom Zeleni plan kojim je odredila strateški cilj – Europa kao klimatski neutralan kontinent do sredine stoljeća.
To znači da istovremeno gradimo otpornost i uvodimo prilagodbu na promjene koje ne možemo izbjeći, da mijenjamo prakse, način na koji živimo, implementiramo mjere i aktivnosti u smjeru koji smanjuje količine emisija ugljika u atmosferi za 55 posto do 2030. godine, odnosno za 95 posto do 2050. Odlučnost u provedbi projekata, te implementaciji mjera ublažavanja i prilagodbe klimatskim promjenama, uz ulaganje u partnerske odnose s lokalnom zajednicom, te razmjenjujući iskustva, znanja i inovacije, jedini je put koji vodi prema klimatskoj neutralnosti. Grad Poreč je Grad koji svoju budućnost vidi kao ''Pametan Grad'', kako u području zgradarstva, javne rasvjete i prometa, tako i u svim ostalim segmentima, s posebnim naglaskom na provedbu mjera i projekata u području ublažavanja i prilagodbe klimatskim promjenama, a s ciljem osiguranja održivog razvoja grada.