Strukovnjaci već godinama putuju na praksu u Sloveniju, a gimnazijalci se sada spremaju za Poljsku i Nizozemsku zahvaljujući sredstvima koja je buzetska Srednja škola povukla iz EU fondova. Upravo joj je odobren treći Erasmus+ projekt, a za razliku od prethodna dva namijenjena polaznicima smjera tehničar za električne strojeve s primijenjenim računalstvom koji praksu odrađuju u Kopru, ovaj najnoviji namijenjen je gimnazijskim razredima. Uz nizozemsku školu Wolfert van Borselen School Group iz Amsterdama, Srednja škola Buzet partner je naime u projektu čiji je nositelj Zespol Szkol i Placowek Oswiatowych, škola iz poljskoga grada Nysa.
Veliki uspeh za njihovu školu
Margareta Gumilar, nova ravnateljica Srednje škole koja je nedavno zamijenila dosadašnju ravnateljicu Mariju Pavletić nakon njena odlaska u mirovinu, kaže da je ovaj najnoviji projekt veliki uspeh za njihovu školu s obzirom je to uopće prvi Erasmus+ projekt u toj K2 aktivnosti.
- Gimnazijalci ne mogu sudjelovati u K1 mobilnosti, kao što je to bio slučaj u prethodna dva projekta, jer su ti projekti bili zamišljeni za učenike na stručnom osposobljavanju, na stručnoj praksi te za mobilnost nastavnika, dok su K2 projekti namijenjeni upravo za gimnazijalce, kaže Gumilar.
Buzetska škola već je nekoliko godina uključena u GLOBE program globalnog učenja i opažanja za dobrobit okoliša, međunarodni znanstveni i obrazovni program, pa joj je europski koordinator ponudio da se udruže s drugim školama i uključe u Erasmus+ projekt pod nazivom "From GLOBE to Erasmus". Projekt će se realizirati u dvogodišnjem razdoblju, od rujna 2018. do lipnja 2020. godine, a vrijedan je 21.000 eura.
U projektu sudjeluju svi učenici gimnazijskih razreda, njih 67. Od prosinca ove godine do veljače iduće godine, grupnim oblikom rada realizirat će svoje mini projekte i na kraju prezentirati ostvarene rezultate. - Grupe će biti formirane kao međunarodne što znači da će svaki naš učenik gimnazijskoga razreda imati partnera u Poljskoj i Nizozemskoj. Tijekom projekta učenici će napraviti dva miniprojekta, svake godine po jedan, kaže koordinatorica projekta profesorica kemije Marina Miter.
Rad u međunarodnim grupama
Smisao je, ističe Miter, da srednjoškolci upoznaju prirodoslovlje i znanstvene metode istraživanja. Kroz projekt će provoditi određena mjerenja u okolišu, od temperature zraka i zemlje, do kemijske analize vode i tla, riječ je o ekološkim temama istraživanja te će uspoređivati rezultate s rezultatima učenika iz Poljske i Nizozemske. Uspoređivati će kemijski sastav tla i vode, analizirati kako se mijenja klima na području Europe. S druge strane radit će u međunarodnim grupama i komunicirati s vršnjacima iz Poljske i Nizozemske. Da bi konkurirali za odlazak moraju napisati motivacijsko pismo na engleskom jeziku i odraditi razgovor na engleskom, kaže profesorica engleskog Martina Kedžo koja je također uključena u projekt.
Predviđene su četiri mobilnosti, dvije u Poljskoj i po jedna u Nizozemskoj te jedna u Hrvatskoj. Na svakoj od četiri petodnevne mobilnosti sudjeluje po šest buzetskih srednjoškolaca, ukupno njih 24. Cilj je omogućiti gimnazijalcima mogućnost rada u međunarodnim grupama kako bi mogli razviti profesionalne i životne vještine koje se stječu prvenstveno praktičnim i eksperimentalnim radom. Naučit će komunicirati s pripadnicima drugačijih kultura te će iz prve ruke vidjeti kako je to raditi u okružju modernih digitalnih alata za kolaboraciju. U svakodnevnoj komunikaciji s vršnjacima usavršit će svoje znanje engleskoga jezika te steći nova znanja i iskustva iz područja kemije, biologije i geografije jer će tijekom izvođenja svojih miniprojekata uvježbati postupke i znanstvene metode mjerenja i računanja.
Uspješni u povlačenju sredstava
Dobivene rezultate usporedit će s rezultatima istih mjerenja vršnjaka iz Poljske i Nizozemske kako bi uvidjeli specifične karakteristike pojedinih geografskih područja.
Kada je mala škola poput buzetske uspješna u povlačenju sredstava EU fondova to ima dodatnu vrijednost jer iako je u novu školsku godinu krenula s najvećim brojem učenika od osamostaljenja Republike Hrvatske, ukupno njih 135 u deset razrednih odjeljenja, ipak spada u red manjih srednjoškolskih ustanova.
Buzetska škola je u prethodna dva projekta povukla gotovo milijun kuna. Prva iskustva na realizaciji EU projekata stekla je dvogodišnjim projektom CAD/CAM Technologies, vrijednim 78.000 eura koji je realiziran u sklopu EU programa Erasmus+ za 2015. godinu. Buzetski srednjoškolci, polaznici smjera tehničar za električne strojeve s primijenjenim računalstvom, odlazili su na praksu u suvremeno opremljene kabinete Srednje tehničke škole u Kopru, u četiri navrata po 14 dana. Kombinacija teorije i prakse na CNC strojevima, modeliranje u računalnom programu SolidWorks i rad na 3D printeru omogućila im je lakše snalaženje na europskom tržištu rada.(G. Č. Š.)