(Privatna arhiva)
Tragom saznanja da u Poreču postoji čovjek koji izrađuje drvene gramofone došli smo do audio dizajnera Igora Paljara, elektromehaničara po struci koji nas je ugostio u radionici njegovog Organic Z Audio studija koji se nalazi na katu obiteljske kuće u porečkom Novom naselju.
Igor Paljar (Privatna arhiva)
Drveni gramofon (Privatna arhiva)
Ulaskom u poveći radni prostor zatekli smo prizor koji nas je podsjetio na scenu iz filma "Povratak u budućnost" gdje znanstvenik dr. Emmett Brown radi na vremenskom stroju u svom laboratoriju. Konstrukcija s drvenim djelovima, povezana kabelima s CD-om u sredini, odisala je misterioznošću i navodila na pomisao da se radi o svojevrsnom vremeplovu. U pozadini, ogromni dvometarski panelni zvučnici bez kućišta pojačavali su taj dojam.
- To je moj osobni CD player opuštenijeg stila, razigranijeg dizajna od komercijalnih modela u mojoj ponudi, naprednija verzija s puno boljom suspenzijom mehanizma laserskog čitača, moglo bi se reći moj etalon zvuka, otkrio je tajnu zagonetnog stroja Paljar.
Svoju pasioniranost zvukom Igor je otkrio kao dijete još u osnovnoj školi kad je prvi put stavio slušalice na uši.
- Tragam za zvukom od svojih školskih dana. Dok je nekima to hobi, meni je zvuk pasija, rekao je.
Još od srednje škole Igor je krenuo sa eksperimentiranjem i modificiranjem raznih glazbenih sustava, da bi 2005. godine počeo s dubljim, intenzivnijim istraživanjem materije kabela za prijenos zvuka na kojem je fokusirano radio do 2022. godine.
To istraživanje bilo je potaknuto njegovim iskustvom o nedovoljno dobro konstruiranim kabelima etabliranih proizvođača, čija je nerealna cijena bila neskladna razini zvučnih performansi, a redoviti posjeti riječkom Zajcu i osluškivanja glasanja prirode s druge strane od vjetra i mora do cjelokupnog života u njoj i oko nje, olakšavali su mu višedesetljetni put kretanja prema konačnom cilju - harmoniji.
Uzimao je u obzir činjenicu da se pri formiranju cijene kabela ubraja prije svega više godina ulagano vrijeme za njihov razvoj pa tek na kraju i trošak materijala i opreme za proizvodnju. Kročio je putem istraživanja kako doseći zavidan nivo kvalitete koristeći sofisticiranu ali još uvijek ne preskupu tehnologiju izrade, kao ni preskup materijal.
U njegovom svijetu svaki materijal ima svoju akustičnu vrijednost i osim inženjerskog aspekta u svoj rad unosi i imaginarnu komponentu, svojstvenu nekome tko uživa u svakom trenutku onoga što radi.
- Od samog početka krenuo sam sa eksperimentiranjem I improviziranjem, dok tijekom godina razvoja nisam došao do maksimuma, korištenjem sofisticirano, unikatnog izuma u svijetu tehnologije izrade kabelskih konstrukcija, rekao je.
Izumljeni stroj, ručno izrađen za potrebe preciznog konstruiranja svakog izrađenog primjerka audio kabela, koji se zvukom neće razlikovati od prethodnog, vrhunac je dugogodišnjeg rada i istraživanja.
-Svatko ima svoju viziju zvuka. Ja težim tome da bude što prirodniji. Reprodukcija zvuka posredstvom audio sustava mora biti kredibilna živom nastupu, da slušatelj živi iluziju živog koncerta, ne napustivši svoj naslonjač i dom u potrazi za glazbom van njega. Odlika dobrog sustava je da slušatelj "ne vidi" sam sustav. On isčezava i jedino što je u fokusu očiju, i naravno uha, jest glazba, njena holografija - imaginacija, rekao je o svom izumu Igor.
Nakon što je izradio idealan kabel za prijenos zvuka, Paljar se okrenuo starim ljubavima koje su zbog razvoja kabela morale biti donekle potisnute, stavljene na čekanje. Njihova materijalizacija zbog rada na razvoju kabela nije bila moguća, ali za njihovu vizualizaciju vremena je bilo uvijek, te tako nastaju prvi primjerci CD playera, gramofonskih pretpojačala, gramofonskih clampova i matova pa na kraju i prvi primjerci gramofona gdje drvo kao materijal za njihovo konstruiranje prevladava.
(Snimio Zvonimir Guzić)
- Prvo sam krenuo s razvojem CD playera još tamo 2019. godine, dok su drveni gramofoni pristigli u zadnjoj etapi ciklusa razvoja i stvaranja do 2024. Brojni prototipovi, naravno, kako CD i vinil pogona, nastajali su ekstenzivno kroz desetljeće, dvije prije 2019. godine.
Drvo je tu iz praktičnih i akustički opravdanih razloga. Osobno najradije koristim prešanu smreku, jelu i jednu vrstu afričkog drveta, kao I hrast, orah i trešnjino drvo jer sintetički materijali, pa čak i oni na bazi pleksiglasa ili epoxy smole oduzimaju zvuku dušu. Jedino je drvo može sačuvati od potiskivanja ili potpunog nestajanja, harmonizirajući vibracije unutar playera i gramofona s nosačem zvuka, bilo digitalnim, bilo analognim.
Za jedan gramofon potrebno mi je oko dva i po mjeseca rada, ne ovisim o vremenu tako da nekad dnevo utrošim par sati, a ponekad radim i cijeli dan. Do sada sam izradio šest primjeraka. Sve naravno ovisi o interesu i narudžbama kupaca. Kod sebe uvijek imam dva ogledna primjerka koje mogu ustupiti na slušanje, a nove radim po željama naručitelja. Sama cijena ovisi o zahtjevima kupaca za personaliziranim detaljima, ali prosječan primjerak košta nešto ispod 2500 eura.
Što se tiče kvalitete zvuka, iz razgovora sa klijentima saznajem da svojom homogenošću, involviranošću u zvuk, OZA Toksotis nadmašuje gramofone vrijedne desetak tisuća eura. Da bi napravili dobar gramofon ili CD player odličnog zvuka, morate imati vrhunske audio vodiče za harmonizaciju sustava koji će biti u stanju signal na što neokrnjeniji način dovesti do zvučnika, rekao je o svojim proizvodima naš domaćin.
Igor nije nepoznat majstor među audiofilima, osim gramofona u ponudi i dalje ima gore spomenute CD playere, clampove, matove, predpojačala i audio kablove koji za frakciju cijene mnogostruko skupljih top modela kabela konkurentnih proizvođača, nude zvuk koji je zbog jedinstvene tehnologije izrade neusporediv s njihovim zvukom.
- Zna se za mene, ali na žalost svijet je danas fasciniran visokim cijenama, skupocijenim stvarima te često lažno obećavajućim marketingom koji omogućava gore spomenuti bal cijena. Ako nisi u visokom cjenovnom rangu automatski si degradiran i dolazi do nepovjerenja kod kupaca, skepse, što je i razumljivo ali moju jedinstvenu kvalitetu prepoznali su i dalje prepoznaju audiofili kao i vlasnici tonskih studija te glazbenici, u nemalom broju i takva potvrda dovoljna je da OZA nastavi sa svojim radom, prkoseći sumanutom trendu divljajućih cijena hi fi kabela, vrlo često upitnih performansi ali u tom svijetu beskrupolozni marketing slatkorječivim hvalospjevima otvara put sve većem broju firmi kojima je primarna motivacija zarada, a zvuk je u takvoj igri sekundarni, manje bitan faktor ili se jednostavno radi o nedostatku iskustva te iz toga nedostatka i sposobnosti konstruiranja decentnijeg proizvoda.
Organic Z Audio osobni je projekt rođen upravo iz te frustracije, neprihvaćanja spomenutih mediokritetskih proizvoda mnogih etabliranih proizvođača prisutnih na tržištu te kao takav, kroz čitav cijenovni rang nudi harmoničan, tonski, dinamički i frekvencijski, uvjerljiv zvuk, ispravne ritmike, bez pretenzija da bude savršen jer u reprodukciji snimljene glazbe savršenstvo ne postoji. Postoji samo zdrav balans parametara i zvučne prezentacije koju izvježbano uho iskusnog glazbofila pa tek onda i audiofila s lakoćom prepoznaje kroz nekoliko početnih taktova glazbe, njene melodije, tempa, ritma...
Savršena je jedino živa izvedba, njena snimka tek je uspješna ili manje uspješna reinkarnacija iluzije originalne izvedbe, uvijek samo njena savršena imitacija u nastojanju. Cijena 2,5m OZA zvučničkog para kabela je 450 eura dok za ekvivalentan zvuk njegovom, kod konkurentnih proizvođača, potrebno je izdvojiti 5-7000 eura pa i više, objasnio je Igor.
Postoje ljudi sličnih afiniteta, okupljeni oko Lenco Heaven internetskog foruma, posvećenog audiofilima, ljubiteljima glazbe i entuzijastima analogne audio opreme, s posebnim fokusom na Lenco gramofone.
Drveni CD player (Privatna arhiva)
- U toj zajednici ima i onih koji rade gramofone sa drvenim kućištima, ali čine to na krivi način i zvukovno ih degradiraju držeći se paradigme; veća masa - bolji zvuk.
Tajna superiorno zvučećeg gramofona jest u pažljivom odabiru odnosa masa dijelova ujedinjenih u konačnu formu - proizvod.
Na nesreću ali i sreću ne posjedujem strojeve koji omogućavaju izradu gramofona od nule i stoga su moji proizvodi bazirani na drvu, a metalurške materijale koristim samo na mjestima gdje su funkcionalno nužni, dok ostali proizvođači, čast malobrojnim iznimkama, ne paze suviše na te suptilne detalje koji harmoniziraju vibracije unutar gramofonske konstrukcije.
Diskusije na forumima često postaju bojišta gdje svatko ispaljuje i brani svoje argumente, često bez pokrića u stvarnom, ekstenzivnom iskustvu žive glazbe. Svatko proizvodi zvuk koji njemu najviše odgovara. Ljudima se danas kroz dobar marketing može svašta prodati te su takvi ratovi posljedica izvitoperenih zvukovnih "normi".
Prirodan zvuk u mainstream, korporacijskom audio svijetu gotovo je sahranjen. Na sreću nekolicina proizvođača, etabliranijih i onih malo manje, još uvijek ga gaji i unapređuje kroz svoje uređaje.
Gubi se pojam prirodnog zvuka također iz razloga što sve više konstruktora idealizira nešto u svojoj glavi, zamišlja, da se pregrubo ne izrazim i traže nešto atraktivno i superiorno precizno, gubeći zemlju pod nogama, nešto što u živoj izvedbi praktično nije moguće percipirati ali mikrofon to može zabilježiti i tu nastaje problem. Digitalno doba ide svojim putem, ali sve se samo vrti u krug i nudi već ono prožvakano, rekao je Paljar.
Dotakli smo se i teme vinil ploča. Igor posjeduje kolekciju od 400 primjeraka; najvećim dijelom iz zlatne analogne ere.
- Ljudi su nasjeli na priču o analognom zvuku nesvjesni da se uglavnom radi o digitalnim snimkama konvertiranim u analognu formu, za potrebe otiskivanja brazdi na vinilnim pločama. Danas je sva glazba snimljena na digitalan način i ona se kao takva izvorna samo fizički prebacuje na vinilnu podlogu.
Praktično više ne postoje analogne snimke, jer i one u pojedinim etapama prolaze kroz digitalni postupak, tako da to više nije ona analogija perioda od sredine 50-tih do ranih 70-tih. Starih tonskih majstora koji još mogu prenijeti iskustvo nasljednicima sve je manje, vrijeme istječe. Nove generacije odrastaju na novoj tehnologiji tako da se i to oskudno prenešeno, nekadašnje znanje i iskustvo analognog zvuka polako gubi.
Postoje i rijetko iznenađujuće dobre digitalne iznimke otisnute na vinilu, ali većina ih je neslušljiva, bar meni. Analogija, nikada ne može oskvrnuti dubinu glazbe, duhovnu dimenziju, u tolikoj mjeri kao digitalija, možda ima više distorzije u takvoj snimci, ali je muzikalnost i izražajnost, suština, puno bolje zabilježena i prenesena, zaključio je temu vinila naš domaćin.
Na kraju je Igor upalio vremeplov sa početka priče, odnosno CD player kojeg je teško nazvati CD playerom jer onako rastavljen na dijelove, nadograđen i razbacan u prostoru gotovo i ne postoji.
Drveni CD player (Privatna arhiva)
Međutim tako izdvojen, mehanizam oslobađa ostale sastavnice konstrukcije od prekomjernog negativnog utjecaja vlastitih vibracija, ali ih u potpunosti niti ne izolira od njih jer ključ je kao i uvijek u zdravoj mjeri, balansu međudjelovanja vibracija.
Isto ili ponegdje slično, a ponekad i potpuno različito vrijedi i za ostale dijelove audio sustava koji žive u nekoj čudnoj, ali i smislenoj simbiozi gdje je najčešće put do uspjeha moguće pronaći u spoznaji da su pravila smišljena da bi se ponekada propitkivala i kršila.
Sva ta čudna i razbacana tehnologija uz pomoć idealnog, harmoničnog zvuka uspješno nas je vratila u 1979. godinu gdje smo jedno vrijeme uživali u albumu JJ Calea, "5".
Drveni gramofon (Privatna arhiva)