(Snimio Duško Marušić Čiči)
Legendarni Zeleni vlak, vjerojatno još jedina preostala željeznička poveznica Pule i Istre s ostatkom Europe, od iduće godine mogla bi prestati postojati. Tu nam je, isprva neslužbenu vijest, potvrdila Mihaela Tomurad Sušac iz Ureda Uprave HŽ-a Putnički promet.
- Na održanim međunarodnim konferencijama na kojima se definira predstojeći vozni red 2024/2025. predstavnici Slovenskih željeznica Potniškog prometa obavijestili su nas da garnitura u njihovu vlasništvu više neće voziti do i od Pule u voznom redu 2024./25. Predložili su da se pokuša ostvariti veza u Buzetu, odnosno da vlakovi SŽPP-a 1272/1273 voze do i od Buzeta.
HŽPP je zatražio da i u novom voznom redu navedeni vlakovi voze kao i do sada, a što se tiče presjedanja u Buzetu, to je moguće samo na redovne vlakove HŽPP-a koji voze na istarskom području i za koje je vozni red dogovoren u suradnji s Istarskom županijom kako bi bio prilagođen redovitim putnicima, odnosno učenicima, studentima i radnicima, rekla nam je Tomurad Sušac te dodala kako se ipak o svemu još uvijek razgovara.
- S obzirom da vlakovi voze od travnja, postoji mogućnost njihova uvođenja s izmjenama voznog reda početkom 2025. godine. Uvažavajući obostrani interes i dosadašnju suradnju, vjerujemo da će se pronaći rješenje za nastavak prometovanja vlakova 1272/1273 u voznom redu 2024./2025., o čemu ćemo javnost naknadno obavijestiti, zaključila je Tomurad Sušac.
Upit o tome zašto se ukida Zeleni vlak uputili smo stoga Slovenskim željeznicama, a Tamara Sever iz Službe za odnose s javnošću Slovenske železnice d.o.o., pojasnila je njihova stajališta.
- Prije svega, željeli bi naglasiti da ne možemo reći da se radi o jednostranom ukidanju vlaka. Slovenske željeznice nisu i ne žele ukidati vlak. Slovenske željeznice dale su razumne prijedloge Hrvatskim željeznicama za moguće rješenje nastavka vožnje između Slovenije i Pule, ali nažalost do sada još nije bilo pozitivnog odaziva Hrvatskih željeznica, kaže Sever odmah u početku.
Na pitanje zašto je ipak donijeta takva odluka, je li riječ o nerentabilnoj vezi, malom broju putnika, prevelikim troškovima ili nećem trećem, Sever kaže da su Slovenske željeznice od Hrvatske agencije za željeznički promet dobile potrebne dozvole za vožnju dizel motorne garniture u vlasništvu SŽ-a, što znači, da dizel motorna garnitura u vlasništvu SŽ vozi također na relaciji Buzet - Pula i natrag.
- Budući da Slovenske željeznice s vožnjom svoje dizel motorne garniture do Pule i natrag snose sav teret troškova nastalih vožnjom međunarodnog vlaka, Hrvatskim željeznicama smo u više navrata poslali molbe i prijedloge za otvaranje dijaloga s kojim smo željeli i još uvijek ih želimo privoljeti da potraže ekvivalentno rješenje koje bi pripomoglo očuvanju vožnje direktnog vlaka u Pulu, bilo u smislu djelomične participacije u troškovima vožnje SŽ dizel motorne garniture na hrvatskom dijelu puta ili u bilo kojem drugačijem obliku zajedničke provedbe usluge prijevoza.
Broj putnika i ostvareni prihod SŽ na žalost ne pokrivaju niti procent troškova koji su prouzročeni putničkom prometu Slovenskih željeznica s vožnjom vlakovne garniture u Pulu i natrag. Također, na žalost, Hrvatske željeznice nisu bile voljne, i još uvijek ne žele, pristupiti postizanju dogovora koji bi omogućio očuvanje direktnog vlakovnog prometa do Pule, odgovorila je Sever.
Podsjetila je da analiza tokova putnika i prihoda SŽ preko Buzeta iskazuje nizak nivo obima prometa.
- Podaci pokazuju da je iz Slovenije u Pulu i druge destinacije preko Buzeta u 2023. putovalo 3.139 putnika, a iz Hrvatske u Sloveniju je doputovalo 315 putnika, istaknula je Sever.
Govoreći o povijesnom značaju Zelenog vlaka, istaknula je da je prugom do Pule, sve do 1991. godine upravljao SŽG (Slovensko željezničko gospodarstvo), jer dionica u hrvatskom djelu Istre nije imala, i još uvijek nema, izravnu vezu s ostatkom hrvatske željezničke mreže.
- Slovenske željeznice su na zahtjev Hrvatske od 1. listopada 1991. godine predale prugu u Istri na upravljanje Hrvatskim željeznicama. Od tada direktno do Pule vozi samo sezonski vlak od kraja travnja do kraja rujna, podsjetila je Sever.
Tek za kraj zaključila je kako je Putnički promet Slovenskih željeznica svakako zainteresiran za očuvanje izravnog vlakovnog prometa s Pulom, ali bez dogovora, bilo u smislu djelomične participacije troškova vožnje SŽ dizel motorne garniture na hrvatskom dijelu puta ili kojem drugačijem obliku zajedničke provedbe usluge prijevoza, na žalost direktne vlakovne veze s Pulom više neće biti moguće održavati.
- Trenutna situacija je takva da je sa strane HŽPP iznesen stav da se vlakovi iz smjera Slovenije u Buzetu mogu prihvatiti samo kao veza na vlakove HŽPP-a, tijekom mjeseca srpnja i kolovoza, ali i tada na već postojeće vlakove. To znači, da bi veza u Buzetu bila ostvarena sa 120 minutnim potrebnim čekanjima putnika na kolodvoru Buzet što za Slovenske željeznice, sa stajališta potencijalnih putnika, svakako nije prihvatljivo.
Opcija je također kasniji dolazak vlaka 1272 u Buzet kako bi se smanjilo vrijeme za vezu, ali pošto vlak za Pulu ima veze iz Maribora, Mađarske i iz drugih unutrašnjih smjerova, u putničkom prometu radimo na prikupljanju svih potrebnih informacija za cjelovito rješenje ove vlakovne veze, kaže na kraju Tamara Sever iz Slovenskih željeznica.