(Snimio Milivoj Mijošek)
U novigradskom Centru za manifestacije i kulturu održana je svečanost, na kojoj je obilježeno deset vrlo uspješnih godina od uvođenja projekta "Institucionalizacija zavičajnosti/zavičajne nastave u predškolske i školske ustanove Istarske županije", kojoj su prisustvovali mnogi uvaženi gosti među kojima i zamjenica župana Istarske županije Jessica Acquavita, pročelnik županijskog Upravnog odjela za kulturu i zavičajnost Vladimir Torbica, gradonačelnik Grada Novigrada-Cittanova Anteo Milos, pročelnici Upravnih odjela Istarske županije Ezio Pinzan, Nada Prodan Mraković i Tea Batel, te mnogobrojni predstavnici dječjih vrtića, osnovnih i srednjih škola.
Bila je to prilika da se podsjeti na značaj projekta kojeg je Istarska županija pokrenula 2014. godine, a koji je od samog početka prihvaćen od djece i mladih te njihovih učitelja i nastavnika, kao i cjelokupne javnosti.
Obraćajući se prisutnima, zamjenica župana Jessica Acquavita kazala je kako su skoro sve školske ustanove na području Istarske županije uključene u projekt Zavičajne nastave što potvrđuje prirodnost projekta.
- Gledajući na ovaj projekt nakon deset godina shvaćamo da je on bio prirodan proces za jednu županiju poput Istarske koja je posebno ponosna na svoju tradiciju, svoje posebnosti, na svoj regionalni identitet. U današnje vrijeme kada djeca možda lakše razmišljaju na engleskom jeziku, nego na našim dijalektima, kada možda znaju više o New Yorku, nego o našim gradovima i selima, itekako je važan ovakav projekt.
Posebno je bitan zbog svih ljudi koji dolaze živjeti u Istru, za djecu koja možda nemaju noniće da im ispričaju kako se nekada živjelo, ali to sada imaju prilike naučiti na dinamičan način kroz istraživanja i projekte koje vrtići i škole provode, pohvalila je projekt zamjenica župana Acquavita.
"Zavičajna nastava" rezultat je rada cijele zajednice, svih sudionika, od onih najmlađih vrtićaraca, učenica i učenika, do nastavnika i profesora, koji su udružili svoju ljubav, znanje, iskustvo te svojom kreativnošću i aktivnostima pridonijeli da projekt zaživi.
- Zavičaj se uči, zavičaj se voli od malih nogu. I prije ovog našeg projekta postojali su programi zavičajnosti koje su radili pojedinci ili škole, ali ovo je bio prvi pokušaj da se nešto usustavi i institucionalizira. Zahvalio bih svima koji su u ovih deset godina doprinijeli uspjehu zavičajne nastave, a toga ne bi bilo bez timskog rada, zbog toga današnje nagrade dijelimo obrazovnim ustanovama, a ne pojedincima, rekao je pročelnik Torbica koji je spomenuo i Festivale zavičajnosti, ali i vrijedan priručnik za implementaciju zavičajne pismenosti u vrtiće, osnovne i srednje škole "ISTRAživanje", kao i mrežnu stranicu projekta.
Spomenuo je i iskorak s prvom didaktičkom pedagoškom igrom s temom Istre, autorice Izabele Rovis Bilić i za sljedeću godinu najavio simbolični ulazak Zavičajne nastave u visokoškolsko obrazovanje, kroz suradnju sa Sveučilištem Jurja Dobrile u Puli.
Sam projekt je pokrenut s ciljem očuvanja i jačanja zavičajnog identiteta među djecom i mladima Istarske županije te očuvanja regionalnog bogatstva i regionalne posebnosti.
U ime domaćina okupljene je pozdravio i gradonačelnik Novigrada Anteo Milos koji smatra da je riječ o jednom od najvrjednijih projekta Istarske županije, posebno dobrodošao u današnjim vremenima globalizacije i integracije gdje je Zavičajna nastava važna i zbog velikog broja ljudi koji se doseljavaju u istarske gradove, te je bitno da im se približe posebnosti Istre.
Implementacija projekta "Institucionalizacija zavičajnosti - zavičajne nastave" je započela 2014. na 2015. godinu u predškolskim ustanovama, nastavljena je sljedeće godine u osnovnim školama te je 2016./2017. uvedena u srednje škole. Broj ustanova i sudionika se povećavao iz godine u godinu, tako da su danas obuhvaćene gotovo sve ustanove na području Istarske županije koje se bave odgojem i obrazovanjem mladih.
Cijeli projekt vezan je uz rad radnih skupina i podršku Istarske županije i Upravnog odjela za kulturu i zavičajnost. Sve su radne skupine kroz svaku školsku godinu koordinirale proces implementacije zavičajnih sadržaja u školske kurikulume te sudjelovale u osmišljavanju smjernica i priručnika te ostalih aktivnosti i materijala koji se mogu pogledati i na mrežnoj stranici www.za-nas.hr.
Predsjednice radnih skupina, za dječje vrtiće Karmen Uljanić, za osnovne škole Miranda Damjanić Roce i za srednje škole dr. Dijana Muškardin, govorile su o samim počecima uvođenja projekta i o tijeku njegove realizacije kroz godine.
- Iskorak u radu na projektima u vrtićima vidljiv je nakon uvođenja edukacije u modulima od 2017. pedagoške godine zahvaljujući Istarskoj županiji koja je prihvatila prijedloge radne skupine i omogućila te dodatne edukacije. Od ove godine smo uveli umrežavanje i pored tri modula za zajedničku edukaciju povezali smo sve ustanove u pet skupina koje će se tri puta tijekom godine sastati i u umreženoj zajednici raspravljati o projektima koje rade, rekla je predsjednica vrtićke Radne skupine Uljanić i istaknula važnost suradnje svih vrtića kako bi se tokom cijele godine radilo na zajedničkim projektima i idejama zavičajnosti.
Ispred Radne skupine za osnovne škole obratila se predsjednica Damjanić Roce istaknuvši da je zavičajnost simbol identiteta opstojnosti naroda i njegove posebnosti u regiji zahvalivši se Županiji na svekolikoj podršci i praćenju na Festivalima zavičajnosti.
- Zavičajna nastava je praktično postala brend koji je prepoznat izvan granica naše županije. Prepoznat je u cijeloj Hrvatskoj, ali i Sloveniji gdje već treću godinu imamo jako dobru suradnju i predstavljamo se na njihovom Dom festu. Oni u sklopu knjižnica imaju svoje "dom znanstvo" gdje smo ove godine prezentirali medijski aspekt Zavičajne nastave Istarske županije, rekla je predsjednica srednjoškolske Radne skupine Muškardin zahvalivši se Istarskoj županiji na stručnoj, ali i financijskoj pomoći.
Projekt je od samih početaka imao izrazito dobar odaziv i kroz sve ove godine je ponudio cijelu paletu kvalitetno obrađenih zavičajnih sadržaja. Rezultati projekta su mjerljivi i vidljivi kroz prezentaciju rada na festivalima zavičajnosti koji se organiziraju od 2015. godine i na kojima je vidljiva uključenost svih srednjih i osnovnih škola, kao i vrtića Istarske županije. Danas govorimo o uključenosti u zavičajni projekt 24 predškolskih ustanova, 48 osnovnih i 23 srednje škole Istarske županije
- Svjesni globalizacijskog vremena gubljenja identiteta odlučili smo postupno započeti s cijelim projektom. Prvo smo krenuli s vrtićima, zatim s osnovnim pa srednjim školama i ostali smo jako iznenađeni izuzetnim odazivom. Pokazalo se da je to bila potreba koju smo mi na neki način samo oblikovali. Ono što je u cijelom procesu bitno je da se sve temelji na načelu dobrovoljnosti i izvrsnosti.
To znači da objavljujemo javni poziv na koji se dobrovoljno javljaju sve obrazovne ustanove koje same predlažu projekte kojima cilj nije biti u razredu nego, baš naprotiv, terenska nastava i upoznavanje manje poznatih mjesta po Istri. Uz rad svih radnih skupina danas smo došli do toga da nas prepoznaju i izvan granica naše regije, rekao je pročelnik Torbica.
Jedan od brojnih benefita i rezultata projekta Zavičajne nastave je i didaktička društvena igra "Homo u Hum", koju je razvila autorica Izabela Bilić-Rovis.
- Zavičajno metodička i didaktička društvena igra "Homo u Hum" prva je edukativna istraživačka igra inspirirana, koncipirana i razrađena na našoj jedinstvenoj i prepoznatljivoj Aleji glagoljaša. Temeljni cilj igre je da djeca usvajaju zavičajne pojmove, ljubav prema zavičaju, geografske i povijesne pojmove, a sve kroz igru i na njima prilagođen zabavan način.
Svrha igre je i očuvanje našeg identiteta, sadrži specifičnosti istarskog čovjeka i zavičaja. Nadam se da će ovakvih sadržaja biti još jer su nam i te kako potrebni u pedagoškom radu, rekla je autorica igre Bilić-Rovis, čija igra "Homo u Hum" je na kraju svečanosti podijeljena svim sudionicima proslave desetogodišnjeg jubileja.
Nakon zanimljivih glazbenih točaka koje je izvela vokalna skupina Lastavice iz Osnovne škole Šijana iz Pule, podijeljena su i priznanja svim uključenim dječjim vrtićima, osnovnim i srednjim školama koje sudjeluju u realizaciji projekta.
*Sadržaj realiziran u suradnji s Istarskom županijom