(Snimio Duško Marušić Čiči)
Jadran je bavarsko more, poznata je uzrečica gostiju koji iz njemačke pokrajine Bavarske redovito dolaze na more u Hrvatsku. krajem srpnja konečno su počele školske ferije u južnim njemačkim pokrajinama, tako da se nalazimo u razdoblju najjačih dolazaka s ovog tržišta.
Prošlu godinu su u odnosu na godinu ranije Nijemci zaključili s nekih pet posto manje noćenja, međutim, u usporedbi s 2019. njemačko je tržište ostvarilo najveći rast od 12 posto u noćenjima u odnosu na sva druga vodeća tržišta za hrvatski turizam.
Osim rasporeda blagdana, na glavnu sezonu u 2024. utjecalo je i Europsko nogometno prvenstvo.
Komentirajući za naš list ovogodišnja kretanja na njemačkom tržištu, najvažnijem emitivnom tržištu za hrvatski turizam, Romeo Draghicchio, direktor Predstavništva Hrvatske turističke zajednice (HTZ) u Frankfurtu, kazao je da je Europsko nogometno prvenstvo za Nijemce bilo događanje desetljeća.
Radi toga velik dio njih je pomaknuo svoje godišnje odmore, što je svakako imalo utjecaj na kretanje njemačkih putnika.
– Koliko je konkretno prvenstvo utjecalo na turističke tijekove teško je reći jer nam nisu poznati podaci i rezultati inozmenih destinacija tijekom lipnja i srpnja, no neke od vodećih njemačkih turističkih destinacija, u kojima Nijemci pretežno provode svoje odmore, bilježe pad od čak 30 posto.
Kada govorimo o Hrvatskoj, dosadašnji trendovi su u skladu s očekivanjima, a da je Njemačka i dalje naše najvažnije emitivno tržište, najbolje potvrđuju ostvarena noćenja pa su tako od ukupnih 56 milijuna noćenja ostvarenih u dosadašnjem dijelu godine u našoj zemlji, samo Nijemci ostvarili više od 10 milijuna noćenja, rekao je direktor njemačkog Predstavništva HTZ-a.
Pojašnjavajući koliko ove godine ekonomska situacija utječe na odluke o putovanjima kod njemačkih gostiju, istaknuo je da, iako se Njemačka nalazi u određenoj ekonomskoj stagnaciji, to nužno ne znači da se i stanovništvo našlo u financijskoj krizi.
Naravno da je prisutni rast cijena smanjio kućne budžete, odnosno kupovnu moć, ali s obzirom na to da se godišnji odmori nalaze visoko na listi prioriteta Nijemaca, oni ne planiraju štednju u tom segmentu. Istraživanja su provedena ususret sezoni te se po dobivenim rezultatima dalo zaključiti da će Nijemci putovati te da će biti spremni potrošiti i nešto više novca.
– Drugim riječima, glavni ljetni odmor Nijemaca nije upitan, eventualno će skraćivati broj dana ili aktivnosti kad govorimo o drugom godišnjem odmoru ili kraćim putovanjima. Posljednjih godina interes za Hrvatsku porastao je u cijeloj Njemačkoj.
Hrvatska turistička zajednica je na dijelovima tržišta, odnosno u središtu zemlje, kao i na sjeveru, stavila dodatni naglasak na promociju pa se iz tih krajeva očekuje dodatni rast.
Broj aviolinija je povećan, povećane su i neke rotacije, no njemačko aviotržište je specifično, osobito za low-cost prijevoznike koji naglašavaju da su za njih letovi iz i prema Njemačkoj skuplji u odnosu na druga tržišta, pojasnio je Draghicchio.
Po pitanju turističkog prometa s ovog tržišta u Hrvatskoj prednjače Istra i Kvarner, a značajnijim se prometom mogu izdvojiti i Splitsko-dalmatinska te Zadarska županija. Kad se govori o destinacijama, u dosadašnjem dijelu ove godine Nijemci su najviše noćenja ostvarili u Rovinju, Poreču, Medulinu, Umagu, Puli, Krku…
A i konkurencija se nakon pandemije konsolidirala na njemačkom tržištu. Prema riječima našeg sugovornika, u Njemačkoj među najtraženijim destinacijama nije bilo značajnih promjena. Uvijek su u vrhu, osim same Njemačke, i Španjolska, Italija, Turska, Hrvatska, Grčka te Austrija.
– Operatori u branši su primijetili, a što je bilo i za očekivati, rast interesa za daleke destinacije, pogotovo za long-haul destinacije koje su posljednjih godina bilježile najveće gubitke s njemačkog tržišta.
U posljednjim sezonama bilo je dosta putnika koji su željeli putovati u daleke krajeve, ali to nisu mogli ili su od toga odustajali zbog raznih okolnosti pa je interes sada veći od prosjeka, ukazao je Draghicchio.
Na pitanje percipiraju li nas Nijemci kao skupu destinaciju, kazao je da nas trenutno tako ne percipiraju. Imidž Hrvatske među njemačkim gostima temeljio se na principu da je Hrvatska destinacija koja nudi dobru kvalitetu za uložen novac i to je davalo rezultate.
– Isto tako, Hrvatska je i dalje, gledano u prosjeku, jeftinija od destinacija koje su nam na njemačkom tržištu izravna konkurencija, kao što su Austrija, Italija, pa i sama Njemačka. No, treba voditi računa da se za naplaćene usluge isporuči dobra kvaliteta, i onda ne bi trebalo biti problema s daljnjim procesom repozicioniranja destinacije među one s većom dodanom vrijednošću.
Pojedini naši gosti iz Njemačke primijetili su da su cijene u Hrvatskoj porasle, ali to nije fenomen koji se odnosi samo na Hrvatsku i oni su toga svjesni, kaže direktor Predstavništva HTZ-a u Frankfurtu, dodajući da su po pitanju dolazaka i noćenja dosadašnji trendovi u skladu s očekivanjima, a još više Nijemaca očekuje se u aktualnom razdoblju s obzirom na to da su praznici u određenim pokrajinama tek krenuli početkom srpnja.
– Važno je znati da se naša zemlja nalazi među top 5 inozemnih destinacija Nijemaca, što znači da smo uspješno zadržali svoju poziciju na tržištu pa samim time očekujemo snažan doprinos tržišta i tijekom razdoblja posezone, zaključio je Draghicchio.
Ove godine po njemačkim se medijima dosta piše o prosvjedima protiv overturizma u nekim od Nijemcima najdražih odredišta poput Mallorce. Tako su prema njemačkim medijima nedavno deseci tisuća Malorčana prosvjedovali protiv masovnog turizma, uz parole kao što su »Mi nismo vaša 17. savezna pokrajina« i »Low-cost letovi su letovi ubojice«…
A gosti broj jedan su im Nijemci kojih je lani ondje bilo oko 4,6 milijuna ili 7 posto više nego godinu ranije. Za usporedbu, u Hrvatsku je lani stiglo nešto više od 3,3 milijuna Nijemaca.
Na pitanje možemo li očekivati da će se ti gosti ponukani prosvjedima okrenuti drugim destinacijama, moguće i Hrvatskoj, te možemo li iz tih primjera izvući neke pouke o ravnomjernom, odnosno održivom razvoju turizma, direktor njemačkog Predstavništva HTZ-a istaknuo je da je održivost u turizmu postala vrlo važna tema koja može pridonijeti boljoj ili lošijoj percepciji samih destinacija.
– Svakako će ta tema u idućim razdobljima dobivati još više na važnosti, tako da moramo pozorno pratiti što se događa kako bismo na vrijeme prevenirali izazove s kojima se već sada susreću destinacije koje spominjete.
Međutim, valja reći da se Nijemci neće sada u kratkom roku odreći putovanja, primjerice na Mallorcu. Smatram da se u našoj zemlji na vrijeme detektirala potreba za konkretnim djelovanjem kada govorimo o održivosti i da će na vrijeme biti poduzete sve odgovarajuće mjere, rekao je Draghicchio.