(Snimio Duško Marušić Čiči/Glas Istre)
Sve je više poduzetnika u Istarskoj županiji, a u prilog tomu ide i podatak da je u 2023. godini otvoreno ukupno 585 obrta više u odnosu na 2022. godinu.
To je samo jedan segment za koji je zadužen Upravni odjel za gospodarstvo Istarske županije, koji radi trenutno na nekoliko važnih projekata – uskoro se očekuje raspisivanje Javnog poziva za poticanje razvoja poduzetništva, kao i Javni poziv za poticanje razvoja ICT sektora te Javni poziv za subvencioniranje izrade projektno-tehničke dokumentacije za ugradnju sunčanih elektrana za proizvodnju električne energije u kućanstvima.
Više o radu ovog odjela saznajemo u razgovoru sa službenicom koja privremeno obavlja poslove pročelnice Elenom Božac Čujić.
- Provodimo razne aktivnosti u svrhu razvoja gospodarstva i poduzetništva. Tako smo s ciljem poticanja razvoja poduzetničke infrastrukture izradili Plan razvoja poduzetničkih zona u Istarskoj županiji koji obuhvaća analizu postojećeg stanja poslovnih zona te definira viziju i daje smjernice za razvoj poslovnih zona u Istarskoj županiji. Cilj je bio osigurati odgovarajuću stratešku i plansku podlogu za daljnji razvoj poslovnih zona u Istarskoj županiji za razdoblje do 2030. godine.
Osnovna namjena osnivanja i razvoja poduzetničkih zona je poticanje razvoja poduzetništva kao pokretačke snage lokalnog i regionalnog gospodarskog razvoja s ciljem povećanja broja gospodarskih subjekata na području županije, povećanja konkurentnosti poduzetnika, stvaranja mogućnosti za otvaranje novih radnih mjesta, porast proizvodnje i izvoza, povećanje prihoda jedinice lokalne samouprave te ravnomjeran gospodarski razvoj županije.
Pri Istarskoj razvojnoj agenciji - IDA d.o.o., koja je u nadležnosti Upravnog odjela, poduzetnicima su na raspolaganju poslovni prostori u poduzetničkom inkubatoru "Izazov" te poslovni prostori u Coworking centru namijenjeni prvenstveno malim i srednjim poduzetnicima, "freelancerima", odnosno slobodnim profesionalcima, digitalnim nomadima, akterima u brzorastućoj kreativnoj industriji te svim ostalim zainteresiranim poduzetnicima, kaže Božac Čujić.
Važan segment su razne edukacije koje financira Istarska županija, a koje su tematski prilagođene novim trendovima, kako bi poduzetnici mogli prikupiti što više informacija i znanja koje će im kasnije koristiti u postizanju konkurentnosti na globalnom tržištu. Edukacije se provode u suradnji s Istarskom razvojnom agencijom - IDA d.o.o. u novoj zgradi Coworking centra tijekom cijele godine.
U svrhu poticanja razvoja poduzetništva osmišljavamo i provodimo mjere za razvoj poduzetništva. U cilju jačanja konkurentnosti te prilagođavanja poduzetnika Istarske županije novim trendovima, osmišljavaju se programi i definiraju uvjeti te se putem Javnih poziva i Javnih natječaja dodjeljuju bespovratne financijske potpore.
Za ovu godinu uskoro se planira objava Javnog poziva za poticanje razvoja poduzetništva u Istarskoj županiji, za što je poduzetnicima na raspolaganju ukupno 269.000 eura, ističe Božac Čujić, te pojašnjava da se to odnosi na potpore za poduzetnike početnike, za jačanje prerađivačke industrije, za razvoj i komercijalizaciju inovativnih proizvoda i usluga te za digitalnu transformaciju malog gospodarstva.
Ovim Javnim pozivom namjera je olakšati poduzetnicima primjenu novih suvremenijih tehnologija koje će doprinijeti povećanju produktivnosti te realizaciji kvalitetnijih proizvoda uz bolje iskorištenje resursa, pomoći u poslovanju u svrhu jačanja konkurentnosti, kao i osnažiti istraživačku, inovacijsku i tehnološku infrastrukturu te kapacitet poduzetničkog sektora, čime se jača konkurentni nastup poduzetnika na domaćem i inozemnom tržištu te stvaraju mogućnosti za umrežavanje i stjecanje novih poslovnih kontakata.
Istarska županija veliku pažnju pridaje upotrebi informacijsko-komunikacijske tehnologije (IKT), stoga je naglasak na podršci pri ulaganju u digitalizaciju poslovanja kod malog gospodarstva, što omogućava unapređenje poslovanja.
- U svrhu razvoja poduzetništva, potičemo investicije u gospodarskom sektoru provedbom programa kreditiranja poduzetnika. Putem ovog programa Istarska županija subvencionira kamate na poduzetničke kredite te poduzetnici dobivaju povoljne kamate na kredite za provedbu vlastitih investicija.
Objava novog javnog poziva temeljem ovog programa očekuje se krajem godine, kaže Božac Čujić, te ističe da Istarska županija veliku podršku i poticaj daje i inovatorima.
- U cilju razvoja inovacija i komercijalizacije inovativnih proizvoda i usluga, a u svrhu postizanja više kvalitete postojećih i izlazak na tržište novih proizvoda i usluga, Istarska županija dodijelila je financijska sredstva Savezu udruga inovatora Istarske županije za provedbu programa kojima se pruža pomoć inovatorima i poduzetnicima pri zaštiti inovacija i promociji inovacija na međunarodnim izložbama inovacija u svrhu komercijalizacije.
Tako inovatori i poduzetnici mogu dobiti besplatnu pomoć u svrhu razvoja vlastitih inovacija i prolaska kroz cijeli proces do komercijalizacije. Putem Javnog poziva za poticanje razvoja poduzetništva u Istarskoj županiji predvidjeli smo mjeru kojom poduzetnici mogu ostvariti i financijsku potporu i za proces komercijalizacije inovativnih proizvoda i usluga, kaže Božac Čujić.
Jedan od najbrže rastućih sektora u današnjem gospodarstvu jest ICT sektor, te se Istarska županija strateški opredijelila njegov razvoj, pa je cilj potaknuti osnivanje što većeg broja tvrtki u ICT djelatnostima s ciljem razvoja Istarske županije kao ICT regije koja svoj razvoj koncipira na modernoj industriji temeljenoj na znanju i inovacijama, kvalitetnom obrazovanju te stručnoj i kompetentnoj radnoj snazi.
- Istra ima dobru bazu za daljnji rast i razvoj ovog sektora te pozicioniranje kao značajne digitalne regije pa je tako jedan od ciljeva Istarske županije brendiranje i pozicioniranje županije kao upravo kao digitalne regije. Prema statističkim pokazateljima, Istarska županija je druga najrazvijenija ICT regija u Hrvatskoj, odmah iza Grada Zagreba te ovaj sektor bilježi konstantan rast. Zapošljava 3.000 ljudi, što čini 5% ukupno zaposlenih u tvrtkama Istarske županije.
Kako bi omogućili nastavak ovog trenda već nekoliko godina radimo na provedbi mjerama u cilju jačanja ICT sektora i poticanja razvoja novih proizvoda i usluga u ovom području. I ove godine biti će raspisan javni natječaj za jačanje konkurentnosti ICT sektora kojem će biti na raspolaganju 70.000 eura. Također sudjelujemo u organizaciji i sufinanciramo razne konferencije i manifestacije na temu digitalizacije i novih tehnologija, poput konferencije Let’s Grow! i Fantastic Gaming Showa, ističe Božac Čujić.
Niz inicijativa i projekata usmjerenih na energetsku učinkovitost, obnovljive izvore energije te održivo korištenje resursa za sadašnje i buduće generacije, Istarska županija provodi u okviru zelene tranzicije.
Program uključuje sustavno gospodarenje energijom u zgradama Istarske županije, zgradama ustanova čiji je Istarska županija (su)osnivač te u zgradama trgovačkih društava u kojima je Istarska županija član društva s većinskim poslovnim udjelom; promicanje energetske učinkovitosti, uz mogućnost korištenja obnovljivih izvora energije i ušteda energije u javnom sektoru.
Program se provodi u suradnji s Istarskom Regionalnom Energetskom Agencijom za energetske djelatnosti - IRENA d.o.o. u vlasništvu Istarske županije koja potiče energetsku efikasnost, uštedu energije u javnom i privatnom sektoru, korištenje obnovljivih izvora energije, kogeneraciju, trigeneraciju te zaštitu okoliša; provodi edukacije građana o energetskoj učinkovitosti i obnovljivim izvorima energije; provodi aktivnosti vezano za sustavno gospodarenje energijom te vodi baze podatka i vrši analize.
Svrha programa kojeg Istarska županija provodi u suradnji s IRENA-om, uključuje provođenje aktivnosti koje će izravno ili neizravno rezultirati povećanjem energetske učinkovitosti, učinkovitosti gospodarenja energijom, povećanjem korištenja obnovljivih izvora energije prvenstveno u javnim zgradama, ali i u privatnom i gospodarskom sektoru podizanjem razine informiranosti građana i poduzetnika te poticajima.
- U tu svrhu pripremamo tehničku dokumentaciju za energetsku obnovu zgrada i obnovljive izvore energije u vlasništvu Istarske županije, a s ciljem prijave na razne javne natječaje za dodjelu bespovratnih sredstava, kao i za instalaciju solarnih elektrana na zgrade u javnom vlasništvu kako bi se dugoročno postiglo smanjenje izdataka iz proračuna Istarske županije za navedenu namjenu.
U cilju poticanja energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije u privatnom sektoru planirano je raspisivanje Javnog poziva za subvencioniranje izrade projektno-tehničke dokumentacije za ugradnju sunčane elektrane za proizvodnju električne energije u kućanstvima.
Ovaj javni poziv provest će se treću godinu za redom. Također planirana su sredstva za poticanje energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije u gospodarskom sektoru. Natječaje planiramo objaviti u trećem kvartalu 2024. godine, ističe Božac Čujić.
Valja napomenuti da je nedavno završila provedba projekta Dobra energija SEET – solarna energija za energetsku tranziciju koji su financirali Island, Lihtenštajn i Norveška putem Financijskog mehanizma Europskog gospodarskog prostora (EGP) 2014.–2021. uz nacionalno sufinanciranje Republike Hrvatske u iznosu od 1,1 milijuna eura bespovratnih sredstava, a u okviru Programa "Energija i klimatske promjene".
Iznos bespovratnih sredstava za Istarsku županiju iznosio je 234.443,36 eura, a cilj projekta je bio povećati proizvodnju energije iz obnovljivih izvora. U projektu je sudjelovalo 11 partnera s područja Republike Hrvatske, a Upravni odjel za gospodarstvo Istarske županije bio je nositelj projekta.
Putem ovog projekta Istarska županija ugradila je četiri integrirane fotonaponske elektrane ukupne nominalne snage 203 kW na zgrade OŠ Vodnjan, Talijanske SŠ Dante Alighieri Pula, Industrijsko obrtničke škole Pula te školske dvorane Škole za turizam, ugostiteljstvo i trgovinu Pula, ukupne vrijednosti 160.470 eura.
Putem navedenog projekta proveden je niz ostalih aktivnosti, prvenstveno radionica u cilju informiranja građana o obnovljivim izvorima energije te radionice za instalatere solarnih elektrana.
- Uskoro krećemo s implementacijom novog EU projekta kojem je cilj poboljšanje energetske učinkovitosti malih i srednjih poduzeća s fokusom na strateške lance vrijednosti i druge oblike ulaganja koji mogu potaknuti regionalne strategije zelene tranzicije. Projekt je usmjeren na razvijanje novih financijskih instrumenata vezanih za energetsku učinkovitost, a usmjerenih na male i srednje poduzetnike.
Razvijanjem, testiranjem i korištenjem nove sheme financiranja, rješava se jaz povezan s uspostavom i vođenjem energetskih zajednica, sve uz komponentu bespovratnih sredstava, i poticanjem ulaganja poduzetnika u EE i OIE davanjem zajmova s nižim kamatnim stopama od onih na tržištu, uz subvenciju.
Konkretno, to bi značilo da se primjerice u jednoj poduzetničkoj zoni, svi korisnici umreže i zajednički se realizira sustav solarnih elektrana, te bi na taj način ta poduzetnička zona bila samoodrživa po pitanju proizvodnje električne energije. Projekt se provodi u suradnji s IRENA-om d.o.o., kaže Božac Čujić, te dodaje:
- Također, sufinanciramo i pratimo provedbu EU projekata od važnosti za Istarsku županiju koje provode IRENA d.o.o., kojih je ukupno 12, od čega 9 novih, čije su aktivnosti usmjerene ka postizanju ciljeva zelene tranzicije i IDA d.o.o., kojih je ukupno šest, a pet je novih, a čije su aktivnosti usmjerene gospodarskom i regionalnom razvoju, ističe Božac Čujić.
U Upravnom odjelu za gospodarstvo Istarske županije zaposleno je 18 službenika, od toga 12 službenika radi na upravnim poslovima koji se prvenstveno odnose na upis novog obrta, statusnih i ostalih promjena obrta u obrtni registar; izdavanje obrtnica, vođenje obrtnog registra i drugih propisanih evidencija; izdavanje odobrenja za obavljanje domaće radinosti i za obavljanje sporednog zanimanja te utvrđivanje ispunjavanja minimalnih tehničkih uvjeta i drugih propisanih uvjeta za prodajne objekte, opremu i sredstva za obavljanje djelatnosti trgovine.
Upravni odjel uz sjedište koje se nalazi u Puli ima i šest izdvojenih mjesta rada – u Rovinju, Poreču, Umagu, Buzetu, Pazinu i Labinu.
Uz navedeno, ovaj Upravni odjel obavlja poslove iz područja regionalnog razvoja i to izradu strateških dokumenta, akcijskih planova i programa te provodi projekte regionalne razvojne politike u skladu s nacionalnim i europskim politikama regionalnog razvoja, analizira stanja i aktualna pitanja pojedinih gospodarskih djelatnosti te druga pitanja gospodarske politike, prati tekuća gospodarska kretanja te prikuplja podatke, izrađuje analize, predlaže programe, mjere i aktivnosti te djeluje u pravcu uravnoteženog gospodarskog razvoja svih krajeva Županije, a posebice onih koji zaostaju u gospodarskom razvitku.
Također, obavlja poslove vezane za provedbu propisa, donesenih planskih dokumenata i općih akata Županije u okviru djelokruga rada Odjela, surađuje s tijelima državne uprave, općinama, gradovima, županijama te ostalim subjektima koji djeluju na području regionalnog i gospodarskog razvoja.
Uz to obavlja poslove iz područja energetike, prati izradu strateških dokumenata na razini Republike Hrvatske, suradnju s nadležnim tijelima, te koordinira provedbu programa i projekata regionalne energetske politike u skladu s nacionalnim i europskim politikama u području energetike. Izrađuje i/ili koordinira izradu regionalnih strateških dokumenata, akcijskih planova i programa iz područja energetike.
Vrši unos podataka u registre iz područja energetike, prati stanje i poduzima aktivnosti na ostvarivanju uvjeta za razvoj dominantnih industrijskih grana i razvoj poduzetništva. Izrađuje programe te provodi mjere I aktivnosti u cilju razvoja poduzetništva, dodjeljuje državne potpore i potpore malih vrijednosti te vrši prijave i unos podataka u Registar državnih potpora i potpora male vrijednosti, prati stanje, poduzima radnje i aktivnosti te provodi projekte usmjerene ka razvoju tržišta rada Istarske županije.
Vrlo važan segment rada ovog Odjela jest i provođenje programa usmjerenih zapošljavanju ranjivih skupina na području Županije. Sudjeluje u radu tijela usmjerenih razvoju tržišta rada, podupire razvoj i prati rad znanstveno istraživačkog sektora te potiče razvoj inovatorstva i inovacija, prati stanje rudarskog sektora i dodjelu koncesija za eksploatacijska polja mineralnih sirovina te daje mišljenja i suglasnosti iz nadležnosti, obavlja poslove vezane za razvoj investicijskog okruženja, poduzima aktivnosti za privlačenje investicijskih ulaganja od značaja za županiju, osigurava uvjete za ulaganja stranih partnera i uspostavlja gospodarske odnose sa stranim partnerima, kandidira i provodi projekte sufinancirane iz fondova Europske unije i državnih tijela (darovnice) iz područja nadležnosti.
Osigurava financijske, tehničke i kadrovske preduvjete za njihovu pripremu i realizaciju. Prati realizaciju projekata koje provode trgovačka društva i ustanove u vlasništvu i suvlasništvu Županije, a u okviru djelokruga rada odjela, prati, usmjerava i nadzire rad te ostvaruje uvjete za razvoj trgovačkih društava i ustanova u vlasništvu i suvlasništvu Županije iz nadležnosti upravnog odjela, te sudjeluje u organizaciji stručnih i gospodarskih manifestacija, izložbi strukovnih organizacija, udruga inovatora i gospodarskih subjekata te promociji gospodarstva I poduzetništva Županije.
Ono što najčešće treba građanima u ovom Odjelu jesu upis novog obrta, statusnih i ostalih promjena obrta u obrtni registar, izdavanje obrtnica, vođenje obrtnog registra i drugih propisanih evidencija te izdavanje potvrda iz istih, izdavanje odobrenja za obavljanje domaće radinosti i za obavljanje sporednog zanimanja.
Odjel također utvrđuje udovoljavaju li pravne osobe koje obavljaju obrt uvjetima za obavljanje pojedinih vrsta djelatnosti iz pravilnika o vezanim i povlaštenim obrtima, ispunjavaju li minimalne tehničke uvjete i druge propisane uvjete za prodajne objekte, opremu i sredstva za obavljanje djelatnosti trgovine, izdaje i oduzima dozvole za obavljanje poslova javnog komisionara Hrvatskoj gospodarskoj komori za pojedinu javnu komisionu prodavaonicu, odnosno javnom komisionaru te obavljanje općeg nadzora nad radom javnih komisionara.
Nadalje, utvrđuje uvjete prostora, opremljenosti prostora odgovarajućom opremom u stambenom ili poslovnom prostoru namijenjenom za obavljanje djelatnosti dadilje, izdaje rješenja o ispunjavanju uvjeta za obavljanje pogrebničke djelatnosti, evidentira kolektivne ugovore ili njihove promjene, vođenje knjige evidencije istih i zbirke isprava, bavi se registracijom ugovora o radu pomoraca i radnika na pomorskim ribarskim plovilima, vođenjem registra, zbirke ugovora i abecednog imenika, a tu je i vođenje registra udruga sindikata i udruge poslodavaca te izdavanje rješenja o upisu, upisu promjena i brisanju iz registra udruga i udruga više razine u koji se upisuju sindikati, udruge poslodavaca, udruge sindikata više razine i udruge poslodavaca više razine koje djeluju samo u jednoj županiji kao i donošenje rješenja u prvom stupnju o utvrđivanju razloga za prestanak zadruge.
Upravni odjel za gospodarstvo Istarske županije ima u nadležnosti razvoj gospodarstva i poduzetništva, tržišta rada, energetskog i rudarskog sektora. (Sadržaj realiziran u suradnji s Istarskom županijom)
- Upravni odjel za gospodarstvo zadužen je i za integraciju ranjivih skupina na tržište rada pa tako provodimo Program potpora za zapošljavanje osoba s invaliditetom. Programom se nastoji povećati zapošljivost osoba s invaliditetom. Kao suosnivač Zaštitne radionice Tekop Nova, Pula - ustanove za zapošljavanje osoba s invaliditetom, Istarska županija sufinancira zapošljavanje osoba s invaliditetom u ovoj ustanovi od posebnog gospodarskog značaja.
Također potičemo zapošljavanje osoba s invaliditetom dodjelom sredstava udrugama putem javnog natječaja za provedbu projekata s ciljem zapošljavanja i integracije osoba s invaliditetom u radnu sredinu, kaže Božac Čujić.
Osim pogona u kojem se pretežno šije radna odjeća, u sklopu Tekop Nove otvorena je i praona rublja, što je osiguralo dodatna radna mjesta za osobe s invaliditetom.
U Poduzetničkom inkubatoru IZAZOV, u Mletačkoj ulici 12, u Puli, kojeg vodi Istarska razvojna agencija - IDA d.o.o. od osnivanja do danas inkubirano je 100 poduzetnika, a trenutno djeluje 14 poduzetnika raznih djelatnosti, dok u Coworking centru poslovne prostore koristi pet poduzetnika iz područja digitalnog marketinga, informatike, ispitivanja arheoloških materijala, te uređenja eksterijera.
Od otvaranja poduzetničkog centra Coworking Pula pa do danas, radna mjesta u "open space" prostoru koristilo je 200 poduzetnika, freelancera i digitalnih nomada. Do današnjeg dana u Centru je održano 70 događanja različite tematike s više od 4.000 sudionika (Idea HUB event, radionice za poduzetnike poput AI, Chat GPT, Linkedin Meet up, web dizajn, prezentacijske vještine, Prvi susret digitalnih nomada u Puli, predstavljanje poslovnih udruga s naglaskom na žensko poduzetništvo, edukacije za osobe s invaliditetom, skupovi farmaceuta, ravnatelja škola, humanitarna događanja) te je najavljen velik broj događanja za nadolazeće mjesece.
Poduzetnicima je također na raspolaganju sala za sastanke. Sala za sastanke korištena je za 40-ak poslovnih sastanaka (ukupno 400 osoba) za potrebe poduzetnika.
Od početka rada IDA-e do danas educirano je više od 14.000 poduzetnika različitih profila iz privatnog i javnog sektora.
Sljedeće tematske edukacije za poduzetnike koje će se održati na jesen u Coworking centru su edukacija na temu prodajne komunikacije u organizaciji IDA d.o.o. i Istarske županije, te edukacija na temu Sigurnost na webu u organizaciji IDA d.o.o. i Istarske županije.
U proteklom i tekućem razdoblju Istarska županija uz IRENU - Istarsku regionalnu energetsku agenciju d.o.o., aktivno sudjeluje u realizaciji brojnih investicija vezanih za instalaciju fotonaponskih sustava kroz različite projekte.
Kroz projekt HERCULES – CE, odobren putem programa Interreg Central Europe, planira se uspostava energetske zajednice u Gradu Labinu, kako bi se stanovnicima starogradske jezgre, koji nemaju mogućnost instalirati fotonaponske elektrane na svojim krovovima, otvorila mogućnost uključivanja u proces energetske tranzicije. Naime, kroz formiranje energetske zajednice i instalaciju fotonaponskog sustava na javnom parkiralištu, građani starogradske jezgre dobiti će mogućnost postati članovi energetske zajednice putem zajedničkog ulaganja u fotonaponsku elektranu.
Kroz projekt EnerCmed, financiran putem programa Interreg EURO MED, osigurana su sredstva za realizaciju instalacije fotonaponske elektrane snage 50 kW na Domu za starije osobe Novigrad te uspostavu dviju energetskih zajednica te realizaciju prirodnih zelenih rješenja.
Bitno je spomenuti i edukacijski program projekta JETforCE, a koji osim instalacije fotonaponskih sustava na krovovima javnih zgrada za cilj ima usmjeriti učenike elektrotehničke struke prema ovom deficitarnom zanimanju.
U edukacijskom programu sudjeluje osam srednjoškolskih učenika, elektrotehničkog usmjerenja Srednje škole Mate Blažina, koji su uz pomoć ovlaštenog izvođača i uz stručni nadzor instalirali potpuno funkcionalan solarni sustav snage 8,1 kW, na krovu objekta Samačkog hotela u Labinu. Učenici su kroz četiri termina sudjelovali u svim fazama instalacije integrirane fotonaponske elektrane. U narednom periodu očekuje se puštanje elektrane u trajni pogon.
Preduvjeti za instalaciju fotonaponske elektrana na obiteljske kuće
Prije donošenja odluke o postavljanju fotonaponske elektrane na krov obiteljske kuće potrebno je utvrditi jesu li zadovoljeni preduvjeti za instalaciju. Konkretno, treba znati nalazi li se objekt izvan zaštićene kulturno – povijesne cjeline, zatim utvrditi nosivost i orijentaciju krova te moguća zasjenjenja, pa vrstu i snagu priključka, posjedovati važeći dokaz legalnosti i vlasništva kao i glavni elektrotehnički projekt
Kako bi se utvrdila potrebna snaga elektrane u obzir je potrebno uzeti trenutnu i buduću potrošnju električne energije. U pravilu, investicija u fotonaponsku elektranu vraća se u roku od 6 do 10 godina.
Najjednostavniji postupak za građane jest prikupiti barem tri ponude izvođača radova i usluga za postavljanje fotonaponske elektrane. Najčešća ponuda izvođača je tzv. "ključ u ruke" model, što u praksi znači da će ista tvrtka ujedno i prodati svu potrebnu opremu i instalirati je na krov, te će voditi cijeli postupak prema HEP ODS-u, a to se ujedno u praksi pokazalo i kao optimalno rješenje.