Izložba svih radova (Foto: OŠ Barban)
U OŠ Jure Filipovića Barban održana je završna prezentacija projekta "Kroz književni svijet u sigurniji Internet" u sklopu Dana medijske pismenosti. Projekt se počeo provoditi u listopadu, a trajao je do travnja. Cilj mu je bio razvijati kritički stav prema digitalnim i tiskanim medijima, odgovorno komunicirati u digitalnom svijetu, pratiti čitateljske interese nove generacije, spriječiti vršnjačko nasilje na društvenim mrežama, otkriti lažne profile na društvenim mrežama i zaštiti zlouporabu osobnih podataka. Čitajući književna djela u kojima je prisutno nasilje na internetu, želi se potaknuti na kritičko vrednovanje informacija i upozoriti mlađe generacije na opasnosti virtualnog svijeta.
Naziv i sadržaj projekta osmislila je školska knjižničarka Danijela Grgorinić. Ideja je nastala zbog književnih djela koja se nalaze u školskoj knjižnici i privlače svojom tematikom: računala, videoigre, mladi i društvene mreže, a to su teme s kojima se današnje generacije svakodnevno susreću.
U sklopu izvannastavnih aktivnosti Novinarska družina, Mladi informatičari, Dramska grupa, Građanski odgoj i obrazovanje i kroz Učeničku zadrugu učenici su istraživali, osvijestili i na zanimljiv način prezentirali cyberbullying i ostale opasnosti na internetu u književnim djelima koristeći više medija: od knjige do interneta. Učitelji-suradnici bili su i voditelji izvannastavnih aktivnosti: Maja Griparić, Marina Kolić, Aranka Prajz, Svjetlana Milotić i Mladen Radolović uz podršku ravnateljice Marine Čalić.
- Članovi Novinarske družine istražili su i pripremili popis djela s tematikom nasilja na internetu ili ovisnosti o videoigrama, što je bila i baza za cijeli projekt. Školska knjižničarka je kupila određeni broj novih i prigodnih naslova knjiga, a učenici od 5. do 8. razreda su ista književna djela čitali u sklopu nastave hrvatskoga jezika i u korelaciji s informatikom izradili prezentacije, stripove, plakate, umne mape, društvene profile – Fakebookove i prema napisanom scenariju snimili videozapis kroz multimedijske projekte. Izradili su anketu o korištenju interneta i društvenih mreža, pripremali se za književni susret s književnicom Jasminkom Tihi-Stepanić i intervjuirali ju. Nakon intervjua i pripremnih radova, novinarska družina nastavila je s pripremom i uređivanjem brošure, pisanjem vijesti o provedenim aktivnostima i radionicama i objavljivanjem na web-stranici škole. U sklopu učeničke zadruge Mladi su kreativci izrađivali likovne radove, prikupljali citate iz književnih djela, digitalno ih obrađivali i aplicirali na torbe, magnete i straničnike.
Polaznici Građanskog odgoja i obrazovanja snimali su kratke videozapise o problemima lažnog predstavljanja na internetu, a članovi Dramske skupine izveli su nekoliko dramskih situacija iz knjige "Priče Gospodina Interneta", veli školska knjižničarka i učiteljica hrvatskoga jezika Danijela Grgorinić.
Mladi informatičari modelirali su 3D privjeske s motivima knjiga i društvenih mreža te ih printali na 3D printeru. Izradili su stripove u online digitalnom alatu Storyboard That na teme: Kreiranje lažnih profila i lažno predstavljanje, Oblici elektroničkog nasilja, Govor mržnje i ovisnost o videoigrama, pisali scenarije prema pročitanim književnim djelima "Haj, ja sam online", "Imaš fejs?", "Vidimo se na Fejsu!", "Bacit ću ti kompjutor kroz prozor" te na temelju scenarija snimali videozapise. Prema književnom djelu koje su čitali osmislili su i izradili kvizove u Wordwallu.
Cjelokupan projekt predstavljen je na konferenciji "Potraga za boljim internetom" u povodu Dana sigurnijeg interneta koju organizira udruga Suradnici u učenju, HAKOM i CarNet. Projekt je uvršten i u kurikulum "Budi internet genijalac". Školska knjižničarka je predstavila projekt i na županijskom aktivu školskih knjižničara kao primjer dobre prakse.
Zajedno s učenicima iz Novinarske družine, uz pomoć učiteljice informatike Marine Kolić izrađena je kreativna prezentacija projekta i poslana na natječaj za školske knjižnice "Stvarajmo eKreativno" i osvojila 1. mjesto u kategoriji kreativne prezentacije projekta.
Evo i dojmova učenika.
Nea (6.r.): Naš je zadatak bio pročitati knjigu "Priče gospodina Interneta", izdvojiti probleme s kojima se mladi danas susreću na mreži i prikazati ih kroz dramatizacije koje smo izveli prilikom susreta s književnicom Jasminkom Tihi-Stepanić.
Mate (6.r.): Problemi kojima smo se bavili su: ovisnost o videoigrama, nasilje i ogovaranje na internetu, zapostavljanje vlastitog života zbog izmišljene verzije sebe na internetu i sl. Naučili smo da nam internet može pomoći u svakodnevnom životu, ali da se njime moramo koristiti na zdrav način.
Lorin (5.r.): Za lektiru smo čitali knjigu "Moj brat živi u kompjutoru" autorice Branke Primorac. Osim klasične interpretacije književnoga djela, zadatak nam je bio napisati svoj dojam o djelu i napraviti Facebook profil književnoga lika po izboru. To nam je bilo vrlo zabavno.
Nika (5.r.): Čitajući ovaj roman naučili smo da iako nam tehnologija olakšava život, nikada ne smijemo zaboraviti snagu susreta uživo, dodira, zagrljaja, toplinu obitelji. Naučili smo i da je važno govoriti o svojim osjećajima i da ih se ne trebamo sramiti.
Karlo (7.b): Mi smo čitali knjigu "Haj, ja sam online" koju je napisala Melita Rundek. Dobili smo zadatak napisati scenarij i prema njemu snimiti kratki film. I da znate, nije bilo lako, no uspjeli smo. Na satu hrvatskoga jezika smo također osmišljavali kvizove vezane za knjigu koju smo čitali.
Petar (7.b.): Problemi na koje smo naišli u knjizi "Haj, ja sam online" su: otvaranje lažnih profila i lažno predstavljanje. Iz djela treba zapamtiti da ne treba zapostaviti stvarni život i zamijeniti ga računalom i virtualnim svijetom.