KONFERENCIJA GLASA ISTRE NOVINE

Grupa Končar: Strateški cilj nam je povećati prisutnost na tržištima izvan Republike Hrvatske

| Autor: Milan Pavlović
Josip Ninić (Foto: Grupa Končar)

Josip Ninić (Foto: Grupa Končar)


Veliki projekt modernizacije i revitalizacije istarske željeznice simbolično je već počeo u ožujku prošle godine kada je na istarsku prugu stigao novi dizel-električni motorni vlak za regionalni prijevoz serije 7023 koji je proizvela tvrtka KONČAR – Električna vozila. Kao regionalni lider u elektroenergetici i tračničkom segmentu Grupa KONČAR jedan je od ključnih dionika u projektu modernizacije hrvatske željeznice o čemu će na konferenciji Glasa Istre Green Istria 2030. i panelu Istarska željeznica - nositelj integracija i zelenog razvoja govoriti predsjednik Uprave tvrtke KONČAR - Električna vozila, Josip Ninić.

Prototipni vlakovi

Razgovarali smo s njim uoči konferencije, a prvo od pitanja odnosilo se upravo na karakteristike vlaka koji već godinu dana prometuje između Pule i Lupoglava, kao i što je u okviru projekta njegova razvoja sve još planirano?

- DMV serije 7023 je proizvod KONČARA nastao na platformi EMV 6112 primjenom dizel agregata kao izvora električne energije. KONČAR je s HŽ Putničkim prijevozom 2014. godine ugovorio isporuku ukupno 12 takvih vlakova, od kojih je do danas isporučeno njih 5, a preostalih 7 bit će isporučeno tijekom 2025. godine. Riječ je o niskopodnom dizel električnom vlaku koji po svojim karakteristikama nudi visoku udobnost i sigurnost putnicima pružajući novu razinu usluga u prijevozu na nelektrificiranim prugama.

(Foto: Grupa Končar)(Foto: Grupa Končar)

Suradnja KONČARA i HŽ Putničkog prijevoza na modernizaciji i unaprjeđenju željezničkog voznog parka nastavljena je krajem 2020. godine potpisivanjem ugovora o kupoprodaji 21 elektromotornog vlaka. Kako teče realizacija tog projekta i nosi li i on neke dobre vijesti za željeznički promet na području Istarske županije?

- Projekt isporuke 21 EMV-a koji je sklopljen krajem 2020. godine pri kraju je realizacije te je dosad HŽ Putničkom prijevozu isporučeno ukupno 18 EMV-a, a preostala dva bit će isporučena do kraja travnja ove godine. S obzirom da je riječ o elektromotornim vlakovima, njihova primjena na prugama u Istri nije moguća.

Međutim, KONČAR je 2022. godine ugovorio i isporuku 2 prototipna vlaka, jedan hibridni (elektro-baterijski) i jedan baterijski vlak te isporuku 6 punionica za baterijske vlakove, od kojih će jedna biti izgrađena na kolodvoru u Puli. Baterijski vlakovi će u budućnosti biti korišteni na prugama u Istri te predstavljaju zeleni transport željeznicom bez korištenja fosilnih goriva. To je pravi iskorak, vlastiti razvoj i novi proizvod na koji smo u KONČARU, a vjerujem i u Hrvatskoj, svi ponosni.

Ovi sofisticirani i moderni vlakovi su osmišljeni, dizajnirani i proizvedeni u Hrvatskoj. Vjerujete li da bi im ova uspješna suradnje s HŽ Putničkim prijevozom mogla značajnije otvoriti vrata i prema stranim tržištima?

- Tračnička vozila su tehnološki visoko složeni proizvodi čiji razvoj i proizvodnja uključuje cijeli niz stručnjaka iz različitih područja. Kada je riječ o našim proizvodima važno je istaknuti da su oni rezultat razvoja unutar Grupe KONČAR te da su, s obzirom na preko 75 posto domaćeg udjela u cijeni, istinski hrvatski proizvod. Sagledavajući sve navedeno svakako je riječ o najsloženijem i ujedno jednom od najreprezentativnijih proizvoda hrvatske industrije.

(Foto: Grupa Končar)(Foto: Grupa Končar)

KONČAR je globalno etablirana tehnološka tvrtka, koja proizvodi suvremenu opremu i komponente u skladu sa zahtjevima tržišta. Tračnička vozila jedan su od prepoznatljivih proizvoda Grupe KONČAR, a naši proizvodi svoje mjesto imaju u flotama raznih operatera željezničkog prometa u Jugoistočnoj Europi. Zahvaljujući upravo snažnim domaćim referencama, ostvarenima u dugogodišnjoj suradnji sa ZET-om, osigurali smo izvoz 14 tramvaja u Latviju, čime smo dokazali svoju konkurentnost i kvalitetu i na zahtjevnom međunarodnom tržištu.

S obzirom na složenost ovih proizvoda strateški cilj nam je povećati prisutnost na tržištima izvan Republike Hrvatske, što bi jamčilo dugoročnu stabilnost i rast kompanije u ovom zahtjevnom segmentu.

Tramvajske flote

Zbog vrlo ambicioznih ciljeva i velikih investicija projekt modernizacije hrvatske željeznice mnogi s pravom nazivaju poslom stoljeća. Koju ulogu u njemu ima KONČAR i što će to značiti za prihode tvrtke?

- U posljednjih nekoliko godina pokrenute su doista velike investicije u hrvatskom sektoru željeznice. Financijski se najveći dio odnosi na izgradnju i rekonstrukciju pruga i prateće infrastrukture, a manji dio na nabavu tračničkih vozila. Kako sam već spomenuo, KONČAR je u segmentu tračničkih vozila sklopio ugovore za isporuku 21 elektromotornog vlaka, za razvoj i isporuku prototipnih baterijskih i hibridnih vlakova te punionica, isporuku 20 tramvaja za grad Zagreb te 30 tramvaja za Osijek.

Kada je riječ o dijelu infrastrukture, tu je KONČAR prisutan kroz isporuku opreme za elektrovučne podstanice, kroz SS opremu poput željezničko-cestovnih prijelaza, a kroz proizvodni portfelj Dalekovoda, koji je od nedavno član Grupe KONČAR, i u dijelu izgradnje i rekonstrukcije kontaktne mreže. Investicije u željeznički sektor velika su i važna prilika za društva Grupe KONČAR te kao predvodnik domaće industrije i regionalni lider u elektroenergetici i tračničkom segmentu očekujemo maksimalan angažman u ovom nacionalnom iskoraku, koji je od strateške važnosti za Republiku Hrvatsku.

(Foto: Grupa Končar)(Foto: Grupa Končar)

Što se prihoda tiče, u strukturi onih koje ostvaruju KONČAR - Električna vozila, uz isporuke novih vozila, značajno mjesto imaju i usluge održavanja vozila. Tvrtka je nositelj ugovora za održavanje flote niskopodnih tramvaja u Zagrebu, sudjeluje u održavanju isporučenih EMV i DMV za HŽ Putnički prijevoz te u održavanju lokomotiva brojnih operatera željezničkog prometa. Realizacija ugovora za isporuke vozila u pravilu traje nekoliko godina pa se tako i prihodi raspoređuju kroz više godina. U tom smislu usmjereni smo na stabilno poslovanje koje jamči dugoročnu održivost i stalni rast.

Uz rad na programu ugovorenom s HŽ Putničkim prijevozom razvijate li i neke nove proizvode u tom segmentu?

- Osim aktivnosti u proizvodnji ugovorenih vozila neprekidno radimo na razvoju novih proizvoda. Prije nekoliko godina ušli smo u projekt razvoja vozila koje služi kao osnova za mjerna vozila, nakon što na vozilo bude ugrađena različita mjerna oprema. Vozilo je namijenjeno za primjenu kod različitih upravitelja infrastrukture, a projektirano je u skladu s aktualnim, primjenjivim standardima i tehničkim specifikacijama. Vozilo je prošlo kroz ekstenzivna ispitivanja na pruzi te je u tijeku primopredaja vozila krajnjem kupcu. EU direktive o digitalnom i zelenom transportu u velikoj mjeri utječu na razvojne projekte i inicijative, a potiskuju proizvodnju i korištenje vozila na fosilna goriva.

U tom smislu razvijamo nove hibridne i baterijske vlakove sa spremnicima energije koji im osiguravaju autonomiju tj. omogućavaju vožnju na segmentima pruga na kojima nema električne napojne mreže. To je posebno značajno u Republici Hrvatskoj, u kojoj preko 63 posto pruga nije elektrificirano. Primjena hibridnih i baterijskih vlakova u budućnosti riješit će prijevoz putnika u sjeverozapadnoj Hrvatskoj, Istri i Dalmaciji. Kao dodatna mogućnost postoji i opcija izgradnje punionica za baterijske vlakove koje su napajane sunčevom energijom. To su solarne elektrane – punionice vlakova. U tom slučaju prijevoz putnika bio bi u potpunosti zelen. U KONČARU su u tijeku istraživački i razvojni projekti vezani uz primjenu vodika u tračničkim vozilima. Vozila koja koriste energiju iz vodikovih gorivih ćelija imat će primjenu u povezivanju Zagreba i Splita te na tzv. podravskoj pruzi prema Osijeku. To je pravac koji ćemo slijediti u razvojnom smislu.

Neprekidno tražimo nove poslovne prilike, prvenstveno kroz tzv. nišne projekte koji zahtijevaju veći stupanj prilagodbe posebnim zahtjevima kupaca, gdje imamo konkurentsku prednost pred nekim većim globalnim igračima u ovoj industriji.

Kad govorimo o novim poslovima spomenuli ste ugovore za isporuku novih tramvaja u Zagrebu i Osijeku. O kakvom se proizvodu radi?

- I niskopodni tramvaji rezultat su razvoja u Grupi KONČAR. Taj razvoj započeo je još krajem 60-ih godina prošlog stoljeća kada je započela proizvodnja električnih lokomotiva. Od tada do danas nastavljen je razvoj tračničkih vozila i ključnih podsustava. Tako danas imamo vlastita rješenja i za vozila (tramvaji, elektromotorni vlakovi, dizel električni vlakovi, hibridni elektromotorni vlakovi, baterijski motorni vlakovi) te podsustave glavnog elektromotornog pogona, sustave pomoćnih napajanja, sustave upravljanja i komunikacija, vučne motore, transformatore, čelične konstrukcije sanduka modula vozila, okretna postolja i dr. Navedeno nam omogućava fleksibilnost i mogućnost prilagodbe posebnim zahtjevima kupaca, što je jedna o konkurentskih prednosti na tržištu. Potpisani ugovori nastavak su uspješnih aktivnosti KONČARA na domaćem tržištu na kojem su dosad isporučena 142 niskopodna tramvaja.

Potraga za izazovima

Kakva je struktura zaposlenih u kompaniji i planiraju li se nova zapošljavanja?

- Aktivnosti razvoja tračničkih vozila i podsustava odvijaju se u više društava Grupe KONČAR. Možemo istaknuti da na tim razvojnim projektima u Grupi radi oko 200 visokoobrazovanih stručnjaka, inženjera i doktora znanosti različitih struka, dominantno strojarstva i elektrotehnike. Svi oni, iako rade u različitim poduzećima Grupe KONČAR, na ovakvim projektima funkcioniraju kao tim, što je slučaj i s ostalim složenim projektima po kojima je KONČAR prepoznat – poput elektrana ili transformatorskih stanica.

(Foto: Grupa Končar)(Foto: Grupa Končar)

U tvrtki KONČAR – Električna vozila zaposleno je gotovo 400 ljudi, od čega više od 100 visokoobrazovanih te preko 200 visokokvalificiranih radnika koji rade na razvoju, proizvodnji i održavanju tračničkih vozila. Osim toga, jedna od važnih poslovnih aktivnosti je i održavanje tračničkih vozila pa je i segment servisa značajno zastupljen u našoj strukturi. Neprekidno razvijamo vlastite kompetencije u svim segmentima poslovanja, što uključuje zapošljavanje novih kadrova te njihovo obrazovanje i uključivanje u okruženje naše kompanije. Briga o prijenosu znanja prisutna je na svim razinama kao i naše nastojanje u kontinuiranom usavršavanju svih zaposlenika.

(Foto: Grupa Končar)(Foto: Grupa Končar)

Razvidno je kako današnji zaposlenici traže izazovne zadatke, one koji ih motiviraju, inspiriraju te daju priliku za profesionalni rast i razvoj. Dodatno, mladi danas traže održive modele poslovanja, ali i održive i zelene proizvode. Upravo kroz neprekidno ulaganje u razvoj takvih proizvoda, otvorenu komunikaciju na svim razinama i dijeljenje zajedničkih ciljeva, stvaramo poticajno i zanimljivo radno okruženje koje može privući i zadržati mlade stručnjake svih profila. Na taj način pozitivno utječemo i na zajednicu i društvo u cjelini.

(Foto: Grupa Končar)(Foto: Grupa Končar)

Naš je cilj nastaviti ulagati u održivo poslovanje i kontinuirani rast, a to je moguće samo uz stručne, zadovoljne i motivirane zaposlenike. Razvojem novih proizvoda u tračničkom segmentu, poput hibridnih i baterijskih vlakova, te pripadajućih punionica, ostvarujemo viziju inovativnog partnera za napredna rješenja u zelenoj tranziciji. KONČAR i u ovim kriznim i neizvjesnim vremenima postiže rekordne poslovne rezultate i doprinosi etabliranju Hrvatske kao zemlje znanja, kvalitetnih proizvoda i rješenja te vrhunskog kadra. U tome su najvažniji ljudi i oni predstavljaju naš najvažniji resurs. Iz tog razloga koristim priliku za iskazati zahvalnost svim našim zaposlenicima za sav trud, znanje i entuzijazam koji daju i koji svakodnevno žive u okviru naše tvrtke.Logo

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter