(Snimio Marijan Sušenj/Pixsell)
Na Kvarneru se ovih dana dnevno odmara oko 190 tisuća gostiju, a regija je od početka godine do kraja srpnja u plusu noćenja od oko 2 posto.
Irena Peršić Živadinov, direktorica Turističke zajednice (TZ) Kvarnera, je govoreći o aktualnom stanju sezone na kvarnerskoj regiji, kazala da je predsezona bila jako dobra te se po mjesecima bilježilo između 15 i 25 posto bolji fizički promet nego lani. Uza sve kvarnerske motive dolazaka, tu se osjetio i utjecaj ulaska Hrvatske u Schengen i time lakša dostupnost Kvarnera gostima s najjačih tržišta. Ukupno je na Kvarneru od početka godine do kraja srpnja ostvareno skoro 10 milijuna noćenja.
U prvih sedam mjeseci je po subregijama Opatijska rivijera u plusu od 4 posto, Riječko područje je u plusu 14 posto, Crikveničko-vinodolska rivijera je jedan posto u plusu u odnosu na lani, Krk i Cresko-lošinjsko područje su na lanjskim brojkama, tu je otprilike i otok Rab, dok se u Gorskom kotaru bilježi rast od desetak posto.
Po pitanju smještaja, hoteli su u sedam mjeseci imali 4 posto bolje fizičke pokazatelje, a kampovi koji su lani imali sezonu svih sezona, su od početka godine jedan posto u plusu, s time da se manji pad od oko dva posto osjetio u srpnju, što se može pripisati lošem vremenu kojemu je ovaj smještajni segment jako podložan. Obiteljski smještaj je na lanjskoj razini.
Najjače emitivno tržište broj jedan je i dalje Njemačka koja je lani imala izrazito veliko povećanje, iako se radi o najvećim brojkama dolazaka i noćenja i u apsolutnom iznosu.
Ove godine se u srpnju s njemačkog tržišta ipak osjetio manji pad s obzirom na to da se vraćaju i druga tržišta. Tako je u sedam mjeseci broj njemačkih noćenja dva posto manji nego lani, a na što je utjecao upravo pad u srpnju. Međutim, i dalje je to dva posto bolji rezultat s ovog tržišta u odnosu na 2019.
Slovensko je tržište za dva posto bolje u odnosu na lani, austrijsko za jedan posto, a talijansko 8 posto bolje nego lani. Mađarskih je noćenja, pak, ostvareno čak 15 posto više, dok se s tržišta Srednje Europe bilježi manji pad.
- Pitanje je jesu li na dolaske ovih gostiju utjecale i ovogodišnje cijene. Česi su oni koji najčešće biraju obiteljski smještaj, a upravo su cijene u tri zvjezdice ove godine nerealno dignute i vjerojatno su neki i odustali. Čeških gostiju u sedam mjeseci ima 8 posto manje, međutim, isto tako treba reći da je promet s ovog tržišta za 6 posto veći nego 2019. Poljsko tržište nam je na lanjskoj razini, ali i 10 posto jače nego 2019., a Slovačka je u minusu 4 posto u odnosu na lani, ali 12 posto bolja nego 2019. Sve zajedno, stranaca ima dva posto više nego lani, a domaćih gostiju jedan posto više nego lani, ističe Peršić Živadinov te dodaje da su strani gosti u prvih sedam mjeseci ostvarili 86 posto turističkog prometa, a domaći gosti 14 posto. Direktorica županijskog TZ-a ističe trend porasta dolazaka domaćih turista paralelno sa snižavanjem cijena u privatnom smještaju s 3 zvjezdice. U prvom tjednu srpnja je domaćih gostiju bilo 5 posto manje da bi se u drugom tjednu taj broj dolazaka i noćenja već počeo povećavati te su sada u plusu u odnosu na lani.
Naša sugovornica ističe da na platformama za buking u većini slučajeva, a to je često kod privatnog smještaja, gost ne mora platiti unaprijed i smještaj može otkazati do primjerice tjedan dana unaprijed. A gost prati cijene do kraja te potom u zadnji čas, ukoliko nađe povoljniju ponudu, otkaže rezervaciju i bukira drugi smještaj. Pa čak to ni ne mora biti jeftiniji smještaj, no ako će za razliku od 20-ak eura dobiti pet zvjezdica u last minute, prebukira tu novu ponudu. Dakle, ne radi se o klasičnom stornu, već se jednostavno kod individualaca vidi da bukiraju neki drugi smještaj.
Istru je od početka godine do vikenda za nama posjetilo 2 milijuna i 860 tisuća gostiju koji su realizirali 16 milijuna noćenja.
- Ako to usporedimo s lanjskom, rekordnom godinom, riječ je o pet posto više noćenja i 3,3 posto boljem rezultatu u noćenjima. Hoteli su popunjeni 6 posto bolje, kampovi 3,5 posto bolje, dok je privatni smještaj oko 0,5 posto lošiji, jer je od početka godine, nažalost, na tržište stavljeno 20.000 novih kreveta, kaže Denis Ivošević, direktor Turističke zajednice (TZ) Istre. Dodao da na Poluotoku nisu zadovoljni što se svake godine producira toliko novih kreveta. Naime, u Master planu istarskog turizma i novom pozicioniranju Istre termin "down sizing", dakle smanjenje kapaciteta, jedan je od osnovnih premisa.
Ivošević dodaje da se ovih dana u prosjeku dnevno na Poluotoku odmara oko 290 tisuća gostiju s tim da se očekuje da će ovog tjedna broj gostiju i prijeći prosječno 300 tisuća dnevno.
Njemačko tržište je daleko najjače. Od prošlog vikenda su krenuli i Bavarci kojima su počele školske ferije, na drugom su mjestu Austrijanci, Slovenci pa Talijani.
- Talijansko tržište nakon dugo vremena ima trend rasta, međutim, to još uvijek ne možemo usporediti s onim što smo s tog tržišta ostvarivali prije 10 ili 15 godina. Znamo da oni imaju interni strukturni problem i u ekonomiji i u politici. Inače, tu su nam na petom mjestu domaći gosti, potom Nizozemci i ostala tržišta, kazao je Ivošević.
Srpanj je u Istri po fizičkim pokazateljima otprilike na lanjskoj razini.
- Bitno je da je znatno bolja popunjenost u hotelima i kampovima. S tim da smo u srpnju u Istri imali 13 dana kad su bili ili uragani ili jako loše vrijeme s vjetrom i kišom, što je sigurno utjecalo na rezultat, kazao je direktor istarskog TZ-a.
U našoj regiji ove godine imamo oko 5.000 novih kreveta u privatnom smještaju. I to su sve kreveti u objektima visoke kategorije, mahom pet zvjezdica koji su »povukli« goste iz privatnog smještaja niže kategorije. A ti objekti nižih kategorija su upravo oni koji su ove godine nerealno podigli cijene bez ikakvih ulaganja i to je onaj dio kapaciteta koji je imao minuse i »rupe« u popunjenosti. Sad kad su cijene vratili u realne okvire, kapaciteti su se počeli puniti, to se osjetilo u srpnju, ističe Peršić Živadinov.
S gotovo 600.000 dolazaka i više od 4,6 milijuna noćenja Zadarska županija je ostvarila jednake rezultate kao i srpnja 2022., što je odličan rezultat s obzirom na to da smo bili iznimno uspješni i jedni od rijetkih u Hrvatskoj dosegnuli i pretekli već tada rezultate iz 2019. Tome ide u prilog i odlični rezultati za cijelu godinu - s 1.130.000 dolazaka i 7,4 milijuna noćenja pretekli smo 2022. godinu za 6 posto dolazaka i 2,5 posto noćenja. To znači ne samo da je sezona odlična već i cijela godina, te možemo reći da imamo prvu »pravu« turističku godinu nakon pandemije, kaže direktorica TZ-a Zadarske županije.