Snimio Duško MARUŠIĆ ČIČI
Lipanj je nastavio pozitivan trend iz prethodnih mjeseci. U prvih dvanaest dana lipnja u Istri je realizirano 320.000 turističkih dolazaka, što je 92 posto lanjskog rezultata, ali 1,85 milijuna noćenja, odnosno šest posto više nego lani na početku lipnja, saznajemo u Turističkoj zajednici Istarske županije.
- Kao što smo već bili najavljivali, ovogodišnji početak lipnja više je ličio na početak srpnja jer su sve destinacije u Istri bile izuzetno dinamične i vibrantne po pitanju turističkih zbivanja. Danas već možemo sa sigurnošću reći da je mjesec lipanj produžetak, odnosno raniji početak srpnja, isto kao što je i rujan već odavna produženi kolovoz, stoga više nemamo tako izražene oscilacije. Lipanj je prije samo desetak godina znao biti poluprazan mjesec da bi od 10. srpnja sve krenulo u najvećoj brzini i to na maksimum, kaže Denis Ivošević, direktor TZ-a Istre.
Ističe da posljednjih godina više nema tih izraženih oscilacija, da je tranzicija iz predsezone u ljetnu špicu puno mirnija, logičnija, kako kaže, organska. U dekadi od 1997. do 2007. godine lipanj je u prosjeku znao realizirati između dva i dva i pol milijuna noćenja, u narednoj dekadi, od 2007. do 2017. od dva i pol do tri i pol milijuna, da bi od 2019. godine prvi put premašio brojku od četiri milijuna noćenja, preciznije 4,5 milijuna, a lanjski lipanj je definitivno bio rekordan jer je dostigao 4,8 milijuna noćenja, navodi Ivošević.
Smatra da je to rezultat odabranog modela razvoja istarskog turizma koji se temelji na restrukturiranju i repozicioniranju.
- Rezultati su sasvim konkretni i mjerljivi. Pored te mirnije tranzicije, posljednjih godina uočava se i učinak klimatskih promjena. U ovoj godini za sada ostaju dvije konstante. I dalje se nastavlja nestabilno i promjenjivo vrijeme, u svibnju smo imali čak 22 kišna dana, a lipanj samo potvrđuje taj kontinuitet, dok su, s druge strane, brojke i dalje jako dobre usprkos lošim vremenskim prilikama. I u tom segmentu je model restrukturiranja i repozicioniranja destinacije dao dobar odgovor našim gostima što raditi za vrijeme kišnih dana, jer više ne vrijedi ona krilatica "čim padne kiša, svi smo u problemu", navodi Ivošević.
Od početka godine pa sve do jučer Istra je realizirala 1,3 milijuna turističkih dolazaka, što je godišnji rast od 12 posto, dok je s druge strane zabilježeno 5,6 milijuna noćenja, 16 posto više nego u istom razdoblju prošle godine. Sveukupno smo u plusu za značajnih 750.000 noćenja. Najviše su u plusu hoteli s 290.000 noćenja više, isto kao i kampovi, a ostatak od 170.000 noćenja više pripada privatnom smještaju.
Od istarskih destinacija, Rovinj je očekivano najbolji i za koji dan realizirat će prvi milijun noćenja u ovoj godini. Poreč će se primaknuti brojci od 800.000 noćenja, Umag 600.000 noćenja, a slijede ih Medulin, Pula i Funtana.
Konkretno, javljaju iz rovinjskog TZ-a, na njihovom je području od početka godine do 12. lipnja ostvareno 938.340 noćenja, osam posto više u odnosu na isti period 2022. godine. Ova su noćenja ostvarena s ukupno 225.474 tisuće dolazaka, što je rast od sedam posto. Najveći broj noćenja u prvom dijelu godine ostvarili su Nijemci s 34 posto učešća, Austrijanci sa 17 posto, domaći gosti s 12 posto, Slovenci s devet posto i Talijani s četiri posto učešća. Na Rovinjštini najviše noćenja ostvareno je u kampovima i hotelima, 36 odnosno 35 posto, dok na privatni smještaj otpada 18 posto, a na turistička naselja osam posto svih noćenja.
- Trenutno u našoj destinaciji boravi više od 28.000 gostiju dnevno, najviše iz Njemačke, Austrije i Italije. Dosadašnji ovogodišnji rezultati pokazatelji su da će glavna sezona biti dobra, rezervacije se nastavljaju u pozitivnom smjeru te prema dosadašnjem bukingu možemo zaključiti da se predviđa još jedna rekordna turistička godina, kaže Iva Damuggia, voditeljica promocije i odnosa s javnošću u TZ-u grada Rovinja.
Dosadašnjim tijekom turističke godine zadovoljni su i u porečkom TZ-u. Od početka godine do 12. lipnja registrirali su 767.000 noćenja, što je u usporedbi sa 2022. godinom deset posto više. Vodeća emitivna tržišta su Njemačka s rastom od 18 posto i Austrija s 20 posto više dolazaka, Talijana je 14 posto više, domaćih gostiju devet posto više, ali Slovenaca deset posto manje. Hoteli i privatni smještaj bilježe devet posto rasta prodaje, kampovi četiri posto, a nekomercijalni smještaj čak 25 posto.
- Dakle, Poreč nastavlja s odličnom predsezonom koja je u konačnici rezultirala sa 70.000 novih noćenja, mahom velikih sportskih grupa. Ono što je za napomenuti je da je i nekomercijalni smještaj - vlasnici kuća za odmor - počeo evidentirati noćenja, što znači da su naše najave oko većih kontrola urodile plodom. Buking je u našoj destinaciji pojačan i ukoliko se uzlazni trend nastavi, očekujemo odličnu, možda i rekordnu turističku godinu, kaže Nenad Velenik, direktor TZ-a Poreča.
Turiste u Poreču, kaže, ove će godine dočekati proširena ugostiteljska i trgovačka ponuda. Otvoren je premium à la carte restoran Miramare By Fratelli Cerea koji nudi klasičnu mediteransku i talijansku kuhinju s potpisom poznatih talijanskih kuhara, braće Cerea, iz glasovitog restorana s tri Michelinove zvjezdice, zatim restoran Eatery Skipper koji uz riblja jela nudi izvrstan sushi, Bubble Double shop s trendi pićima za mlade, slastičarnica Dolci Pozzetti te Cigar Shop u porečkoj marini.
I obližnji je Vrsar po statističkim rezultatima u prvih šest mjeseci ove godine u plusu - sedam posto više dolazaka i 17 posto više noćenja u odnosu na isto razdoblje prethodne godine. Najbrojniji su gosti uobičajeno Nijemci, kojih ima čak 40 posto više nego 2022., a slijede Slovenci i Austrijanci.
Direktorica TZ-a općine Vrsar dr. sc. Klara Trošt Lesić podsjeća da zbog izrazite sezonalnosti turistička mjesta uz obalu doživljavaju velik pritisak ne samo na prostor, nego i na kulturu življenja i svoj identitet. Stoga, kaže direktorica, osim razvoja kvalitetne ponude za turiste razvijaju i bolju kulturu življenja lokalnog stanovništva. Cilj im je razvijati događanja koja predstavljaju kulturu mjesta te su pokrenuli proces zaštite keksa, vrsaranskih amareta kao nematerijalne kulturne baštine.
Kada je kamping u pitanju, koji unatoč inflaciji i visokim cijenama energije bilježi veliku potražnju, valja navesti i prognoze uglednog njemačkog ADAC-a po kojima je trenutno u Europi najznačajniji porast potražnje za Hrvatskom, ili točnije Istrom koja čini 50 posto hrvatske kamping ponude, a zatim Francuskom i Italijom. Jerko Sladoljev, prokurist Top Campinga u Poreču, kaže da se južna Europa ponovno vraća na mapu kampiranja. Zanimljivo je, dodaje, da je prilikom odabira kampa gostima na prvom mjestu WiFi, čak je važniji kriterij od mogućnosti kupanja.
- Nakon ukidanja ograničenja putovanja, njemački kamperi ponovno kreću prema jugu. Daljnji trend u kampovima vidi se u sve raznovrsnijoj ponudi, sve više se dodaju mala, jednostavna i mirna mjesta kao i mikrokampovi. Dosadašnji rezultati u kampovima bilježe osjetna povećanja, negdje čak i do 40 posto, ali treba napomenuti da su ove godine vjerski praznici ranije u kalendaru, što je povećalo potražnju, posebno s njemačkog tržišta. Tek krajem lipnja imat ćemo realniju sliku povećanja, ističe Sladoljev.
Od ovogodišnjih novina u kamping ponudi Hrvatske ističe da je istarska tvrtka Laguna Aminess iz Novigrada ove godine otvorila novi super kamp na otoku Pagu, za koji kaže da po svojoj ponudi obara sve kriterije kvalitete i najvjerojatnije će biti jedinstven primjer svjetskih kamping inovacija.
- Aminess Avalona Camp predstavlja značajan iskorak u kvaliteti kampova te će zbog iznimne pozornosti koju posvećuju zaštiti okoliša, ali i inovativnih elemenata ponude te atraktivnih projektnih rješenja, dati jak zamah podizanju razine turizma u čitavoj Europi, ocjenjuje Sladoljev te napominje da će UNESCO krajem ovog mjeseca, 29. lipnja, proglasiti Svjetski dan kamping turizma u Zadru, u kampu Zaton. "To je povijesni događaj za ovaj turistički segment i brend, a učinit će kamping ponudu Hrvatske još poznatijom u svijetu", kaže Sladoljev.