Prošlogodišnji prosvjed u Trgetu
U općini Raša ovih je dana opet užarena atmosfera i to zbog neplaćanja kazni za parkiranje u Trgetu, što je prošloga ljeta dovelo i do prosvjeda mještana. Tada su mještani odlučili ne platiti te kazne pa su im ovih dana počele stizati nove uplatnice s višestruko većim iznosima, odnosno umjesto kazne za parkiranje stižu kazne po obaveznom prekršajnom nalogu.
Primjerice, jednom mještaninu je stigla nova uplatnica zbog neplaćene kazne za nepropisno parkiranje u ljeto 2022. godine, a raniji iznos od 66,36 eura (zbog nedostavljenih podataka o identitetu eventualno druge osobe koja je upravljala vozilom), "narastao" je na 663,61 eura ili gotovo pet tisuća kuna.
Mještani i oporbeni vijećnici digli su se stoga opet na noge pa tako Admira Žakula, vijećnica HDZ-a u općini Raša, podsjeća da je na Općinskom vijeću 31. ožujka lani, na prijedlog načelnice općine Glorije Paliska, devet vijećnika vladajuće koalicije IDS-ISU prihvatilo prijedlog odluke o osnivanju vlastitog pogona, kojim je Općini omogućeno naplaćivanje kazni za parking, dok su četiri prisutna oporbena vijećnika bila protiv. Tada su oporbeni vijećnici negodovali i isticali da prijedlog te odluke nije detaljno razrađen i da nema ključnih podataka, pa su prihvaćanje predloženog smatrali neozbiljnim.
- Načelnica je tada izjavila da će se o svim pitanjima naplate parkirališta, cijeni i zonama naplate odlučivati na Vijeću, i to kada budu gotovi svi dokumenti, rješenja i suglasnosti, pa tako i suglasnost MUP-a, kao i odluka o prometnom rješenju, koja bi tek trebala uslijediti. Ustvrdila je i da će neke odluke ići na savjetovanje s građanima jer utječu na svakodnevni život. Tako se uvijek radilo i tako će se raditi i dalje, rekla je, i porekla. Apsolutno ništa od gore navedenog nije provela. Signalizacija na Trgetu je samo osvanula bez prezentiranja bilo kakvog rješenja i odluka i bez savjetovanja s građanima. Dogodilo se neminovno, jedino istinito u njenom iskazu - utjecalo je na život građana, govori Žakula.
Trget je malo ribarsko mjesto s lučicom, u kojem se nalaze dva restorana i trgovina. Niz kuća proteže se uz neposrednu blizinu mora, a ispod njih je provedena nova signalizacija na cesti koja je vrlo frekventna u ljetnom periodu. Sama signalizacija se proteže u dužini od oko stotinjak metara i ne obuhvaća prometnicu u cijelosti. Mještani su još na prosvjedu prošlog ljeta isticali da se signalizacija mogla provesti na način da zadovolji osnovne potrebe građana i da se ujedno postigne normalna regulacija prometa.
(REAKCIJU NAČELNICE PALISKA MOŽETE PROČITATI OVDJE)
Također, smatraju da se zbog novoizgrađenih pontona na Trgetu na kojima se nalazi 298 vezova te zbog dostave robe za dva restorana, moralo omogućiti vozačima zaustavljanje na određeno limitirano vrijeme. Isto bi vrijedilo i za korisnike vezova da bi mogli iskrcati stvari za plovila. Isticali su da parkiralište koje je udaljeno oko 100 metara od zadnjeg restorana, a 200 do 250 metara od vezova, za takve potrebe nije prihvatljivo. Ujedno, na prometnici je za pješake namijenjena vrlo uska površina tik do ruba ceste prema moru ograđena stupićima, pa se dvije osobe ne mogu mimoići.
Na Trgetu se također nalaze uzgajališta dagnji za čiji utovar i istovar se koristi riva. Kazne su tako dobili i oni koji su svjesno nepropisno parkirali da bi otišli na večeru ili kupanje, kao i oni koji su se zaustavili da bi iskrcali robu ili odradili posao.
Žakula ističe da ne podržava neplaćanje pravovaljanih kazni, međutim da treba uzeti u obzir da su to prve takve kazne.
- Kako je načelnica u medije izašla javno s objavom, odnosno upozorenjem da će se započeti naplaćivati nepropisno parkiranje na Trgetu, tako je mogla pronaći način kako one, koji nisu uplatili kazne, obavijestiti o tome što slijedi. Načelnici Paliska nedostaju vrlo bitne osobine dobrog lidera, a to su vještine rješavanja problema, integritet i aktivno slušanje. Njen rad se uvijek bazira na jednosmjernoj komunikaciji. Iz tog razloga gubi povjerenje, ne zna rješavati konflikte, suradnja joj je nepoznanica. Ovako se sve svodi na to da joj je jedini cilj bio punjenje proračuna preko džepa mještana i posjetitelja Trgeta, smatra Žakula.
Žakulin stranački kolega u Općinskom vijeću Raše Damir Matas dodao je da o svakom mjestu nadzora kamerom svi prolaznici moraju biti vidljivo obaviješteni, a takvi natpisi, sukladno Zakonu o provedbi video ili bilo kakvog drugog nadzora, obavezno moraju sadržavati slikovnu i tekstualnu informaciju da je prostor pod nadzorom. Nadalje, da moraju imati podatke o voditelju obrade i službeniku za zaštitu podataka, kontaktne podatke putem kojih ispitanik može ostvariti svoja prava, svrhu provođenja nadzora i ostalo. Na Trgetu takva tabla ne postoji pa se postavlja pitanje, kaže Matas, jesu li ove kazne pravno utemeljene?
Nevres Mulavdić, općinski vijećnik SDP-a, također je nezadovoljan. Neophodno je, kaže, pristupiti rekonstrukciji projekta prometovanja i omogućiti vremenski ograničeni period za obavljanje neophodnih radnji zaustavljanjem vozila. Do određenog sata dozvoliti da dobavljači dostave robu restoranima. Par parkirnih mjesta ispod Lučke kapetanije rezervirati za ograničeno korištenje vlasnicima vezova na pontonima. Urediti parkiralište i pristup parkiralištu za neometano korištenje, a koje se nalazi stotinjak metara od posljednjeg ugostiteljskog objekta, predlaže Mulavdić, a Nikola Lazić, također vijećnik SDP-a u Vijeću Raše, dodao je da je nekorektno ljudima slati takvu vrstu kazne s kojom nisu upoznati.
- U razgovoru s njima shvatio sam da nisu razumjeli razliku između kazne za parkiranje i kazne po obaveznom prekršajnom nalogu. Smatrali su, ako ne dostave podatke tko je koristio vozilo u momentu činjenja prekršaja, da se automatski tumači da su to bili vlasnici vozila. Nitko se nikada nije od njih susreo s takvom vrstom kazni pa ih je trebalo prije opomenuti, ističe Lazić.
Nezadovoljna je i vijećnica HSU-a Esma Dobrić.
- Obratili su mi se stariji stanovnici Trgeta i okolice, zamolili da pokušamo riješiti problem nedozvoljenog parkiranja. Imaju oduvijek svoje male barke na pontonima, a teško im je nositi pribor, gorivo i ostalo do vezova. Nije im jasno zašto nisu rezervirana mjesta za korištenje parkirališta na mjestima gdje je cesta sasvim dovoljno široka i gdje je to moguće. Umirovljenici su i ne samo da ne mogu platiti pristiglu kaznu od 5.000 kuna, nego nisu ni razumjeli što to piše na obavijesti koju su dobili uz kaznu za nepropisno parkiranje u ljeto prošle godine. Mislili su da je kazna od 500 kuna sveukupna kazna za parking, a kad budu mogli platiti, da će na to još doći eventualno kamate, ističe Dobrić.
Robertino Rajković iz Trgeta kaže kako je na lanjskom prosvjedu ispao malo neupućen o broju i visini izrečenih kazni, ali da se nakon par mjeseci ispostavilo da je njegova i tvrdnja drugih mještana točna, a to je da je kamera namijenjena za punjenje proračuna.
- Postavljanje kamere na taj način kao što je načelnica učinila smatramo nelegalnim i protuzakonitim zbog neisticanja table o video nadzoru koja je obvezatna. Ujedno nije održano ni savjetovanje s mještanima Trgeta i okolice, iako je načelnici bila dužnost posavjetovati se s ljudima. Ne razumijem takvo ponašanje načelnice koje, u konačnici, ide samo njoj na štetu. Definitivno gubi birače ili to radi svjesno, jer se ne namjerava kandidirati na slijedećim izborima, već pustiti trag za sobom. Molimo je da se više ne trudi ostavljati trag, za njom je tako duboka brazda koja se nikad neće zaboraviti. Devastirala je naš voljeni Trget trajno. Ide ljeto, turistička sezona, a ona, umjesto da pronađe adekvatno rješenje, još više narušava odnose s mještanima, kaže Rajković.
Vlasnici restorana "Martin Pescador" u Trgetu, Nensi i Patrik Vlačić, smatraju da je najlakše poslati kazne, umjesto rješavati probleme na najbezbolniji način.
- Apsolutno je promašena cijela signalizacija. Umjesto da se na određenim mjestima nasipala cesta da bi se dobilo proširenje i na taj način omogućilo i parkiranje s jedne strane, ona ju je još i suzila postavljanjem stupića i oznakama na cesti da se ne može ni zaustaviti niti parkirati. Nije nam jasno zašto je zabranjeno i zaustavljanje i parkiranje ispred dva jedina restorana na Trgetu, jer zaustavljeno vozilo dobavljača apsolutno ne smeta prometu. Pod hitno, jer ide turistička sezona, treba iznaći novo adekvatno rješenje i to obavezno razgovorom s nama koji na Trgetu obitavamo i radimo. Iz ureda se ne mogu znati potrebe stanovnika, a ni realno stanje u prostoru s mogućnostima. Po zimi je ograničenje nepotrebno, jer apsolutno, osim par automobila, nema nikoga. Restorani su također zatvoreni. Postoji i asfaltirano parkiralište iznad trgovine gdje bi trebalo obavezno ograničiti vrijeme parkiranja, jer mnogi zauzimaju mjesto ostavljajući prikolice koje i ne miču. Treba naći i osloboditi što više prostora za adekvatno parkiranje automobila. Svim tim izmjenama koje su sada napravljene na Trgetu, više ni ne prepoznajemo naše malo mjesto. Ako se i rade neke promjene, onda bi to trebalo biti na bolje, prilagođeno prvenstveno stanovnicima Trgeta, zaključuju Vlačići.