Ilustracija (Snimio Milivoj Mijošek)
Novim Zakonom o sigurnosti prometa na cestama definirana su i regulirana vozila poput električnih romobila i monocikala s električnim pogonom. Ona se sada definiraju kao osobna prijevozna sredstva čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW te koja na ravnoj cesti ne mogu razviti brzinu veću od 25 km/h. Ako je električni romobil snažniji ili brži, on se ne smije koristiti u javnom prometu pa je jedina opcija za korištenje snažnijih ili bržih romobila da se limitiraju na maksimalnu brzinu od 25 km/h ili atestiraju i, ako je to moguće, registriraju, piše Novi list
Koji su uvjeti potrebni da bi se električni romobili mogli atestirati i registrirati, potrebno je provjeriti u Centru za vozila Hrvatske. Kao i kod vozača bicikala, osobna prijevozna sredstva moraju se kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja, a ako ih nema, mogu se kretati po površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa, pod uvjetom da vode računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu. Novost u Zakonu je i da tijekom noći ili smanjene vidljivosti svi vozači bicikala i osobnih prijevoznih sredstava koji sudjeluju u prometu moraju biti označeni reflektirajućim prslukom, reflektirajućom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom.
No, za razliku od vozača bicikala koji moraju nositi zaštitnu kacigu samo do 16 godina, svi vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni su nositi zaštitnu kacigu za vrijeme vožnje. Svi vozači koji se ne drže ovih pravila bit će kažnjeni novčanom kaznom u iznosu od 300 kuna. Također, vozači osobnog prijevoznog sredstva, kao i vozači bicikala, sukladno novom Zakonu, ne smiju upravljati vozilom koristeći slušalice na ili u oba uha, čime bi se umanjila mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom. U slučaju kršenja propisane obveze, propisana je sankcija, odnosno novčana kazna u iznosu od 300 kuna. Novim Zakonom, dodatno se propisuju površine kojima je vozač dužan prilagoditi brzinu kretanja vozila.
No, iako je u subotu, 30. srpnja, stupio na snagu Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama i prvi se puta zakonski regulira sudjelovanje u prometu električnih romobila, električnih monocikala, segwaya i slično, na prvi pogled ništa se nije promijenilo. Naime, većina vozača tih prometala i dalje vozi bez kacige.
Policijski službenik u Službi prometne policije Dino Dolušić, iz Policijske uprave primorsko goranske kaže da je u ovo kratko vrijeme od primjene novog zakona za vozače e-romobila sankicionirano ili opomenuto desetak vozača e-romobila, na području Grada Rijeke, Crikvenice i Opatije, te otoka Krka, Raba i Maloga Lošinja. Bilo ih je ne samo bez kacige, već i pod utjecajem alkohola, a jedan vozač je i izazvao prometnu nesreću s ozlijeđenom osobom. Međutim, prometnih događaja i prometnih nesreća u kojima su stradavali vozači ovih vozila i pješaci bilo je i prije stupanja na snagu novog Zakona, kaže Dolušić.
– Cilj nam nije kažnjavanje, već edukacija, prevencija i zaštita svih sudionika u prometu, kako se ne bi događale prometne nesreće s težim posljedicama, napominje Dolušić. Prije donošenja novog Zakona, imali smo mali broj slučajeva ozbiljnih ozljeda vozača e-romobila ili pješaka koji su zadobili povrede u kontaktu s e-romobilom. Ali i tu malu brojku ne smije se zanemariti, jer su neki vozači počinili više prekršaja odjednom, npr. upravljanje pod utjecajem alkohola, kretanje u suprotnom smjeru, prolazak pored postavljenog svjetlosnog prometnog znaka-semafora, dok je na istom bilo upaljeno crveno svjetlo i dr., pa takvim svojim ponašanjem predstavljaju veliku opasnost za druge sudionike u prometu, posebice ukoliko voze površinom namijenjenom za kretanje pješaka, ali i za sebe same, upozorava Dolušić.
Obišli smo nekoliko trgovina sportskom opremom kako bismo dobili informaciju je li povećan interes za kacigama.
– Uglavnom se kupci raspituju, ali nismo imali neku povećanu prodaju kaciga. Kacige se mogu kupiti po cijeni od već 150 kuna naviše. Možemo reći da u pravilu prodajemo više e-romobila nego kaciga – rekli su nam u jednoj trgovini sportske opreme, gdje u prosjeku dnevno prodaju po jedan e-romobil, po prosječnoj cijeni od oko 2.500 kuna.
Nekoliko pitanja uputili smo i Boltu, koji iznajmljuju e-romobile u Rijeci, kako komentiraju najnovije odredbe Zakona.
Bolt od samog početka svojeg poslovanja u Hrvatskoj informira i educira svoje korisnike. Boltovi su korisnici informirani o promjenama u Zakonu putem aplikacije koja je prilagođena novitetima. Svaki se korisnik slaže da će se pridržavati Zakona prihvaćanjem Uvjeta korištenja prije prve vožnje, odgovorili su iz Bolta.
– Kacige su samo mali dio sigurnosnih zahtjeva i vjerujemo da je prevencija ključna, zbog čega u Rijeci imamo nove romobile koji su još sigurniji za vožnju. Uz to, kako bi dodatno pridonio sigurnosti, Bolt je uveo i sigurnosne značajke poput »drunk driving« koja sprječava vožnju pod utjecajem alkohola, vožnje u tandemu i alata za sigurnost kako bi osigurali sigurnost korisnika, objašnjavaju iz Bolta.
Bolt u budućnosti planira više sigurnosnih događanja na kojima će korisnike informirati o tome kako se sigurno voziti, te surađuje s Gradom Rijekom temeljem ugovora o pružanju usluge, kao i ostali pružatelji usluge. I dalje ćemo se pridržavati svih zakonskih zahtjeva u Rijeci, odgovorili su iz Bolta.
Novim izmjenama zakona, kada je riječ o e-romobilima, odnosno osobnom prijevoznom sredstvu kazne su predviđene ne samo za vožnju bez kacige i sa slušalicama, već i u brojnim drugim slučajevima. Tako se osobnim prijevoznim sredstvom ne smije vući prikolica ili neko drugo vozilo ili prijevozno sredstvo, a novčana kazna je također 300 kuna. Dobro je znati da se od sada kažnjava s 300 kuna ako se dvije osobe ili više prevoze na e-romobilu. Na e-romobilu može se voziti samo osoba koja upravlja romobilom, a ona ne smije upravljati bez ruku jer se i to kažnjava s 300 kuna. Dobna granica za upravljanje e-romobilom iznosi 14 godina, što znači da djeca mlađa od 14 godina ne smiju upravljati takvim prometalom. Naravno, to ne znači djeci zabranu vožnje romobilom jer ona mogu koristiti romobil bez motora ili električnog pogona, dječji bicikl, koturaljke ili role, a to ima službeni naziv »pomoćna pješačka sredstva«.
Na ulicama Rijeke nešto je manje vozača e-romobila od kada su uvedene nove zakonske odredbe. Iako se prije većina vozila na romobilima bez kacige, pa nerijetko dvoje ili troje na jednom romobilu, bilo je i slučajeva da su vozači e-romobila imali i motorističke kacige. Riječ je uglavnom o vozačima dostavnih službi (Glovo i Wolt). Na ulici smo zatekli samo jednu djevojku koja je vozila e-romobil i vozila s kacigom.
– Donedavno sam vozila Bolt, ali sam početkom mjeseca kupila vlastiti romobil, a odmah i kacigu. Mislim da je to najbolje prijevozno sredstvo u gradu, rekla nam je mlada vozačica, uz molbu da ostane anonimna i da je ne fotografiramo.