MARKETING

KAKO NAPRAVITI PARE: PR je življi nego ikad. Neki ni ne znaju što točno rade PR agencije, ali znaju da ih trebaju

| Autor: Marcello ROSANDA
Ilustracija ( Novi list)

Ilustracija ( Novi list)


 

"Native" oglašavanje sve je prisutnije u marketinškoj i PR praksi korporacija i medija. Srozava li se tako vjerodostojnost odnosa s javnošću i gubi li se potreba za posrednicima? Gube li smisao komunikacijski stručnjaci kojima je cilj privući medijsku pažnju, ispričati priču i graditi dvosmjerne odnose? Uostalom, gdje je danas granica između PR-a i marketinga? Kako se kvalitetno baviti odnosima s javnošću u vremenu lažnih vijesti i sve rastuće digitalizacije kroz društvene mreže?

Odgovore na ta i slična pitanja nastojali su zainteresiranoj publici i djelatnicima srodnih struka pružiti dobro poznati i priznati stručnjaci iz svijeta medija, marketinga i PR-a na jednom od panela nedavnog Weekend Media Festivala - "PR je mrtav. Živio PR!"

 

Festival je to koji privlači i ujedinjuje sve one koji su zainteresirani za trendove i novitete u svijetu komunikacija i medija, a proteklog vikenda imao je svoje 14. izdanje. U Rovinj su tako stigli domaći i strani stručnjaci iz područja komunikacija, odnosa s javnošću, marketinga i medija kako bi prokomentirali nove trendove, razmijenili ideje i uživali u predavanjima domaćih i svjetski poznatih govornika.

Panelisti Mario Aunedi Medek, predsjednik Hrvatske udruge za odnose s javnošću, Berislav Jelinić, suvlasnik, direktor i glavni urednik Nacionala, Borislav Miljanović, osnivač i direktor regionalne komunikacijske grupe Represent System (Srbija), Melita Župevc, starija konzultantica iz tvrtke Pristop (Slovenija) te Tomislav Krasnec, dopisnik Večernjeg lista iz Bruxellesa (Hrvatska), razgovarali su o današnjoj percepciji, odnosno dojmu javnosti, o struci odnosa s javnošću.

"Igra riječi 'PR je mrtav. Živio PR!' možda ponajbolje opisuje percepciju ili dojam javnosti kada je u pitanju struka odnosa s javnošću. Oni koji nisu vezani za odnose s javnošću mišljenja su da PR gubi svoju snagu i stratešku poziciju koju je godinama zauzimao u svijetu, dok oni koji su dublje upućeni u temu shvaćaju da je PR življi i snažniji nego ikada. Većina nas koji se bavimo odnosima s javnošću doživljavamo i osjećamo tu renesansu kroz cijelo zadnje desetljeće", riječi su kojima je Mario Petrović, suvlasnik Millenium promocije te osnivač zagrebačke visoke škole za komunikacijski menadžment Edward Bernays.

 

Svi su se redom složili da su sve vrste oglašavanja, od native oglašavanja pa preko plasiranja informacija putem društvenih mreža, donijele PR-u ogroman zamah koji mu je omogućio da unaprijedi svoju poziciju na tržištu na način da više nije samo posrednik između medija i klijenata, već je i kreator poželjnog sadržaja, te onaj koji ga strateški pozicionira i na kraju i plasira, a napose i analizira njegove učinke, uz zaključak da je PR itekako živ te da se razvija i raste, samo u nekoj novoj verziji.

"PR je definitivno življi nego ikada. Nitko se ne žali na nedostatak posla u toj branši i na tom tržištu. Donositelje odluka i dalje treba educirati", naglasio je Aunedi Medek, dok je Miljanović dodao da je njegova agencija ipak pala za šest posto. Posla i dalje ima ali su se, veli, morali promijeniti. S tim se složila i Župevc rekavši da je PR kao agilna životinja, pa se tako prilagođava novim vremenima.

 

"PR pokušava biti konkurencija novinarima. U Bruxellesu političari ulažu mnogo u PR, neki ne znaju što sve točno rade PR agencije, ali znaju da ih trebaju. Austrijski predsjednik Kurtz također puno ulaže u PR, čak previše. No, on je mlad, starija garda ipak manje koristi takve usluge", konstatirao je Krasnec, a Jelinić je na to dodao da danas mnogi donositelji odluka bez PR-a nisu ništa, kao da ne postoje.

"Što god da jeste, to treba prezentirati. Nešto što ipak iritira jest česta potkapacitiranost te industrije. Stalno nam dolaze različita i nekvalitetna priopćenja za javnost, pa im često poželim poručiti da mi se skinu s kičme. Primjerice, u stranci Možemo zarobljeni su njihovim PR-ovcima koji nemaju strategije. Tko god im to vodi, ne radi dobro. S druge strane, primjera radi, Karamarku nije bilo pomoći pa se srušio sam od sebe", komentirao je Jelinić.

Potom je Aunedi Medek konstatirao da se bez novca ne može doći do kvalitetne usluge, te da dobar PR-ovac postavlja teška pitanja prije nego izađu van, dok novinari to saznaju tek kasnije. Na to mu je Krasnec replicirao da ni vrsni PR nikada ne može anticipirati sve situacije, i tu onda uskače dobar novinar.

 

Župevc se nakon toga dotakla korone i kazala da se, što se tiče PR-a, može dogoditi da donositelji odluka kažu, pa potom plasiraju, nešto što može štetiti zdravlju ljudi, očito aludirajući na Donalda Trumpa.

"Dok je drugdje problem da ljudi koji imaju novca angažiraju PR za ulazak u politiku, kod nas je problem što čovjek dođe u politiku da 'napravi pare'. Ključno je pitanje s čim si došao, a s čim izlaziš iz politike. Kod nas 250 tvrtki profitira od korone bez reguliranja cijena", rekao je Jelinić, a moderator ga je potom upitao prodaje li prostor u Nacionalu.

"Nacional prodaje oglasni prostor, ali za sve ostalo treba pisati 'promo'. Želudac mi se diže od native oglašavanja. Siguran sam da 95 posto novina ne traži native oglašavanja", ustvrdio je Jelinić, na što mu je Miljanović odgovorio kako, po njemu, 50 do 60 posto novina čak i nudi takvu vrstu reklame.

"PR ima budućnost, ali moramo se mijenjati i prilagođavati. Digital preuzima, snimamo podcaste, radimo aplikacije, provodimo online analitiku. PR je življi nego ikad, ali moramo razmišljati kako se prilagoditi, mijenjati, iskoristiti prilike kroz nove oblike marketinga", kazao je Miljanović.

Zaključak panela je da je PR svakako živ, samo u nekoj novoj verziji, s novim smjerom razvoja. On raste i razvija se.

 

 

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter