Ilustracija (Cropix)
Jedan od dva sindikata koji okuplja kontrolore u Hrvatskoj kontroli zračne plovidbe najavio je da u četvrtak kreće u štrajk. U HKZP-u je zaposleno 740 radnika, a taj sindikat okuplja ih manje od polovice. Njihova najava štrajka već u samom startu izaziva sumnjičavost kod ostalih građana jer svi znaju kako kontrolori imaju najveće plaće u državi. Samim time teško se staviti u njihovu kožu, a još teže solidarizirati u njihovoj boli što im sada prosječne plaće iznose od 21 do 51 tisuću kuna neto, što su tek osnovne plaće, a ima tu još raznih dodataka, za prekovremeni rad i sl. Ili da to izrazimo u našoj novoj valuti, kontrolori u startu zarađuju od 2800 do 6500 eura neto. Kontrolori traže povećanje od oko 32 posto, što bi značilo da bi im mjesečne plaće skočile od prosječno minimalnih 29 do gotovo 68 tisuća kuna neto. Znači, traže povećanje u iznosu jedne do tri prosječne plaće hrvatskog policajca ili vojnika. Uz to, traže de facto i 13. plaću u obliku božićnice. Uprava im nudi 7-postotno povećanje, što su oni s gnušanjem odbili. Protekle dvije takozvane COVID-godine nisu bile dobre ni za kontrolore. Prihodi su im se smanjili s oko 850 milijuna pretpandemijskih kuna na ispod 600 milijuna kuna u 2021., u kojoj su, po podacima Poslovna.hr, imali i 4,5 milijuna kuna gubitaka. U prethodnoj 2020. gubici su bili 47 milijuna kuna, a po Fini i veći, 57 milijuna, piše Večernji list.
Hrvatska kontrola zračne plovidbe d.o.o. izvijestila je u utorak, povodom najavljenog štrajka Hrvatskog strukovnog sindikata kontrolora letenja, da je Uprava dosad prihvatila 33 zahtjeva HSSKL-a kojima su značajno unaprijeđena prava radnika, a posebno kontrolora zračnog prometa.
"Svo vrijeme kolektivnih pregovora Uprava je bila maksimalno konstruktivna ...te je prihvatila sve zahtjeve koje je bilo moguće prihvatiti bez ugrožavanja normalnog odvijanja svih operativnih procesa u HKZP-u", izvijestili su iz HKZP-a.
Kao primjer naveli su povećan broj dana godišnjeg odmora koji može iznositi i preko 35 radnih dana godišnje te dodatno povećanje broja dana rekreacijskog odmora kontrolora zračnog prometa na 15 kalendarskih dana, od kojih se 7 dana odnosi na program zbrinjavanja stresa koje financira poslodavac u hotelima i brojnim popratnim uslugama (npr. sistematski pregled i dr.), uvođenje dodatnih dana plaćenog dopusta, ukidanje smanjenja plaće za vrijeme privremenog prestanka valjanosti ovlaštenja i posebnih ovlasti itd.
Dodatno, Uprava je ponudila sindikatima i vrlo mjerljiva povećanje materijalnih prava svih radnika HKZP-a, točnije: povećanje plaće svim radnicima u visini od 5 posto, dodatno povećanje plaće svim kontrolorima zračnog prometa od 2 posto (dakle ukupno 7 posto), povećanje iznosa regresa na iznos od 7.000 kuna neto, povećanje iznosa naknade za trošak prijevoza do 1.500 kuna neto, povećanje iznosa jubilarnih nagrada za 50 posto - u rasponu od 6.000 do 33.000 kuna neto.
Sindikat djelatnika HKZP-a je, kao drugi reprezentativni sindikat koji je sudjelovao u pregovorima, prihvatio tu ponudu Uprave i potpisao Kolektivni ugovor. Nažalost, HSSKL je odbio ponudu Uprave i prvo prekinuo postupak kolektivnih pregovora i najavio štrajk, a potom prekinuo i postupak mirenja koji se provodio sukladno zakonskoj obvezi prije provedbe štrajka, izvijestili su iz HKZP-a.
Ustvrdili su i da su povećanja materijalnih prava radnika koja je ponudila Uprava rezultat su stvarnih financijskih mogućnosti HKZP-a te su izrazili žaljenje zbog najave štrajka.
Iz HKZP-a su također naveli kako se okvirno se procjenjuje da će najavljenim štrajkom kontrolora zračnog prometa biti izravno pogođeno oko 400.000 putnika dnevno, dijelom kroz nerealizirane prelete kroz zračni prostor Republike Hrvatske, dijelom kroz otkazana slijetanja i polijetanja na hrvatske zračne luke.
Financijski učinak je također značajan u kontekstu pružanja usluga manjem broju letova u zračnom prostoru Republike Hrvatske. Uzimajući u obzir gore navedeno, ukupni potencijalni gubitak prihoda po danu štrajka iznosi oko 2,3 milijuna kuna, stoji, uz ostalo, u priopćenju.