ilustracija
Danas će se znati tko Hrvatskoj želi prodati 12 borbenih aviona. Tijekom današnjeg dana u Ministarstvu obrane bit će otvorene ponude, a predstavnici ponuditelja će ih članovima Vladina Povjerenstva ukratko prezentirati, piše Jutarnji list
Kao što je poznato, zahtjev za nove avione Hrvatska je uputila Sjedinjenim Američkim Državama i Švedskoj, dok su za rabljene avione zahtjevi upućeni u Norvešku, Dansku, Francusku, Grčku, Izrael i Italiju.
Nakon predaje ponuda Vladino Povjerenstvo će u sljedeća tri mjeseca analizirati ponude, a konačna preporuka Vladi bi mogla biti dana u siječnju sljedeće godine. Kao što je u više navrata kazao supredsjedatelj Povjerenstva admiral Robert Hranj, Vladi će biti dan stručni prijedlog za rabljeni i novi avion, a onda je na Vladi da donese konačnu odluku na osnovu političkih i financijskih parametara.
Prema dostupnim informacijama, na razini Vlade nije određeno koliko je država spremna izdvojiti novca za nabavku aviona nego će se čekati ponude i potom odlučiti. No, odlučeno je kako se nabavka aviona neće financirati iz proračuna Ministarstva obrane već iz posebne stavke Ministarstva financija, odnosno iz državnog proračuna. To je logično rješenje jer proračun MORH-a ne bi mogao podnijeti taj izdatak.
Naši sugovornici tvrde kako se model pregovora i odlučivanja nije promijenio od prošlog natječaja te da je i nadalje važeći model pregovora vlada s vladom. Dakle, iza ponude izrijekom mora stajati vlada određene države i garantirati za nju, što znači da nikakve privatne ponude neće biti prihvaćene.
U ovom trenutku nitko ne može garantirati da će u konačnici i ovaj natječaj biti uspješno priveden kraju. No ako se to i dogodi put, do isporuke aviona i njihovog uvođenja u Hrvatsko ratno zrakoplovstvo je jako dug. Bez obzira na to hoće li biti odabrani novi ili polovni avioni trebat će prilagoditi infrastrukturu na aerodromu Pleso te obučiti pilote i tehničare, a tek će se iz ponuda vidjeti u kojem razdoblju pojedine zemlje mogu isporučiti letjelice.
Ratno zrakoplovstvo raspolaže s osam aviona MiG-21 kojima resursi ističu 2023. i 2024. nakon čega više ne smiju letjeti, i do tada moraju stići novi avioni kako bi Hrvatska izbjegla mogućnost da nadzor svog zračnog prostora prepusti nekoj članici NATO-a.