Riječko brodogradilište vraća se pod skute države, odlučeno je na sjednici Vlade. Dok stari "3. maj" ide prema svom kraju i stečaju, opterećen nepromostivim dubiozama od stotinjak milijuna eura, Vlada je jučer formalizirala namjeru da se riječkom brodogradilištu osigura pristojna šansa za nastavak djelatnosti kroz tvrtku-kćer "3. maj Rijeka 1905" koja je ugovorila posao na gradnji i djelomičnom opremanju trupa za novi Scenicov kruzer, čija se vrijednost procjenjuje na 250 milijuna eura i na kojem bi se trebalo startati u veljači 2025. godine.
Skidanje utega
Odluka o prijenosu 100-postotnog vlasničkog udjela u tvrtki "3. maj 1905" na državu, odnosno Centar za restrukturiranje i prodaju (CERP) obrazložena kao djelomično namirenje državnih potraživanja prema "3. maju" po osnovi protestiranih državnih jamstava koji datiraju još iz razdoblja poslovanja Uljanik grupe. Kao što je poznato, u ljeto 2023. godine "3. maj" dokapitalizirao je svoju tvrtku-kćer unosom materijalne imovine u vrijednosti od 10,3 milijuna eura što je država sada uzela "pod račun", istovremeno time oslobađajući "3. maj 1905" utega da u svoje operativno poslovanje krene kao dio stečajne mase "3. maja".
– Provedbom ove odluke i prijenosom sva tri poslovna udjela koji zajedno čine 100 posto temeljnog kapitala "3. maj Rijeka 1905" na Republiku Hrvatsku stvaraju se svi preduvjeti za nesmetano poslovanje ovog društva i nastavak brodograđevne djelatnosti, kao i preduvjeti da CERP pokrene prodaju ovih poslovnih udjela, kazao je u obrazloženju prijedloga odluke resorni ministar gospodarstva Ante Šušnjar. Ovu odluku Vlade operativno će provesti ministar financija Marko Primorac koji će s direktorom "3. maja" Edijem Kučanom potpisati ugovore o djelomičnom namirenju državnih potraživanja i prijenosu trećemajskih poslovnih udjela na državu, a nakon promjene vlasništva doći će i do promjena u Nadzornom odboru "3. maj 1905" koji sada ima isti postav članova kao i NO "3. maja". Prema Vladinoj odluci, novi sastav NO-a "3. maj 1905" činit će dva predstavnika Ministarstva gospodarstva, jedan iz Ministarstva financija, predstavnik CERP-a te jedan predstavnik radnika.
Prijenos koncesije
Istovremeno s preuzimanjem trećemajske tvrtke kćeri do neke nove privatizacije riječkih navoza, Vlada je jučer dala suglasnost i na prijenos koncesije za gospodarsko korištenje luke posebne namjene na tvrtku kćer "3. maj 1905". S obzirom na to da "3. maj" još mora završiti novogradnju 527, odnosno brod "Algoma Endeavour", čija je primopredaja utanačena za sredinu veljače iduće godine, taj dio riješit će se na način da će tvrtka kći sklopiti s "3. majem" ugovor o obavljanju sporedne djelatnosti do trenutka isporuke ovog broda dok postojeći ugovor o potkoncesiji, koji je u ljeto 2020. godine sklopljen sa Scenicovom tvrtkom MKM Yachts, ostaje na snazi. Također, do prijenosa koncesije, matični "3. maj" morat će podmiriti svu dospjelu, a neplaćenu naknadu za koncesiju, dok "3. maj 1905" mora dostaviti ovjerene zadužnice na iznos od dvije godišnje naknade za stalni dio koncesijske naknade, u ukupnom iznosu od 408.373 eura.
Nakon svih ovih odrađenih priprema i odluka, između matičnog "3.maja" i tvrtke kćeri mora se obaviti i prijenos osnovnih sredstava za rad dok će se, prema sadašnjim najavama, prvi trećemajci početi prebacivati u novu tvrtku sredinom siječnja. Plan je da do sredine veljače "3. maj 1905" bude kadrovski ekipiran i spreman za početak rezanja crne metalurgije za novi Scenicov kruzer.
Nužna podrška
Uz Edija Kučana, kao člana, "3. maj 1905" vodi Vjera Marić koja je na funkciju predsjednice Uprave tvrtke kćeri, podsjetimo, imenovana u proljeće ove godine. Jučerašnje odluke Vlade ocjenjuje iznimno dobrim rješenjima u danim okolnostima i dubiozama koje neumoljivo pritišću matični "3. maj" d.d.
– Tvrtka "3. maj Rijeka 1905" formirana je kako bi osigurala opstojnost brodograđevne djelatnosti koja je tradicijski i gospodarski više od stoljeća važan dio hrvatske i riječke industrijske proizvodnje. U tom kontekstu, nezaobilazna je podrška resornog Ministarstva gospodarstva s kojim odlično surađujemo i koje prepoznaje važnost proizvodnje i stvaranja nove vrijednosti, a što brodogradnja svakako donosi. Rijeka je oduvijek bila snažno brodograđevno središte, međutim, u zadnje vrijeme svjedočimo da i u talijanskim i njemačkim brodogradilištima, bez podrške države, ova industrijska grana jako teško može opstati. Jedan od recentnijih primjera je i njemačko brodogradilište Meyer u Papenburgu, pojam u brodogradnji najluksuznijih kruzera, kojem su ovog ljeta u pomoć priskočili savezna država i tamošnja pokrajina s državnim jamstvima, preuzevši zauzvrat na jedno određeno vrijeme vlasništvo nad ovim brodogradilištem. Time su pokazali da se isplati intervenirati u brodogradnju, naročito u kontekstu aktualne geopolitičke situacije. Riječki "3. maj" posljednjih je godinama izložen brojnim problemima koji su zasigurno ostavili traga i na kadrovskom i na proizvodnom polju, ali duboko vjerujem da budućnost postoji i da se svi problemi mogu savladati uz stopostotni angažman trećemajaca koji su dokazali da znaju broditi kroz sve dosadašnje bure i nevere. Osobiti izazov i zadovoljstvo na tom našem novom putu predstavlja nadolazeća gradnja novog polarnog kruzera za tvrtku MKM s kojom imamo izvrsnu suradnju i koji su respektabilan partner kakvih u budućnosti priželjkujemo što više, kazala je predsjednica Uprave "3. maja 1905" Vjera Marić.
Prolongiran dug Uljaniku
Tema je bilo i pulsko brodogradilište, kojem je odobren prolongat financijskih obveza do konca iduće godine. Kako je obrazloženo, pulsko brodogradilište od prodaje nezavršenog broda za prijevoz žive stoke, novogradnje 526, uspjelo je vlasniku CERP-u vratiti pet milijuna eura, a za ostatak sada ima novi rok, do 31. prosinca 2025. Do kraja 2025. prolongiran je i kredit odobren za novogradnju 535.