u potražnji za - robovima

Ovo zanimanje nije deficitarno, a traže se oni koji će raditi ispod cijene. Strani radnici i ovdje izvukli deblji kraj

| Autor: Goran Šimunov
(Arhiva Glasa Istre)

(Arhiva Glasa Istre)


Udruga taksi vozača Zadar upriličila je jučer najavljeni prosvjed kojim je izraženo nezadovoljstvo postojećim stanjem na taksi tržištu u Hrvatskoj. U skladu s najavama hrvatskoj Vladi su uputili tri zahtjeva, od čega se prvi odnosi na striktnu primjenu Zakona o strancima, čije izmjene su 15. ožujka stupile na snagu, a u preostale dvije u stvarnosti traže promjene Zakona o prijevozu u cestovnom prometu kojim je 2018. godine liberalizirano taksi tržište.

Taksisti sada traže da se smanji dio tih liberalizacija i to po pitanju dozvola za taksi, a traže da se ograniče cijene taksi prijevoza.

– Prije tri i pol mjeseca smo bili u Ministarstvu prometa gdje smo im predočili dokument koji smo izradili, a u kojem smo napisali o problematici taksi prijevoza, o njenim rješenjima i ekonomskim učincima s kojima će država biti suočena ako se ne donese neko adekvatno rješenje taksi problematike. Imamo tri zahtjeva na kojima inzistiramo i nećemo odustajati, kaže Ivan Bulat, potpredsjednik Udruge taksista Zadar i član Ceha prijevoznika Zadarske županije pri Obrtničkoj komori.

Regulacija zapošljavanja

– Tražimo regulaciju zapošljavanja stranih radnika protiv kojih nismo, ali tražimo da moraju minimalno poznavati B1 hrvatski jezik u govoru i pismu, moraju posjedovati izvadak iz kaznene evidencije matične države da nemaju kriminalnu povijest. Pozivamo institucije da istraže autoškole, na portalima se otvoreno nudi izdavanje ispita za taksi vozača bez ikakve provjere znanja, u smislu da će dobiti dozvolu kad plate.

Na cestama se događa da se taksisti koji ne znaju voziti zabijaju u tramvaje, rade prometne nesreće. Osobno sam triput krajnjim naporom izbjegao prometne nesreće s vozačima taksi vozila iz trećih zemalja, napominje Bulat dodajući kako ne zna što će biti kad se dogodi veći problem.

– Drugi zahtjev je da se uvede županijska regulacija taksista, da postoji zadarska registarska tablica, zadarska firma i da voze zadarski taksisti. Inspekcije rade svoj posao, ali ga ne mogu kvalitetno obaviti jer inspektora nema dovoljno. Mora biti ograničenje na razini županije, da se uvede red.

Tražimo uključenje USKOK-a i DORH-a. Problem je s agregatorima, posrednicima koji dovode strane radnike. Dolaze tu, ne plaćaju gradovima i općinama. Strašno je koliko su oštetili državni proračun. Kad ja na to ukazujem, proziva me se kao kriminalca, nekome odgovara nered, ističe Bulat dodajući kako je treće što traže ono što je važno domaćim ljudima, određivanje minimalne i maksimalne cijena taksi prijevoza.

Ugrožena radna mjesta

– Tražimo da svaki grad i općina odredi cijenu, ovisno od geografskog položaja. Nije svejedno taksirati u Zagrebu koji ima milijun stanovnika i u Zadru od 70-ak tisuća. Tražimo razgovor s ministrom prometa i ministrom rada da povedu računa o domaćim ljudima. Trebamo li svi iseliti?

Taksi trenutačno nije deficitarno zanimanje, ima nas i previše. No traže se robovi, traže se oni koji će raditi ispod cijene, što se dobiva zapošljavanjem stranih radnika. Danas se to odnosi na nas taksiste, sutra su sva vaša radna mjesta upitna jer ovo je dampiranje cijena. Tražimo da se zaštiti ova branša, tražimo da se zaštite domaći ljudi, budući da smo mi slika i prilika hrvatskog turizma.

Kad dođe stranac u Hrvatsku najprije se susretne s pljačkašem, taksistom u zračnoj luci koji će ga dovesti do grada. Kad tako opljačka gosta što će ta osoba reći o Hrvatskoj, nikad više neće doći do grada, neće doći u Hrvatsku, upozorava Bulat dodajući kako traže da se tome stane na kraj.

– Ministar Božinović je u ponedjeljak dao izjavu na temu toga da je policija zatekla strane radnike, taksiste s lažiranim vozačkim dozvolama. Nemamo ništa protiv stranaca, ali i oni moraju igrati tržišnu utakmicu, fer i korektnu s punom dokumentacijom i da budu legalni, a ne da čujemo …ukradena vozačka dozvola, kopirana vozačka, dobio papir, položio za taksi vozača… 

U Austriji je Vlada triput pala zbog taksija. Što ovi naši čekaju? Mi smo na pragu ekonomskog i demografskog sloma.

Gospodine Plenkoviću, trebamo li mi svi iseliti iz Hrvatske, da nam dođu neki drugi ljudi jer naši najkvalitetniji kadrovi odlaze vani, visokoobrazovani ljudi, ljudi s obiteljima, mijenjate nas s niskokvalificiranom radnom snagom, uništavate postojeća radna mjesta. Ne želim iskorijeniti Uber i Bolt, no želim da im se uvedu pravila, ovo je nelojalna konkurencija, naglašava Bulat.

Falsificirane dozvole

O taksi vozačima iz trećih zemalja pitali smo i zadarskog taksista Vlatka Cvetkoskog koji nam je rekao kako, nažalost, nemaju kompletnu informaciju imaju li vozači iz trećih zemalja, ponajviše iz Nepala koje se dovodi da voze taksi u Hrvatskoj, položen vozački i ispit za taksi.

– Mojim individualnim istraživanjem vozača iz Nepala sam utvrdio kako tamo ne mogu doći do vozačke dozvole. Koristio sam pri istraživanju umjetnu inteligenciju, pričao sam s ovlaštenom osobom u Nepalu koja mi je rekla kako ne izdaju vozačke dozvole nego certifikate da su prošli obuku za vozača.

Kada bi hrvatske institucije htjele sve te vozače bi mogle i trebale isključiti iz prometa. U Hrvatskoj vozačima iz tih zemalja direktno izdaju certifikat za vozačku dozvolu. Čak smo naišli na jednu nepalsku mrežnu stranicu gdje u toj zemlji izrađuju falsificiranu hrvatsku vozačku dozvolu, napominje Cvetkoski.

Lončar: HZZ mora prevenirati dolazak stranih radnika

A na jednoj konferenciji jučer je u Zadru govorio i Ante Lončar, ravnatelj Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (HZZ), koji je podsjetio kako se do izmjena Zakona o strancima primjenjivao kvotni sustav koji nije bio adekvatan za hrvatsko tržište rada.

– Novi zakon uvodi nove uvjete i poslodavcima te će sukladno tome HZZ raditi svoje aktivnosti. Taksisti moraju udovoljiti uvjetima za obavljanje te djelatnosti. Županije, gradovi i općine izdaju koncesije za obavljanje te djelatnosti na svojem području, dok Ministarstvo prometa uređuje sustave izdavanja dozvola i obuke vozača.

Novi zakon nastoji suzbiti kršenja zakona, kako poslodavaca, tako i onih koji dovode radnu snagu. HZZ mora i prevenirati dolazak radne snage iz trećih zemalja i spriječiti anomalije koje su se pojavljivale do sada, ističe Lončar.

Jedva izbjegao sudar

Ivan Bulat upozorava kako smo svakodnevno svjedoci prometnih nezgoda s vozačima taksija iz trećih zemalja.

– Jednu od prometnih nesreća izbjegao sam u Ulici Nikole Šubića Zrinskog na Relji. S parkirališta Poliklinike, s mjesta gdje izlaze vozila Hitne medicinske pomoći je vozač taksija iz Nepala izletio preko četiri trake bez zaustavljanja, no srećom je u mojem smjeru lijeva traka bila slobodna pa sam se mogao prestrojiti da izbjegnem sudar. Treba li netko poginuti da institucije počnu raditi svoj posao, pita Bulat.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter