DR.SC. IVAN HERAK

Čvrstog smo uvjerenja da je integracija vodikovih ekosustava učinkovit način za prelazak na ugljično neutralno društvo

| Autor: Tea Tidić
ACI marina Rovinj nositeljica je prestižnih pet sidara te jedna od najluksuznijih i tehnološki najnaprednijih marina cijelog Mediterana (Snimio Milivoj Mijošek)

ACI marina Rovinj nositeljica je prestižnih pet sidara te jedna od najluksuznijih i tehnološki najnaprednijih marina cijelog Mediterana (Snimio Milivoj Mijošek)


Slijedeći trendove u poslovanju, a pritom vodeći računa o očuvanju mora i okoliša, ACI u portfelj svojih marina i usluga istovremeno uvodi i tehnološke inovacije zahvaljujući kojima svake sezone privlači sve veći broj nautičara i zaljubljenika u more.

Najveći lanac marina na Mediteranu, ACI d.d., kontinuirano razvija nove ideje i projekte kojima nastoji unaprijediti svoju infrastrukturu i postojeće usluge, kao i ponuditi nove aktualnim te potencijalnim gostima. Upravo takvim strateškim iskoracima ostvaruju se značajni pomaci kada je u pitanju budućnost nautike ali i društva u cijelosti.

Posljednjih se godina baš nautika nametnula kao jedan od ključnih faktora domaćeg turističkog sektora, ali i vodeći akter procesa zelene tranzicije cijele jadranske obale. Budućnost koja je pred nama zelena je, digitalna i energetski održiva, što nam možda i najbolje može potvrditi nacionalni nautički lider ACI. Tehnologija koja će se u idućem razdoblju implementirati u rad ACI-jevih marina predstavlja najsuvremenija tehnološka rješenja dostupna europskom, pa i globalnom turizmu i pomorstvu, a energetska tranzicija koju predvode sve je više u fokusu tvrtke.

Održivi i zeleni poslovni modeli

Od najsjevernije marine na hrvatskom Jadranu, one u Umagu, pa do najjužnije u Dubrovniku, ACI kroz svoj sustav koji danas broji 22 marine, s 23. marinom - ACI marinom Rijeka u najavi, vrlo uspješno djeluje u okviru digitalne transformacije, zelenog poslovanja i energetske održivosti. Što sve ACI poduzima kada je u pitanju promicanje i osnaživanje energetske učinkovitosti, najbolje će pojasniti dr.sc. Ivan Herak, član Uprave ACI-ja d.d. za financije, korporativno pravo i ljudske resurse, koji je ujedno i jedan od sudionika konferencije "Green Istria 2030: Energetska održivost Istre", koja će se održati u porečkom Valamar Diamant Hotel & Residence u srijedu, 5. ožujka.

dr.sc. Ivan Herak (Snimio Milivoj Mijošek)dr.sc. Ivan Herak (Snimio Milivoj Mijošek)

Na koji se način promišlja u ACI-ju kada je u pitanju energetska održivost tvrtke?

- Implementacija održivih i zelenih poslovnih modela te snažnije energetske učinkovitosti predstavljaju svakako jedan od dugoročnih strateških ciljeva tvrtke. Apsolutno sljedeći trendove u poslovanju, a pritom vodeći računa o očuvanju mora i okoliša, ACI u portfelj svojih marina i usluga istovremeno uvodi i spomenute tehnološke inovacije zahvaljujući kojima svake sezone privlači sve veći broj nautičara i zaljubljenika u more.

Energetska održivost, zelena tranzicija i digitalna transformacija teme su koje se nameću kao ključne u promišljanju budućnosti nautike. U budućnosti tehnologije će odigrati ključnu ulogu u pomicanju granica, napose granica onoga što ACI kao nacionalna nautička kompanija primjenjuje u svom poslovanju. Prednosti snažnije energetske održivosti i učinkovitosti zelene i digitalne tranzicije su brojne, a sve do jedne vode povećanju kvalitete usluga i proizvoda, pritom brinući o okolišu i povećavajući razinu njegove zaštite. U svom poslovanju tvrtka ACI kao regionalni lider nautičkog turizma kroz svoje djelovanje nastoji minimizirati negativan utjecaj na okoliš, pritom maksimizirajući potencijal koji sa sobom donosi zeleno poslovanje, a koje tvrtka zagovara, te naposljetku i predvodi.

Želim naglasiti da je ACI jedno od prvih velikih hrvatskih društva iz turističkog sektora koje je certificirano po četiri ISO norme: ISO 9001 za kvalitetu, ISO 14001 za okoliš, ISO 50001 za energetsku učinkovitost i međunarodnom normom za sustav upravljanja informacijskom sigurnošću ISO 27001:2013. U svoje aktivnosti redovito uključujemo i lokalne zajednice u sredinama u kojima su naše marine locirane te u suradnji s lokalnim udrugama, sportskim klubovima, obrazovnim ustanovama i ostalim važnim dionicima provodimo značajne aktivnosti na spomenutom području.

Koje bi ACI-jeve marine istakli kada je u pitanju energetska održivost, odnosno uopće segment održivosti?

- Nekoliko je marina u ACI-jevu portfelju koje se danas posebno ističu u segmentu energetske održivosti i održivog poslovanja. Inače, daleko je najnaprednija ACI marina Rovinj, ponosna nositeljica prestižnih pet sidara te jedna od najluksuznijih i tehnološki najnaprednijih marina cijelog Mediterana. Prilikom renovacije 2019. godine marina je maksimalno digitalizirana, a posebno se ističe i napredni sustav mjerenja koji omogućuje upravljanje potrošnjom resursa u realnom vremenu te pametna rješenja za nadzor potrošnje energenata i vode po gatu.

U sklopu svojih napora za smanjenje potrošnje, ACI d.d. još je 2015. godine u partnerstvu s tvrtkom Rudan d.o.o. pokrenuo projekt energetske učinkovitosti. Kroz sustav automatskog alarmiranja, Aquacontrol, usmjeren na praćenje potrošnje vode i energenata, kompanija je ostvarila značajne uštede.

Riječ je o sustavu koji omogućava pravovremeno otkrivanje gubitaka vode, što rezultira smanjenjem nepotrebne potrošnje i prevenira eventualne gubitke. Na temelju praćenja potrošnje, samo u prethodnoj, 2024. godini, ostvarena je ušteda veća od 150.000 eura, i to prvenstveno, zahvaljujući brzim reakcijama djelatnika na pojavu gubitaka.

Prošle su godine značajna sredstva ušteđena zahvaljujući preciznom praćenju i pravovremenoj intervenciji. Ove uštede ne samo da pomažu optimizaciji poslovanja, već omogućuju ACI-ju ulaganje u nove ekološke projekte i daljnje jačanje energetske učinkovitosti.

Osim vode, ACI kontinuirano prati i potrošnju električne energije u čak 20 svojih marina. U 2024. godini, najveće potrošnje pritom su očekivano zabilježene u najfrekventnijim marinama – Split i Dubrovnik. No, zahvaljujući implementaciji inovativnog sustava Energo Monitor, ACI je u mogućnosti sustavno upravljati potrošnjom energenata, identificirati područja s potencijalom za dodatne uštede te poduzeti odgovarajuće mjere.

Energo monitor individualno je dizajniran i programiran za ACI posebno uvažavajući specifičnosti nautičkog turizma. Riječ je o sofisticiranom alatu koji omogućuje detaljan pregled potrošnje energije u marinama, a njegove funkcionalnosti uključuju praćenje potrošnje energenata u realnom vremenu, olakšano donošenje odluka o mjerama energetske učinkovitosti te informiranje zaposlenika i klijenata o ključnim pokazateljima uspješnosti provedenih mjera.

Ovaj sustav pruža ACI-ju mogućnost ne samo da optimizira potrošnju energije, već i da promovira zelenu komponentu svoje usluge, educira korisnike i doprinosi konceptu održivosti u svojim marinama. Podaci u svrhu uštede prikupljaju se pomoću sustava IoT – Internet of Things. Riječ je o senzorima za prikupljanje podataka koji su dislocirani i postavljeni na različitim mjestima u raznim marinama, ali svi su umreženi i spojeni na jednu centralnu jedinicu koja upravlja sustavom energenata i vode po gatu. Također, u rovinjsku su marinu implementirana i rješenja za navodnjavanje zelenih površina, kao i nadzor potrošnje sanitarne vode.

Buduću ACI marinu Rijeka, koju ACI gradi s partnerom Gitone Kvarnerom, da spomenem i dijelom poznate Lürssen grupacije, predstavlja najveću investiciju u povijesti nautičkog turizma Republike Hrvatske. Riječ je o projektu vrijednom oko 50 milijuna eura, odnosno o marini koja bi po svemu sudeći trebala zasjeniti čak i onu rovinjsku. O marini za koju je već ishodovana građevinska dozvola za 1. fazu, valja istaknuti kako će njenom izgradnjom Rijeka dobiti tehnološki najnapredniju marinu na čitavom Jadranu, pa i Mediteranu. Sama izgradnja ACI marine Rijeka predstavlja projekt od iznimne važnosti kada su u pitanju koncepti energetske održivosti, zelena i digitalna tranzicija.

Tehnološke inovacije koje će premijerno biti implementirane u ACI marini Rijeka, u godinama pred nama bit će primjenjive i u ostalim marinama ACI-jeva sustava, a po svemu sudeći i šire. Konkretno, radi se na razvoju postrojenja za obradu otpada, kao i za opskrbu plovila vodikom i strujom za plovila na električni pogon. Razvoj temeljen na digitalizaciji, autonomnoj ili djelomično autonomnoj plovidbi, obilježit će budućnost nautičkog turizma Kvarnera i Hrvatske.

dr.sc. Ivan Herak (Snimio Milivoj Mijošek)dr.sc. Ivan Herak (Snimio Milivoj Mijošek)

ACI je i član konzorcija Dolina vodika Sjeverni Jadran?

- Sada, u vremenu kada Republika Hrvatska ima Strategiju održivog turizma, idealan je trenutak da se i ACI, kao i cijela naša zemlja, zajedničkim snagama pozicioniramo kao ključni akteri na području Europske unije upravo po pitanjima koje će u budućnosti zasigurno imati vitalnu ulogu u cjelokupnoj energetskoj, pa i gospodarskoj tranziciji Europe. ACI, kao najveći lanac marina na Mediteranu, ali i regionalni lider zelene i energetske tranzicije nautičkog turizma, za krajnji cilj ima osiguravanje maksimalne održivosti, točnije najviše moguće učinkovitosti u upravljanju energijom. Upravo zahvaljujući infrastrukturi, resursima i timu stručnjaka koji raspolažu znanjima iz najrazličitijih područja, ACI je postao član konzorcija "Dolina vodika Sjeverni Jadran" u koji je Republika Hrvatska uključena zajedno s Republikom Slovenijom i Autonomnom regijom Friuli, Venezia Giulia iz sjeverne Italije.

Implementacija Europskog zelenog dogovora

Riječ je o konceptu koji je od posebnog značaja za budućnost cijele Republike Hrvatske, a ne samo ACI-ja. Sudjelovanje u projektu Dolina vodika Sjeverni Jadran, koji predstavlja vodeću inicijativu u srednjoj i istočnoj Europi, za cilj ima olakšati prijelaz na integrirani ekosustav koji uključuje industriju, energetiku te transportne sustave, kao i poboljšanje suradnje u istraživanjima i inovacijama, da bi se posljedično razvio lanac opskrbe vodikom. Glavni cilj ACI-ja u ovom je slučaju implementacija energetskih rješenja i inovacija koje uključuju tehnologije vodika. Na taj će se način implementirati Europski zeleni dogovor, točnije europska te hrvatska vodikova Strategija.

Naša je želja bila i još uvijek to želimo da ACI marina Opatija u Ičićima postane prva marina u našem lancu, u kojoj bi se razvio cijeli lanac vrijednosti vodika, od OIE-PV, skladištenja energije, mjera energetske učinkovitosti i pomorskog prometa te korištenja vodika. U ovom kontekstu moram naglasiti da su određene predradnje nužne kako bismo sve ovo realizirali. ACI svakako ima namjeru biti uključen u lanac, i to u proizvodnom dijelu vodika te u inovacijama za njegovu primjenu, no pod uvjetom da isto bude u skladu s posebnim propisima te prethodno utvrđeno kao održivo i isplativo za tvrtku. Da pojednostavim, potrebno je zadovoljiti brojne tehnološke, imovinsko-pravne, prostorne, gospodarske i ostale pretpostavke projekta, te u konačnici ishodovati suglasnost Skupštine Društva.

Čvrstog smo uvjerenja da je integracija vodikovih ekosustava učinkovit način za prelazak na ugljično neutralno društvo. Uprava ACI-ja je procijenila da energetska tranzicija predstavlja izazovno razdoblje s mnogo neizvjesnosti, odnosno da će suradnja sa drugim industrijskim i tehnološkim partnerima iz Italije, Slovenije i Hrvatske uz podršku triju Vlada biti od krucijalnog značaja u implementaciji razvojne strategije ACI-ja.

Green Istria logotipi

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter