(Hina/EPA)
Vodeće turističko-hotelske kompanije u 2022. su poslovale bolje nego 2021., a neke premašile i 2019., među kojima Valamar Riviera, Arena Hospitality Grupa i druge, te većina za 2023. najavljuje nastavak investicija, zapošljavanja i poboljšanja uvjeta rada, pokazuju financijska izvješća na ZSE.
Dobrim rezultatima tih kompanija u 2022. pridonijela je velika turistička potražnja za Hrvatskom, posebice tijekom ljetne sezone i nakon par godina pandemijskog zastoja putovanja, kao i porast cijena usluga uslijed te veće potražnje. Uz to, zbog povećanja svih troškova i nabavnih cijena svega, kao i nedostatka i težeg pronalaženja radnika za rad u turizmu, kompanije su iskazale i znatno veće materijalne i troškove osoblja.
Valamar Riviera: Puni oporavak od krize, nastavak ulaganja
Najveća hotelska kompanija u Hrvatskoj grupa Valamar Riviera u 2022. je ostvarila 2,5 milijarde kuna ukupnih prihoda, što je povećanje za više od 800 milijuna kuna ili 48,9 posto u odnosu na 2021., a to je pratio i porast ukupnih rashoda, na gotovo 2,3 milijarde kuna, s 1,5 milijardi kuna u 2021.
Podatci iz izvješća pokazuju da su među troškovima najviše rasli oni osoblja, na 690,4 milijuna kuna, s 353,1 milijun kuna 2021., te materijalni troškovi, sa 458,2 milijuna kuna, na 778,1 milijun kuna.
Neto dobit grupe za prošlu godinu iznosi 160,4 milijuna kuna, što je porast za 47,5 posto u odnosu na 2021. godinu, kada je ta dobit iznosila 108,7 milijuna kuna.
Iz Valamara su u priopćenju istaknuli da su u 2022. ostvarili 325 milijuna eura poslovnih prihoda ili 11 posto više nego predkrizne 2019., dok je operativna dobit (prilagođena EBITDA) iznosila 103 milijuna eura, "čime je ostvaren potpuni oporavak poslovanja na predkriznu razinu".
"Valamar Riviera ostvarila je puni oporavak od krize te je spremna za nastavak ulaganja u održivi rast i razvoj poslovanja", ističe predsjednik uprave Željko Kukurin, poručujući da će Valamara u 2023. uložiti 58 milijuna eura u podizanje kvalitete hotela i ljetovališta, 20 milijuna eura u povećanje primanja te u niz projekata ulaganja u destinacije i održivo poslovanje.
Napominje i da bez obzira na inflatorne pritiske i geopolitičke napetosti u Valamaru vide pozitivne učinke uvođenja eura i ulaska Hrvatske u šengen te da intenzivno rade na pripremi ove turističke sezone.
Maistra: Rast prihoda, rashoda i neto dobiti
Rovinska Maistra, koja je u sastavu Adris grupe, lani je ostvarila gotovo 1,6 milijardi kuna ukupnih prihoda, što je za oko 345 milijuna kuna više nego godinu ranije.
Ukupni su, pak, rashodi porasli na 1,3 milijarde, s oko milijardu kuna koliki su bili u 2021.
Podatci iz financijskog izvješća objavljenog na ZSE pokazuju da su materijalni troškovi u prošloj godini porasli na 524,2 milijuna kuna, s 366,1 milijuna iz 2021., a troškovi osoblja na 342,8 milijuna kuna, s 262,9 milijuna kuna.
Rezultat poslovanja u 2022. je neto dobit od 280,1 milijun kuna, što je za 67,2 posto više nego 2021. kada je dobit bila 167,5 milijuna kuna.
Iz Maistre u izvješću ističu i da su u istarskom dijelu poslovanja za pet posto premašili prodaju iz 2019., dok su zagrebački hoteli na oko 69 posto, a dubrovački na 77 posto iz te pretkrizne godine.
Za ovu godinu i ta turistička kompanija najavljuje nastavak ulaganja, prije svega u zagrebački hotel Panorama koji se otvara u 2023. i postaje Zonar hotel, te u zagrebački hotel Westin i splitski hotel Marjan.
Arena Hospitality Grupa: Nadmašena 2019. godina
Arena Hospitality Grupa u 2022. je ostvarila 828,4 milijuna kuna ukupnih prihoda u odnosu na 471 milijun kuna u 2021, a rasli su im i ukupni rashodi, na 767,6 milijuna kuna, sa 468 milijuna kuna.
Po podatcima iz izvješća, grupa je lani ostvarila poslovne prihode od 825,3 milijuna kuna, što je povećanje za 79,1 posto u odnosu na godinu prije, ali i 6,1 posto više u odnosu na pretpandemijsku 2019. godinu.
Konsolidirana neto dobit je lani iznosila 36,2 milijuna kuna, što je za oko pet milijuna kuna ili 15 posto više u odnosu na godinu ranije.
Iz Arene su, komentirajući poslovanje u 2022., ocijenili da u imali "izvanredne rezultate", koji su i "povijesno rekordni" i nadmašili one iz 2019., što je, po njima, potaknuto izvanrednom ljetnom sezonom, jasnom strategijom, kvalitetnim ulaganjem i snažnim razvojem.
Tako je predsjednik Nadzornog odbora Boris Ivesha komentirao su rezultati u 2022. nadmašili sva očekivanja, dok je predsjednik uprave Reuel Slonim najavio daljnje jačanje prisutnost grupe u zemljama srednje i istočne Europe, kao i investicije u ponudu luksuznih kampova te hotel u Zagrebu (na središnjem Trgu bana Jelačića, op. a.) koji se uređuje.
Inače, Arena Hospitality Group, uz hotele i kampove u Hrvatskoj, upravlja još hotelima u Njemačkoj, Mađarskoj, Srbiji i Austriji.
Sunce hoteli i Jadran iz gubitka u dobit
Jedna od većih turističko-hotelskih kompanija na području Dalmacije, Sunce hoteli su prošlu godinu završili s ukupnim prihodima od 475,3 milijuna kuna, što je oko 118 milijuna kuna više nego 2021. godine, uz rast ukupnih rashoda na 443,6 milijuna kuna, s 357,9 milijuna kuna godinu prije.
Ostvarili su i dobit od 31,7 milijuna kuna, za razliku od 2021. koju su završili s gubitkom od 399,4 tisuće kuna.
I crikvenički Jadran je prošlu godinu završio s dobiti od 24,7 milijuna kuna, nakon gubitka od 6,8 milijuna kuna iz 2021. godine.
Grupa Jadran je lani ostvarila ukupne prihode od 275,6 milijuna kuna, što je za oko 97,5 milijuna kuna ili 55 posto više nego 2021., dok su ukupni rashodi iznosili 250,9 milijuna kuna i za gotovo 66 milijuna kuna ili za 36 posto su veći nego godinu ranije.
Kompanija Turisthotel, jedna od važnijih na zadarskom području, je u 2022. ostvarila 324,5 milijuna kuna ukupnih prihoda, što je porast za 27,1 posto u odnosu na 2021. godinu, a za 3,5 posto u odnosu na 2019. godinu, izvijestila je ta kompanija putem ZSE.
Ukupni rashodi grupe također su povećani, iznosili su 241,2 milijuna kuna, što je u odnosu na godinu prije porast za 34,1 posto, a 3,8 posto više u odnosu na 2019. godinu.
Neto dobit Turisthotel grupe lani je iznosila 81,5 milijuna kuna te je za osam posto veća nego 2021. godine, a 1,2 posto veća od dobiti ostvarene 2019. godine, naveli su iz te turističe kompanije.
Neke turističke kompanije već najavljuju dividendu
Neke turističke kompanije već su putem Zagrebačke burze najavile i isplatu dividendi dioničarima.
Tako je Valamar Riviera za 24. travnja najavila glavnu skupštinu na kojoj će se odlučivati i o isplati dividende od 0,20 eura po dionici. Ta bi se dividenda isplatila iz zadržane dobiti ostvarene 2019. godine u iznosu od 24,5 milijuna eura.
I tvrtka koja posluje u okviru Valamar grupe, Imperial Riviera je najavila glavnu skupštinu, i to za 23. travnja, za koju dioničarima predlaže odluku o isplati dividende u iznosu od 2,07 eura po dionici. Tako bi se za dividendu isplatilo ukupno 4,7 milijuna eura, od čega iznos od 1,5 milijuna eura iz zadržane dobiti iz 2019. godine, gotovo dva milijuna eura iz zadržane dobiti 2021. godine, a 1,2 milijuna eura iz zadržane dobiti iz 2022. godine.
Glavnu skupštinu najavila je i Ilirija iz Biograda, i to za 21. travnja, a na njoj će se odlučivati da se dio lanjske dobiti izdvoji za dividendu koja bi iznosila 0,55 eura po dionici. Ilirija je lani ostvarila neto dobit od 24,5 milijuna eura ili 3,1 milijun eura, a prijedlog je dioničarima da se od toga 1,8 milijuna eura rasporedi u zadržanu dobit, a 1,3 milijuna eura za dividendu.
Isplatu dividende najavila je nakon sjednice Uprave i Nadzornog odbora i Arena Hospitality grupa, i to u iznosu od 0,70 eura po dionici.