Iako je prošlo samo devet godina od OI u Londonu, velika je razlika. Sve se promijenilo, nema slobode kretanja, svi su polunapeti, stalne su kontrole, maska je obavezna. Sve je strogo kontrolirano, a mi suci smješteni smo u hotelu ispod planine Fuji, javlja Valčić
Bruno Valčić i Josip Rumac
Jedan od tek dvojice Istrana na OI u Tokiju, pulski biciklistički sudac Bruno Valčić, odradio je pola posla. Ostavio za leđima cestovne utrke i sad se okrenuo utrkama na kronometar. Slobodan dan iskoristio je za kraći odmor i javljanje. Ali ne iz olimpijskog sela.
- Nismo u olimpijskom selu jer su suci uvijek smješteni izvan njega. Mi smo smješteni prema planini Fuji, spavamo u hotelu ispod planine i na 15 minuta vožnje autobusom smo od Fuji Speedway centra gdje se vozi MotoGP i gdje će biti start i cilj kronometra u srijedu, odnosno gdje je bio cilj muške i ženske cestovne utrke, a sam start bio je u centru Tokija, iznio je svoja zapažanja Valčić. - Nije baš da možemo "brijati" okolo. Striktno nam je kretanje ograničeno na relaciji hotel - mjesto utrke. Jučer smo imali dan odmora i bili smo u Fuji Speedway centru gdje nam je baza i imali par sastanaka. Danas su prijave za kronometar i u srijedu se voze kronometarske utrke u muškoj i ženskoj konkurenciji.
Dosad su vožene dvije cestovne utrke, ženska i muška trka koje su završile neočekivanim pobjednicima.
- Muška je bilo polu iznenađenje, a ženska apsolutno iznenađenje. Staza je bila teška, a slavio je Ekvadorac Carapaz, dok je pobjednik Toura Slovenac Pogačar bio treći. Bila je to borbena trka u kojoj su svi favoriti bili u vrhu. Ženska trka se rasplela drugačije. Otišao je bijeg autsajdera koji je dostigao maksimalnih 11 minuta prednosti. Nizozemke, koje su u ženskoj konkurenciji apsolutne favoritkinje, su dopustile da im ove toliko pobjegnu i nisu ih uspjele stići. Autsajderke su se "potukle" te je Austrijanka Anna Kiesenhofer otišla sama naprijed i kad su Nizozemke počele "prašiti" otraga, nisu je uspjele stići. Stigle su na minutu i 15 sekundi zaostatka, a ona je solo ušla u cilj. Bila je totalna autsajderka, amaterka koja je po ženskom renkingu tek 94. i to je bilo veliko iznenađenje.
Josip Rumac bio je jedini hrvatski vozač u Tokiju, ali je odustao prije cilja.
- Razgovarao sam s njim nakon utrke, dodao je Valčić. - On je držao grupu do 2 km prije brdskog cilja na Fujiju, i onda je polako otpadao. Kako su se na kraju vozili krugovi, on u stvari nije odustao već je izbačen od strane sudaca. Jer na kružnoj utrci oni koji kasne preko deset minute se zaustave, da ne bi došlo do dupliranja. Tako da smo izbacivali iz utrke sve koji su kasnili za glavnom skupinom više od deset minuta. Rumac je kasnio oko 12 minuta u zadnjem krugu. Vozila su se tri kruga, u prvom krugu je imao pet minuta zaostatka, u drugom osam, a u trećem 12 i morali smo ga izbaciti.
Vrijeme i mjere zbog pandemije koronavirusa obilježavaju igre.
- Klima je slična pulskoj, ali je dosta vlažno. Danas je čak najavljen neki tajfun, jaka kiša s jakim vjetrom, pa ćemo vidjeti. Sutra bi pak trebalo biti lijepo vrijeme. Što se tiče covida, bilo je govora prije muške utrka da se možda neće ni održati jer je bilo pozitivnih. Jedan njemački vozač je bio pozitivan, kao i neki maseri, ali na kraju je sve prošlo super. I bilo je dosta publike uz cestu, što me iznenadilo. Bilo ih je više nego što sam mislio da će biti. Bilo ih je i na cilju, na stadionu jer su tamo tribine uz cilj moto utrka. Tamo je bilo 5-6 tisuća ljudi.
Sudački posao stigao je do polovice.
- Ja sam bio tehnički sudac za cestovne utrke pa smo na startu muške i ženske utrke odradili kontrolu bicikala. Ženske smo pregledali sve, a muške stotinjak od 130, ali smo pregledali sve bicikle od glavnih favorita. Na cilju smo radili s novim uređajem. Radili smo snimanje vozača koji su osvojili medalje i još dvojicu među deset i trojicu slučajnim odabirom. Dakle, osmoricu smo kontrolirali i nakon cilja. Za utrke na kronometar smo već montirali sve za pregled bicikala, tzv freecheks. Tu će se po državama pregledavati bicikle da se izbjegnu problemi s pregledima svakog vozača prije samog starta. Tu treba mjeriti volan i produžetke jer kronometarske bicikle imaju te produžetke za volan. Te pretkontrole po nacijama će startati u 9 ujutro i ja ću biti zadužen za kontrolu bicikala i dresova i nalazit će se na startu, a kolege će snimati na cilju, prvenstveno one favorite. Primjerice, Talijan Filippo Ganna će startati zadnji budući da je on svjetski prvak na kronometru.
S obzirom na to da su Valčiću ovo druge igre, zanimljivo je povući paralelu između Londona i Tokija.
- Iako je prošlo samo devet godina, velika je razlika. Sve se promijenilo, nema slobode kretanja, svi su polunapeti, stalne su kontrole, maska je obavezna. Sve je strogo kontrolirano. Usto u Londonu smo dosta putovali zbog smještaja, mogli smo izaći i razgledavati grad i nije bilo covida. Tamo smo bili u centru grada, kod Tower Bridgea. Ovdje smo na osami, Fuji Speedway centar je nekih 40, 50 km izvan Tokija. Sve je drugačije, covid je napravio svoje. Mjere su stroge, svaki dan radimo PCR test. Eto, ja već u četvrtak već putujem nazad, a vraćam se u petak. Prvo letim u Pariz, pa Veneciju i u Puli bih trebao biti u petak oko ručka, rekao je Valčić.