Da nema njih, ne znam tko bi mi u gradu popravio bicikl, kaže nam Ksenija koja je bicikl pred aktivni vikend dovela na servis u pulski Bike shop biciklističke obitelji Valčić. Zapravo, ima na Verudi još jedan servis, čak ih se dva nalaze izvan Pule, ali je činjenica da se u gradu duge biciklističke povijesti pomalo gase serviseri prometala na dva kotača. A činjenica je i da mnogi današnji biciklisti nisu, kao nekada, spremni zaprljati ruke i sposobni riješiti kvar.
- Najteže je popraviti stare bicikle iz 80-ih, ali i ove najnovije. Prve zato jer nema dijelova, svaka je fabrika imala svoje standarde tako da se od tri bicikla ne može "iskovati" jedan, a nekada moraš učiniti upravo to. Ovi najnoviji su pak sasvim drugi svijet. Recimo, jučer nam je bila grupa stranaca i baš svi s elektroničkim mjenjačima, a da bi popravio tako nešto moraš biti inženjer, priča nam Luciano Valčić, u sportskom svijetu poznat kao biciklistički prvak Hrvatske, viceprvak Jugoslavije, mentor poznatim biciklistima koji voze Giro i La Vueltu, a koje je okupljao u klubu koji nosi ime po šampionskom selu - Loboriki.
Promjena materijala
Butigu, servis i rent-a-bike u Ciscuttijevoj ulici vodi njegova sestra Helena Valčić, a glavni je majstor Elvis Paulić. A uz Lucianove sinove, treću generaciju uspješnih biciklista, s obzirom da prvu čini biciklistički šampion Nevio Valčić, Helenin i Lucianov otac, tu se okuplja još i cijela zajednica zaljubljenika u dva kotača. U malom butižinu, između promjena sajli i podmazivanja lanaca, razmjenjuju se mišljenja, savjeti i iskustva s asfalta, s gradskih ulica, ali i s prašnjavih staza. Zato je Valčiće i Paulića najlakše na razgovor privoljeti pitanjima o problemima restauracije Bianchija iz 1940-ih. Prvi se na mamac hvata Paulić, koji pozna svaku vidu Bianchija. Uostalom, taj talijanski brend, s kojim su odrasle naše none i noneti, okosnica je asortimana bicikala ove trgovine.
- Koncept bicikla ostao je isti, ali se strahovita promjena dogodila s materijalima. Danas se radi s karbonom, s titanom, i na sve to treba jako paziti, dok si čelične cijevi mogao stezati bez straha hoće li puknuti, priča nam Elvis, mehaničar u rukavicama. Najčešći su kvarovi i danas s mjenjačima, kao najpreciznijim elementom, dok se krpanje guma više ne isplati - zračnice su danas jeftine i dostupne.
Luciano Valčić
- Najgore je kada ljudi krenu sami popravljati pa zapnu i dođu do toga da nema povratka. Više bi napravili da ništa nisu dirali, kaže Luciano.
- Ovo ljeto smo imali jako puno stranaca na servisu, koji nas uglavnom nalaze preko interneta. A svi oni, vjerujte, imaju strahovito skupe bicikle. Zato stalno treba pratiti trendove, priča Helena. No, angažman se ovdje ne mjeri prema financijskoj vrijednosti "bajsa", svaki je bicikl na svoj način vrijedan.
- Stranci se iznenade da ujutro mogu ostaviti bicikl, a poslijepodne dolaze po njega. Kažu nam da vani sve to duže traje. Stalno smo na usluzi i to jednostavno ljudi cijene, priča nam Elvis, a Helena dopunjuje da su zbog trendova počeli popravljati i električne bicikle. Eto, sve do kraja rujna nude i besplatnu kontrolu i električnih i običnih bicikala!
Mnogi trofeji
A kada je o trendovima riječ, ne možemo a ne isprovocirati ih dojmom da cestovni bicikli, specijalke, odavno kod nas nisu u modi. Čak i ova butiga cestovnih trkača nudi uglavnom brdske bicikle. Luciano ipak otkriva da se redovno okuplja grupa bivših sportskih vozača, dobrim dijelom i iz kluba Siporeks, među kojima je i legendarni Bruno Bulić, ali i ljubitelja specijalki mlađe generacije. Ta skupina od 20-ak Puljana nalazi se vikendom i guta i po stotinu kilometara istarskih cesta. Valčići, između ostalog, ovih dana Istrom predvode i talijansku grupu "cestovnjaka" u sklopu bike-campa u suradnji s Bi Villageom.
Helena Valčić vodi butigu
- Svoju sam mladost dao biciklizmu, dajem mu i svoju starost. Bio sam aktivan, radio s drugima, gotovo sve volonterski. Jednom biciklist - uvijek biciklist, priča Luciano. Trgovinu krase mnogi njegovi trofeji, ali i fotografija iz 1983. kada je pobijedio na etapi Trke kroz Jugoslaviju s ciljem u Puli.
Razgovor o toj trci iznenada prekida stariji gospodin - društvo ga očito posebno cijeni i nalazi mu počasno mjesto unutar kružoka. Predstavljaju nam ga kao Marija Kancijanića, legendu pulskog biciklizma, mehaničara Siporeksa i jugoslavenske reprezentacije. Naš pokojni novinar Pjer Ladavac davno je o njemu objavio članak pod naslovom "Entuzijast koji je spavao s biciklima".
- Da, jer mehaničar nikada nema odmora na utrkama. Stalno se nešto dela, nema mehaničar vremena za spavanje. I danas sam u penziji, ali vajk nešto petljam s bičikletama, kaže nam Kancijanić.
Kakva je razlika između nekadašnjih i sadašnjih bicikala?
- Današnji dijelovi su mekši i brže se kvare. Mjenjače smo nekada mijenjali jednom na godinu, a danas ih trgaju na mjesečnoj bazi, priča Mario. A i biciklisti svih profila nekada su bili prisiljeni znati više o mehanici i kako otkloniti kvar.
- Danas kupe zračnicu pa se vrate jer da smo im prodali probušenu. A nismo, nego je montiraju, a ne izvade trn iz vanjske gume koji je probušio onu prvu gumu. Oni se tome čude i slabo znaju sitne trikove. Ima i onih koji skinu zadnji kotač pa ga više ne znaju vratiti jer ne shvaćaju kako provući lanac. Dogodi se i da kupe pumpu i vrate je kao pokvarenu jer je ne znaju okrenuti za auto-ventil ili za francuski ventil, priča Elvis.
Prvi proizvođač
Od malih je nogu vezan uz bicikle, duge je godine, priča nam, odradio i u Limexu, prvom hrvatskom proizvođaču bicikala. Onih 90-ih, kaže, na akciji su ih u jednom danu samo u Puli prodali 60! Ima li uopće Limexa još po Puli?
- Da, ima, još ih neki voze. Ma kakav god bicikl kupili, on može trajati ako se napravi dobar nulti servis, kaže Elvis.
Direktorica, kako Helenu od milja zovu u butigi, kaže da njena ženska ruka nakon servisa daje dodatan sjaj biciklu - temeljito ga očisti pa se događa da ga klijenti i ne prepoznaju. I ona, kada o biciklima priča, ima poseban sjaj u očima pa nam otkriva da je osnovna ideja ove butige zapravo bila popularizacija biciklizma u Istri.
- U zadnje dvije-tri godine dosta žena vozi gradske bicikle s košaricama za špežu ili za psa. Posebno mi je drago što svaki dan viđam jednu mladu ženu koja biciklom vozi dijete u vrtić. A velika mi je želja djecu vratiti biciklima, stalno su na mobitelima, neaktivna i nezainteresirana za stvarni svijet, kaže Helena.
Luciano Valčić i glavni majstor Elvis Paulić
Pula je grad šampiona, ali ni danas nema biciklističku kulturu, navode sugovornici. Grad zaslužuje muzej sportskog biciklizma, ali prije toga i osnovnu infrastrukturu.
- Mislim da odgovorni nemaju sluha. Za pohvalu su neke akcije poput biciklijada "Jug na dva kotača", ali kod nas nedostaje biciklističkih staza i kulture u prometu općenito. Morat ćemo to mijenjati želimo li biti dio Europe, gdje se sve više vrednuje bicikl, kaže Luciano.
- Kada je već o prometu riječ, moram za kraj poslati poruku biciklistima: ne vozite bicikl po mraku bez svjetla! Život je samo jedan, upozorava doktor za bicikle Elvis Paulić.