MUKE PO PARKINGU U PULI

ZAŠTITA STANARA STAROG GRADA ILI DISKRIMINACIJA OSTALIH? IDS-ov vijećnik i saborski zastupnik Marin Lerotić pokrenut će zahtjev za ocjenom zakonitosti pulske gradske odluke

Pitam se, gdje ćemo doći ako počnemo ograničavati parkirališta samo za stanare Centra, Verude, Šijane ili nekog drugog kvarta u Puli? Vjerujem da nam je svima u cilju oživjeti centar grada, privući građane, osigurati da poduzetnici u centru imaju posla i da zapošljavaju. Ovakvim odlukama ide se upravo u suprotnom smjeru. Grad će biti još prazniji van sezone, trgovine će se zatvarati, a time gubiti i radna mjesta. To se nikako ne smije dogoditi i protiv toga ću se boriti, kategoričan je Lerotić

| Autor: Marcello Rosanda
Ilustracija

Ilustracija


U Puli se već nekoliko mjeseci priča samo o parkingu. Svakih par dana neka novost i obećanje gradskih moćnika. Pa Mandrač, pa Gregovica, pa besplatno, pa poskupilo, pa šatlovi, pa povlaštena mjesta samo za stanare, pa na koncu gužve i tako u krug. Gradonačelnik Filip Zoričić odlučio je, upravo zato, u moru obećavanih promjena, riješiti i taj, vječni pulski problem. Ili barem pokušati, pa makar stvoriti dojam da se nešto radi, sve dok ne upliva u neke druge, visokopolitičke vode, daleko od ovih, njemu malih, provincijalnih tričarija oko parkinga, asfaltiranja trotoara i školskih marenda.

Da ne bude zabune, taj mu je vrući krumpirić u naslijeđe ostavila bivša IDS-ova garnitura, ali isto tako, da ne bude zabune, novi je gradonačelnik sve te komunalne nedostatke obećao popraviti. Spominjale su se garažne kuće i svakakva druga čudesa. No, prošlo je više od godinu dana, a rješavanje problema parkinga u Puli ne nazire se ni na horizontu s najvedrijeg neba.

Ipak, istovremeno dok, primjerice, planirani "Park&Ride" sustav sa šatlovima nije zaživio, onaj povlašteni za stanare strogog centra grada je, nekim čudom, uspio. Točnije, donesena je odluka i ona je na snazi, a hoće li uspjeti u pravom smislu te riječi, vrijeme će pokazati.

Na taj način Zoričić očito nije zaboravio zahvaliti građanima svoje glasačke baze u starogradskoj jezgri, gdje je ranije bio u tamošnjem mjesnom odboru. Tako im je omogućio samo i isključivo njihov, privatni i ekskluzivni parking tijekom cijele godine i zauvijek. Je li takvo što uopće u skladu s Ustavom, raznim zakonima, je li diskriminirajuće u odnosu na ostale građane te je li uostalom pravedno i pošteno, pitanja su koja zasad ostaju otvorena.

Podsjetimo, Grad Pula novom je odlukom generalno zabranio parkiranje na javnim površinama na kojima je to inače dopušteno svim osobama, fizičkim i pravnim, osim isključivo stanarima, odnosno fizičkim osobama koji imaju prebivalište unutar područja takozvane plave zone, naravno ukoliko imaju vozilo u vlasništvu ili leasingu. Radi se o ulicama Castropola, Kandlerova, parkiralištu kod Stare tržnice i parkiralištu u Ulici Benediktinske opatije.

O svemu tome gradonačelnika je na posljednjoj sjednici pulskog Gradskog vijeća priupitao vijećnik IDS-a Marin Lerotić. Upravo smo na temelju Lerotićevih najava da će za spomenutu odluku pokrenuti zahtjev za ocjenom zakonitosti pred Visokim upravnim sudom istražili postoji li sličan slučaj u Hrvatskoj, te bi li to bio presedan i koliko je padanje odluke realni ishod. Na koncu, došli smo do zaključka da je ukidanje povlaštenog parkiranja sasvim moguće. Recimo, takva je presuda donesena 2014. u Zagrebu, gdje je poništena odluka da samo stanari Gornjeg grada mogu tamo parkirati.

Naime, jedna odluka Ustavnog suda jasno kaže da gradovi i općine određuju parkirališne površine i način parkiranja, zabrane parkiranja i mjesta ograničenog parkiranja, odnosno uređuju parkiranje na svojem području propisujući uvjete parkiranja, a koji uvjeti vrijede jednako za sve i sve jednako obvezuju. Usput, po Zakonu o upravnim sporovima Visoki upravni sud može pokrenuti ocjenu zakonitosti po službenoj dužnosti, na temelju obavijesti građana, pučkog pravobranitelja ili na zahtjev suda, pa ni takav zaplet nije isključen, pogotovo ako na problem ukaže saborski zastupnik kao što je Lerotić.

Na samo letimičan pregled ustavnih odredbi i povezanih zakona može se iščitati da bi nova odredba o ekskluzivnom parkiranju mogla biti u suprotnosti s odredbama Ustava. Jedna od njih kaže da je kod određivanja uvjeta korištenja javnih parkirališta propisana "opća zabrana diskriminacije i zajamčena jednakost svih pred zakonom".

Također, zakon o sigurnosti prometa na cestama kaže da gradovi i općine određuju parkirališne površine i način parkiranja, zabranu parkiranja i mjesta ograničenog prometa, uređuju parkiranje na svom području, propisujući uvjete parkiranja i tako dalje. Ti uvjeti, u pravilu, vrijede jednako za sve i sve jednako obvezuju, kaže zakon.

Potom, prema jednom stajalištu Ustavnog suda nije dopušteno općim aktom generalno zabraniti zaustavljanje i parkiranje na površinama na kojima je to inače zakonom dopušteno, te isto predstavlja prekoračenje ovlasti i djelovanje izvan djelokruga gradova i općina te nesuglasnost s odredbama zakona, obzirom da se isto ne može podvesti pod javni interes te odgovarajuće ostvarenju javnog interesa potrebnom za neometano obavljanje javnih funkcija. Tu se, kaže sud, radi o primjeni povlaštenih karata koja ima za posljedicu zabranu parkiranja drugih građana koji ne ispunjavaju dva usko ograničena uvjeta stavljajući ih u nepovoljan i diskriminatoran položaj.

Ne i manje bitno, tu je i zakon o komunalnom gospodarstvu, obzirom da je njime propisano da se korisnicima putem komunalne djelatnosti, u konkretnom slučaju usluge parkiranja, pružaju usluge nužne za svakodnevni život i rad na području gradova i općina.

 Vijećnik Lerotić kaže da očekuje da će se Visoki upravni sud RH držati dosadašnje sudske prakse i poništiti ovu, kako ju on naziva, diskriminirajuću odluku prema velikoj većini Puležanki i Puležana.

"Svakodnevno mi se javlja veliki broj naših sugrađana koji su nezadovoljni povećanjem cijena parkiranja, ali i nemogućnošću parkiranja u pojedinim dijelovima centra grada, koji su eto rezervirani za, rekao bih, povlaštene. Građani su sada još više ograničeni i ne mogu pronaći parking za obavljanje nužnih, svakodnevnih aktivnosti, poput odlaska u banku, poštu, na tržnicu ili dječji dispanzer", kaže on i naglašava da je odluka diskriminirajuća za građane 15 od 16 mjesnih odbora i upravo zato je, veli, odlučio pokrenuti zahtjev za ocjenu njezine zakonitosti.

"Prema podacima sa službene stranice Grada Pule, u MO Stari grad živi 4.803 stanovnika, od kojih samo jedan manji broj ima pravo na povlaštene karte. Što je s drugim stanovnicima, njih preko 50 tisuća? U prilog tome govori i odluka Visokog upravnog suda koji je ukinuo takvu odluku u Zagrebu, ali i nekim drugim hrvatskim gradovima", tvrdi Lerotić.

"Pitam se, gdje ćemo doći ako počnemo ograničavati parkirališta samo za stanare Centra, Verude, Šijane ili nekog drugog kvarta u Puli? Vjerujem da nam je svima u cilju oživjeti centar grada, privući građane, osigurati da poduzetnici u centru imaju posla i da zapošljavaju. Ovakvim odlukama ide se upravo u suprotnom smjeru. Grad će biti još prazniji van sezone, trgovine će se zatvarati, a time gubiti i radna mjesta. To se nikako ne smije dogoditi i protiv toga ću se boriti", poručuje Lerotić.

"Uostalom, podsjećam da je gradonačelnik Zoričić na velika vrata najavljivao povratak života u centar grada, a sada ga pitam gdje će građani parkirati za posjetiti manifestacije poput Dođi u grad-Vieni in città? Predlažem novi slogan - Dođi u grad pješke- Vieni in città a piedi", zaključuje Lerotić.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter