GALERIJA FONTICUS GROŽNJAN

Likovno problematiziranje aktivizma i prihvaćanja različitosti


U okviru Ljetne škola umjetnosti i aktivizma koja se u suradnji sa Akademijom dramske umjetnosti iz Zagreba održava u Grožnjanu, kustos   Gradske galerije Fonticus predstavio je tri nova tematska, pozivna, autorska projekta objedinjena pod nazivom "Segmenti vremena".

- Još lani, na otvorenju Škole za umjetnost i aktivizam, dogovoreno je da se i kroz likovne projekte pokuša problematizirati tema aktivizma, barem kao upozorenje na drugačijost, različitost, upozorenje na neke pojave koje su prisutne i mnoge pritišću. U nekim drugim situacijama bih kao kustos raspisao natječaj i razradio temu, ali sam se zbog brzine i nedostatka sredstava odlučio da uzmem projekte koji su mi poznati, pojasnio je kustos galerije Fonticus Grožnjan Eugen Borkovsky. Tako su se u galerijskim prostorima našli tri projekta i pet autora. To su likovni projekt Roberte Weissman Nagy „Ambalažiranje“, multimedijalni projekt Tine Hofman, Fernanda i Roka Zelenka pod nazivom „Triptih“, te "Ured za nebirokraciju" Darka Brajković Njape.

U projektu snažne poetičnosti i iznimne dramatike Roberta Weissman Nagy u izložbeni prostor unosi niz kutija u kojima su figure stiješnjenih ljudi te posebno postavljen par metalnih cipela na visokoj peti izveden u metalu, čime umjetnica raznovrsnim materijalima oblikuje artefakte izvodeći energetski, emocionalni i identitetski ritual.

- Ova izuzetna konceptualna prezentacija, inicira više mogućih interpretacija. Niz limenih kutija u kojima nalazimo figure ljudi doživljavamo kao zatvorenost i izoliranost pojedinca usred čopora, skučenost zbog nametnutih obaveza i poslova, nasilno uguravanje u nacionalne ili vjerske okvire. Tjerani smo u zadane gabarite razmišljanja i ponašanja, načine i pristup životu. I kad pomislimo da umjetnica u „kutije za cipele” uredno posprema ljude, postajemo svjesni značenja drugog artefakta ove prezentacije. To su, u prirodnoj veličini, uvjerljivo oblikovane damske cipele s visokom potpeticom, ali od metala, uglačanog lima. Zvuk štikle odzvanja u poželjnoj transkripciji identiteta. Obje vrste artefakata ovog projekta predstavljaju ideju ambalaže. Roberta provocira, problematizira doživljen društveni i kulturni milje, što čini na sasvim jednostavan način, oblikovanjem predmeta koji imaju simbolično i kulturološko značenje, predstavio je Borkovsky projekt Roberte Weissman Nagy, umjetnice koja se bavi pretežno skulpturom, u metalu, dizajnom te pedagoškim radom. Izlagala je na mnogim kolektivnim i samostalnim izložbama u domovini i inozemstvu. Organizatorica je Open riva Arta u Fažani, voditeljica je galerije Plaza u Sv. Lovreču.

"Triptih" je multimedijalni projekt koji se sastoji od pokreta, fotografije i slika, kao rezultat višekratne kreativne igre troje sudionika. Tu je Tina Hofman, vrsna, svjetska performerica i glumica, akterka izvedbi tjelesnog teatra kojoj nagost nije problem, Rok Zelenko, odlični slikar, sa višegodišnjom prestižnom biografijom te fotograf Fernando, uspješni internacionalni filmski i teatarski djelatnik. Njih se troje odlučuje družiti na kreativan način, predstavljajući svako sebe i vlastite mogućnosti artističkog iskaza. Svako od njih djeluje na svoj, specifičan način.

- Pred nama su ponuđeni izabrani rezultati njihovih aktivnosti, slike, crteži, fotografije. Najčešće one nude zaustavljeni pokret, gestu performerice. Uz to, nalazimo portretne slikarske radove i portretne fotografije druga dva sudionika. Ovaj tehnološki raznorodni niz svjedoči pretakanju medija iskaza. Zapravo, ulaskom u projekt, umjetnici postaju ovisni jedni o drugom. Na taj način, ovdje predstavljenim artističkim tragovima, svjedoče o zajedničkom činjenju. Rezultati „igranja“ troje autora iniciraju svojevrsnu provokaciju promatraču na područjima vizualnog i smislenog. Djelujući zajedno, umjetnici svjedoče paralelni tijek. Troje autora mutiraju standardni način iskaza i plasmana umjetničkog proizvoda. Rezultati pokazuju da je djelovanje bilo skladno, ali da je svaki od autora ostao blizak svojoj preokupaciji, prenio je svoje zapažanje Eugen Borkovsky, predstavljajući zatim i same autore.

Fernando (Marcus Stephen Rohan Fernando) je studirao u Birminghamu, a danas povremeno živi i u Hrvatskoj. Fotografijom se počinje baviti prije petnaestak godina, uz primarnu kazališnu djelatnost (glumac, glazbenik, lutkar i redatelj). Kroz objektiv Fernando prvenstveno odlučuje pratiti tijelo i pokret. Tina Hofman je redateljica i theatre maker. Rodom iz Zagreba, živi na relaciji Hrvatska - Engleska. Školovala se u Londonu na Desmond Jones School (fizičko kazalište) te Rose Bruford College (Kazališni studiji), u Italiji je izučavala Commedia dell'Arte (Antonio Fava), te sudjelovala na brojnim radionicama u svijetu. U svom redateljskom radu Tina se bavi intimnim temama na vizualan način te često koristi pokret, masku, manipulaciju predmeta i kazalište sjena. Rok Zelenko je 1975. godine diplomirao slikarstvo na Akademiji za likovnu umjetnost u Ljubljani, stalni je član likovne kolonije u Gradu umjetnika, gdje je obavljao mnoge odgovorne dužnosti. Bavi se slikarstvom, keramikom, dizajnom i publicistikom. Član je HDLU Istre i Društva likovnih umjetnika Insula u Izoli. Sudjelovao je na brojnim izložbama u svijetu, te dobio velik broj prestižnih nagrada i priznanja.

Darko Brajković Njapo predstavio je svoj projekt "Ured za nebirokraciju", kao aktivističko – edukativni performans u prostoru galerije. Posjetitelji i sudionici Ljetne škole aktivizma i umjetnosti, učili su oblikovati pečate te kreirati i svoje radove. Darko Brajković Đepeto Njapo djeluje kao kreativac dugi niz godina.

- Njegovo nomadsko agitiranje, najprije samozatajno pa onda primijećeno kao nekonvencionalno ponašanje, danas prepoznajemo kao iskreno umjetničko propitivanje svega čime je okružen. Njapo neumorno proizvodi artističke predmete i autorskim akcijama nudi poremećaje u ustajaloj vodi konvencija. On plasira ideju „slučajnog“ performancea, bez najave u medijima. Niz njegovih aktivnosti govori o stavu neovisnog mišljenja i nekonvencionalnog pogleda na svijet. Prateći autora shvaćamo da ovo činjenje ima ideju upozorenja, a da je uvijek proživljeno i polazi od osobnog stava. Iz raznolike i bogate kreativne produkcije Darka Brajković Njape ovaj puta izdvajamo „avanturu s mini grafikama“. Izloženi radovi, grafički listovi su unikati iako su sačinjeni iz otisaka od kojih se neki ponavljaju. Pojedini pečati, primijenjeni u oblikovanju kompozicija na papiru, funkcioniraju kao znakovi. Svi radovi, i pečati pojedinačno i kompozicije nakupina otisaka, problematiziraju birokraciju koja nas pritišće svojim nakaradnim uvjetima, nametnutom neophodnošću i besmislicama, predstavio je Brajkovićeve radove Eugen Borkovsky.

Darko Brajković Đepeto Njapo je prve kontakte s likovnim oblikovanjem ostvario je u kamenoklesarskoj radnji djeda Petra Jurića u Pazinu. Tijekom ranih godina života pokazuje interes za vizualnim iskazom. Pohađao je klesarsku radionicu Siparis u ateljeu Janeza i Aleša Pirnata u Katoru (Umag). Sudjelovao u nekoliko projekata, a izlagao na mnogobrojnim selektiranim kolektivnim i samostalnim izložbama od kojih se izdvaja samostalan nastup u MSU u Zagrebu.

Projekt Ljetne škole za umjetnost i aktivizam predstavili su suosnivači Fonda za druge Zvonimir Dobrović i Bruno Isaković, Fonda koji podržava umjetnike i aktiviste, a tako je nastala i Škola u kojoj su ove godine sudionici iz BiH, Srbije i Hrvatske, te predavači iz raznih područja. Fond za druge se oslanja na potrebu uspostavljanja dodatnih modela potpore umjetničkim i aktivističkim projektima te kao inicijativa potiče građane na privatne donacije za realizaciju programa. Fond za druge želi uključiti u svoj rad što širi krug onih koji aktivno doprinose razvoju društva temeljenog na građanskoj jednakosti, umjetničkoj slobodi i prihvaćanju različitosti. (Napisao i snimio Luka JELAVIĆ)

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter