HAVARIJA

INTRIGANTNA INFORMACIJA O POTONUĆU IVANE D U BLIZINI PULE: Platformu je udario neidentificirani brod i poslao je na morsko dno?

| Autor: Glas Istre
(Snimio Danilo Memedović)

(Snimio Danilo Memedović)


Nacional je koncem proteklog tjedna iz ozbiljnog izvora koji na međunarodnoj razini prati relevantna zbivanja povezana s ekologijom upozoren na to da je u Hrvatskoj posve nezapaženo prošla intrigantna informacija o potonuću Inine plinske platforme Ivane D koja je nedavno objavljena u Italiji.

Ekološka organizacija CovaContro, talijanska nevladina udruga koja okuplja aktiviste u zaštiti okoliša osnovana 2013. godine i koja se bavi praćenjem stanja okoliša, informiranjem, podizanjem svijesti i borbom protiv eko-mafije, objavila je intrigantne informacije koje dovode u pitanje službenu verziju onoga što se tvrdi o razlozima potonuća Inine plinske platforme Ivane D.

Ona je sredinom siječnja, nešto više od mjesec dana nakon potonuća Ivane D, na svojim internetskim stranicama objavila članak u kojem, pozivajući se na zapise satelita SAR, dijela misije Sentinel-1 u okviru programa Kopernik koji je pokrenula Europska svemirska agencija ESA, spominje i mogućnost da je u Ivanu D udarilo neidentificirano plovilo koje je moglo uzrokovati njezino urušavanje na morsko dno.

CovaContro tvrdi da je 5. prosinca oko 17 sati, odnosno u vremenu koje približno odgovara vremenu havarije, satelit SAR prilikom prolaska iznad područja sjevernog Jadrana u neposrednoj blizini, odnosno na udaljenosti od oko jedan kilometar od platforme Ivane D, snimio neidentificirani plovni objekt koji je satelit zabilježio kao odziv na zaslonu.

Kada je SAR idući put preletio sjevernim dijelom Jadrana, tvrdi CovaContro, a to je bilo 9. prosinca, snimio je dugačku „anomaliju“ za koju se može pretpostaviti da je posljedica izljeva nafte u području na kojem se nalaze Inine platforme. Iz te udruge spominju mogućnost da bi navedena „anomalija“, odnosno naftna mrlja mogla biti posljedica štete nastale na plovilu prilikom udara u platformu.

No ono što posebno intrigira u njihovu članku jest podatak da je 5. prosinca satelit SAR uočio vrlo snažan povratni signal koji upućuje na prisustvo nepoznatog plovila – u njihovu se članku spominje brod ili čak podmornica – koje je satelitski signal registrirao i zabilježio, piše Nacional.

Taj podatak ipak treba staviti u kontekst pomorskih uvjeta koji su u tom trenutku vladali na moru, odnosno vrlo jakog vjetra brzine između 80 i 90 kilometara na sat, što je dokumentirano meteorološkim grafikonima i podacima preuzetima sa stranice ISMARCNRMETEO-E1 te valova visine i do šest metara, što su vrlo teški uvjeti za plovidbu.

Uz to, područje na kojem se nalaze Inine plinske platforme na pomorskim je kartama vidljivo označeno kao zabranjeno za plovidbu i nalazi se izvan ucrtanih plovnih puteva, što znači da bi plovilo, ako je doista postojalo, trebalo značajno skrenuti s uobičajenih plovnih ruta i duboko ući u zonu zabrane plovidbe.

U članku objavljenom na stranici organizacije također se navodi da bi vremenski uvjeti koji su vladali na području sjevernog Jadrana u trenutku potonuća platforme mogli biti presudni za havariju, no dodaje se kako ni prisustvo nepoznatog plovila koje je zabilježeno na satelitskoj snimci ne treba potpuno odbaciti i treba istražiti.

CovaContro je organizacija koja je 2016. registrirana u Europskom registru transparentnosti i u Regionalnom registru dobrovoljnih organizacija. Predsjednik organizacije Giorgio Santoriello, s kojim je Nacional stupio u kontakt, tvrdi da je satelit SAR toga 5. prosinca, u neposrednoj blizini Ivane D, registrirao i snimio metalnu masu pravilnog oblika i velikih dimenzija koja sigurno nije prirodnog porijekla, već po dimenzijama i obliku odgovara većem brodu.

Santoriello je potvrdio da je njegova organizacija krenula u temeljitije istraživanje ovog slučaja, da su zatražili dodatne snimke SAR satelita i još neke podatke koji će im pomoći stvoriti precizniju sliku o tome što se doista dogodilo na lokaciji Ivane D te da uskoro pripremaju novi članak koji će ponuditi nove dokaze o tvrdnjama koje iznosi organizacija CovaContro. Ako se tvrdnje talijanske nevladine organizacije pokažu točnima, opravdano je postaviti pitanje kako je moguće da brod „zaluta“ u područje koje je na svim pomorskim kartama jasno označeno kao zabranjeno za plovidbu te jesu li loši meteorološki uvjeti uzrokovali kretanje broda s označenog plovnog puta.

U toj udruzi najavljuju da će nastaviti s istragom ne samo zbog platforme Ivane D, već i zbog generalnog pitanja utjecaja starih i isluženih plinskih i naftnih platformi na okoliš, ali i na sigurnost pomorskog prometa.

Hrvatske institucije na ove se navode ne obaziru. U međuvremenu ekipa ronilaca labinske tvrtke Ron-Teh, specijalizirane za podvodne radove i istraživanja te stručnjaka-vještaka proteklih nekoliko tjedana intenzivno pretražuje lokaciju Inine havarirane plinske platforme, prikupljajući podatke koji bi trebali dati konkretniji odgovor na pitanje što je bio razlog njezina potonuća, piše Nacional.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter