Uslijed naprezanja četiri nosača koji drže platformu pričvršćenu za pilote na dnu mora, oni su pukli i platforma je izgubila stabilnost
Tvrtko Perković (Snimio Dejan Štifanić)
Na udaljenosti od oko 50 kilometara od Pule Ininu nenastanjenu monopodnu platformu Ivana D koja je u subotu uslijed jakog nevremena nestala s morske pučine, danas je robotska ronilica pronašla položenu na morskom dnu, na dubini od 40-ak metara.
- Oko 7.40 minuta jučer je brod Junak s robotskom ronilicom i predstavnicima kapetanije, ministarstva te Ine isplovio iz Pule prema poziciji i ondje su odmah uočili da je platforma na morskom dnu. Nije uočene nikakvo zagađenje mora jer su se odmah aktivirali svi zaštitni ventili, kazala je pulska lučka kapetanica Dolores Brenko Škerjanc po povratku s ekspedicije.
Na brodu Junak jučer su bili inspektor sigurnosti plovidbe Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, predstavnik Ine, Koordinacije za sigurnost pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika, te energetski inspektoru za naftno rudarstvo Državnog inspektorata.
Po povratku s ekspedicije predstavnik Ine Tvrtko Perković, operativni direktor proizvodnje i istraživanja nafte i plina, rekao je da će šteta za Inu biti oko 15 milijuna dolara te da je pitanje što će dalje biti s tom bušotinom, odnosno hoće li se ona nastaviti eksploatirati ili će biti zatvorena. Prema njegovim riječima, propisi obvezuju Inu da odtegli platformu s ove pozicije te sad predstoji dogovor i odlučivanje na koji će se to način napraviti.
- Ustanovili smo što se dogodilo s platformom. Uslijed naprezanja četiri nosača, koji drže platformu pričvršćenu za pilote koji su utemeljeni na dnu mora, oni su pukli i platforma je izgubila stabilnost. Nije došlo do puknuća, već do savijanja njezinog srednjeg dijela u kojemu se nalaze cijevi koje izlaze iz bušotine te se tako savinuta polegla na dno. Svi sigurnosni sustavi su na vrijeme uključeni, tako da su svi ventili bili zatvoreni i nije došlo do ni do kakvog istjecanja niti zagađenja. Održavanje platforme, koja je postavljena 2001. godine, nije razlog ovog incidenta, kazao je Perković
Naime, u listopadu ove godine obavljen je posljednji koordinirani inspekcijski nadzor odobalnog eksploatacijskog objekta Ivana D te je objekt radio uz valjanu Svjedodžbu o sigurnosti za rad. Pregled podvodnog dijela Ivane D napravljen je 2018. godine, uz prisutnost inspektora Hrvatskog registra brodova. Također, objekt je od strane Inine posade zadnji put pregledan 1. prosinca 2020., o čemu postoji zapis u dnevnom izvještaju.
- Ova platforma ima drugačije riješeno učvršćivanje na dnu bušotine u odnosu na druge na Sjevernom Jadranu. Slijedi istraga koja će detaljno utvrditi što je stvarni uzrok ovog događaja, a pored toga trebamo čim prije pristupiti analizi na koji ćemo način sanirati lokaciju. Prema propisima mi smo dužni platformu odtegliti i završno pristupiti bušotini te ju dodatno osigurati. Bilo na način da ćemo je ponovno privesti proizvodnji ili ćemo ju trajno napustiti i zacementirati sukladno propisima, kazao je Perković. Odgovarajući na pitanja novinara Perković je kazao da je riječ o šteti od oko 15-tak milijuna dolara, a INA da ima i vezanih šteta proizvodnje.
- Vrijednost platforme bila je oko 12 milijuna dolara, a danas bi jedna takva platforma bila skuplja za 20-tak posto. Čudno je to što se dogodilo, to se nije smjelo dogoditi. Platforma je uredno održavana i na njoj su napravljene sve inspekcije. Njezin je podmorski dio 2018. godine detaljno pregledan i nisu utvrđena nikakva oštećenja. Tako da to nije uzrok, ali nešto jest. Ovo je velik udarac za ugled firme, ali i za nekoga tko je u pozadini uzrok ovog događaja, a to je netko tko je platformu dizajnirao, izradio i postavio. Platformu je dizajnirala i izgradila talijanska tvrtka Rosetti, izgrađena je u Viktoru Lencu, a postavila ju je talijanska tvrtka Saipem. Izvođači radova su garantirali performanse koje je platforma trebala imati i koje je po svoj dokumentaciji imala, zaključio je Perković.
OPŠIRNIJE U TISKANOM I ONLINE IZDANJU OD PETKA