Marina Veruda, ilustracija (snimio Duško MARUŠIĆ ČIČI)
Krajem prošle godine i početkom ove brojni su ribari i vlasnici brodica ostali zatečeni s dostavljenim rješenjima o brisanju njihovih plovila iz državnog registra. Na razini cijele Hrvatske radi se, saznajemo, o brojci od čak više desetaka tisuća plovila za koja vlasnici, navodno, nisu platili određene naknade unazad dvije godine. Međutim, velika većina njih nije dobila nikakve račune ili obavijesti, pa se postavlja pitanje što se po tom pitanju ustvari dogodilo i tko je odgovoran za novonastalu zavrzlamu.
Neke su brodice, naime, brisane opravdano, no većina nije, a glavni razlog tome su neplaćene naknade za uporabu pomorskog dobra i za zaštitu mora od onečišćenja. U takvom zapletu dogodili su se i mnogi bizarni slučajevi, pa tako i u Puli, gdje su pojedini vlasnici brodica platili navedene naknade, ali su im plovila svejedno izbrisana.
"Najveća bizarnost u ovom slučaju je što ljudima uopće nisu stigle uplatnice, niti bilo kakve obavijesti. Ispada kao da su iz lučkih kapetanija namjerno čekali da situacija dovede do masovnog brisanja plovila. Umjesto da šalju opomene ili, pak, pošalju ovršni postupak, oni su odmah izbrisali ljudima plovila iz registra. Da stvar bude gora, neki od njih sada ne mogu ponovno upisati svoja plovila jer su im brodice, na osnovu određenih regulativa, previše stare. Republika Hrvatska s jedne strane potiče ribare, želi pomoći tom sektoru kroz operativni program za pomorstvo i ribarstvo. Želi se poboljšati ribarska flora i energetska učinkovitost, da se uvedu novi proizvodi, da se zaštiti tradicionalno ribarstvo, pa onda čudi kako lučke kapetanije, odnosno Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, poništi sav taj pozitivan efekt zbog takvog banalnog razloga", kaže nam Neven Iveša, biolog iz Premanture, od nedavno i doktor znanosti na Agronomskom fakultetu u Zagrebu, te asistent na Fakultetu prirodnih znanosti u Puli.
Neven Iveša (snimio Dejan ŠTIFANIĆ)
On je, kao jedan od oštećenih vlasnika plovila, podnio tužbu Upravnom sudu u Rijeci.
Naime, odredbom članka 6. Pravilnika o naknadi za sigurnost plovidbe i zaštitu mora od onečišćenja propisano je da se naknada plaća prema računu (obračunu) izdanom od Ministarstva u roku navedenom na računu. Kako saznajemo, velika većina vlasnika brodica takav račun nije nikada dobila, te je posve jasno da u takvoj situaciji nije bilo osnove za donošenje rješenja o brisanju plovila iz registra.