Danas je u Uljaniku, nakon sedam godina pauze, ponovno odjeknulo tradicionalno "porinuće". Iako je bura prijetila odgodom, plutajući suhi dok duljine 100 metara, namijenjen gradnji i popravcima brodova, uspješno je spušten u more. Ovaj projekt, pod brojem 537, Uljanik Brodogradnja 1856 izradila je za izraelskog naručitelja Israel Shipyards, a ukupna vrijednost iznosi nešto više od 7 milijuna eura. Svečanom trenutku su, uz uzvanike i upravu firme, prisustvovali i radnici brodogradilišta koji su sudjelovali u njegovoj gradnji.
Direktor Uljanik Brodogradnje 1856, Samir Hadžić, prisjetio se posljednjeg porinuća iz 2017. godine te naglasio kako, unatoč teškim godinama obilježenim stečajem, promjenama unutar tvrtke i pandemijom koronavirusa, ponovno porinuće donosi veliko zadovoljstvo i povratak tradiciji.
- Ovo je prvi put da Uljanik izrađuje plutajući suhi dok, a projekt je ugovoren 2021. godine. Zbog pandemije, završetak doka je nažalost kasnio, no sada je dok porinut i trebao bi biti predan do kraja listopada, izjavio je Hadžić dodajući da je novogradnja više manje većinsko opremljena na navozu, ide u završne detalje, pa slijedi priprema za teglju. S obzirom da dok nema svoj pogon, nakon porinuća slijede još završni radovi koji će ga pripremiti za tegalj u Izrael.
Najavio je ovom prilikom da su, nakon dugogodišnjih pregovora, uspješno prodali gradnju 526, takozvanog broda "stočar".
- Sa zadovoljstvom mogu reći da smo tu famoznu gradnju 526, koja je postala na kraju vizura grada, ali i simbol neke negativnosti, uspjeli prodati i ugovoriti djelomičan završetak. Na današnji dan, uz porinuće, mogu sretno izjaviti da smo ugovorili sljedeći projekt koji nas zapošljava sljedećih godinu i pol dana, tako da sam iznimno zadovoljan danas zbog oba događaja. Sljedeći projekt je brod "stočar", naravno tu je i završetak ribarice koja je u završnoj fazi opremanja. Dakle, paralelno sa završetkom doka se prebacujemo na gradnju 526, rekao je Hadžić.
Rok za završetak ovog broda je 13 mjeseci, no Hadžić napominje da će se, u slučaju dodatnih zahtjeva brodovlasnika, taj rok i vrijednost ugovora potencijalno mijenjati.
Hadžić napominje da je brodovlasnik "stočara", turski naručitelj, htio ostati anoniman, pa tako i poslovnom tajnom zadržati informaciju o vrijednosti ugovora, no otkriva da je posao ugovoren na zadovoljstvo obje strane.
- Na kraju smo dobili temeljne postavke da znamo vlasnika, da nismo više u stečajnim skupštinama i kada smo dobili to, sve se rješilo u relativno brzo vrijeme. Od priljeva novca i ulaska države u vlasništvo do ugovaranja prošlo je tri mjeseca, rekao je direktor.
Na pitanje hoće li se nastaviti suradnja s izraelskim naručiteljima, Hadžić je odgovorio kako su izraelski partneri otvoreni za daljnje projekte.
- Međutim, s obzirom na trenutno stanje u njihovoj zemlji, ne bih politizirao. Njima se investicijska klima mijenja, jer imaju većih briga, recimo tako, tako da ostavimo to za neku budućnost, da vidimo kako će se razviti situacija, napomenuo je Hadžić.
Upitan što je instrument osiguranja za brod stočar, s obzirom da nisu potrebna državna jamstva, Hadžić odgovara da su vrlo zadovoljni što su uspjeli dogovoriti da se kupoprodaja izvrši na način da vlasnik plati dogovorenu vrijednost broda, a radove financira preko svoje banke.
- Dakle, nismo išli u državno jamstvo, nismo išli u "letter of credits", pošto je to u zadnje vrijeme bauk, jer svako to jamstvo na kraju ispadne problem, što i shvaćam na neki način. Mi smo uspjeli dogovoriti da država i državni proračun na ovom projektu nisu izloženi niti jednog centa, rekao je Hadžić.
Nakon nekoliko teških godina, Uljanik je počeo pojačavati radnu snagu.
- Od momenta kad je Vlada donijela odluku, a uspjela se provesti u svibju, mi smo pojačali dio radnika, jer nam je naravno trebalo zbog odljeva radne snage prijašnjih događaja. Ali pazili smo da to ne bude opet u nekom obujmu koji se ne može pokriti financijski, i morat ćemo rasti za još nekakvih 50 do 100 radnih mjesta. No to je sve u kalkulaciji plana, kako se poslovi budu otvarali, jer nema u startu posla za 300 ljudi odjednom. Kako se bude otvarao posao, uzimati ćemo i kooperante. Naravno, voljeli bismo da se vrate naši radnici, što je oduvijek bio cilj, da zadržimo know-how vlastite radnike koji mogu "držati" brodogradilište, konstatirao je Hadžić.
Brodogradilište trenutno pruža i usluge servisa i popravaka brodova, koje su pomogle održati poslovanje tijekom teških razdoblja.
- Brodovi se izmijenju, ne dolaze samo na privez, već i na radove koje odrađujemo. To je nekakva režija koja nas je i održavala i do sada, to nam je pružalo da pokrivamo neke troškove, jer troškovi ovog prostora, kao i hladnog pogona su ogromni. Dok ne uspijemo ugovoriti dovoljno novogradnji, na taj smo način krpali budžet. Tako da, radova će biti dalje. Daj Bože da imamo x brodova godišnje pa ne trebamo pružati te usluge zbog prezaposlenosti, ali to je nekakav proces koji se ne dešava u mjesec ili tri, nego to je srednjoročni plan koji se mora napraviti, ističe on.
Hadžić je potvrdio da su otvoreni za suradnju s drugim tvrtkama srodne djelatnosti koje bi mogle pridonijeti brodogradnji, ali je naglasio kako dolaskom nove uprave i novom firmom više nema prostora za one koji bi htjeli koristiti brodogradilište bez plaćanja, kao što je, ističe, to bilo posljednjih 20 do 30 godina na teret Uljanika.
Na pitanje o suradnji s Gradom Pulom, odnosno o ideji o korištenju dijelova za potrebe parkirališta, Hadžić ističe da su to bile "samo nade nekih koji su o tome pričali".
- Suradnja je dvosmjerna. Mi nikad nismo bili uključeni u razgovor o bilo čemu takvom. I apsolutno to se nikad neće desiti dok god je ovdje brodogradnja, zaključio je Hadžić.