(Snimila Jelena Milović / Glas Istre)
Pulska riva već je godinama, pored šetnice koja to ima ambicija jednog dana biti, i mjesto usidrenih izletničkih brodova, koji su jedna od atraktivnijih turističkih ponuda. Svake godine, kao i ove, vrijedni se bookeri ispred brodova i po najvećem suncu trude na svakakve, pa i inventivne načine, svoje izlete "prodati" turistima.
Sudeći prema viđenom, interesa uvijek ima, a jutarnji sati pravo su vrijeme za dogovor oko poslijepodnevnog izleta, pa je to bilo i vrijeme našeg obilaska.
Kako im ide ove godine odlučili smo saznati na licu mjesta ponukani komentarima kako je ova sezona lošija od prethodne. Je li tako i u ovom sektoru, nije baš jednoznačan odgovor.
- Sezona je kao i sve ostale, sve je to tu negdje. Malo smo na početku sezone zbog nogometnog prvenstva u šestom i sedmom mjesecu osjetili pad, kao i zbog vremenskih nepogoda koje su zadesile Njemačku, ali generalno se sezona u ničemu bitnom ne razlikuje od prethodnih. Naime, Nijemci su i dalje najjači gosti, ali ima dosta i Rusa, kao i Talijana.
Naš brod isplovljava na izlet jednom u danu, a nekad prije smo znali imati i dva izleta dnevno. Za ovaj brod radi pet, šest bookera koji rade ujutro. Krećemo na izlet oko Brijuna u 17.30 i natrag smo do 21.30 sati. Tražimo i nalazimo delfine i ljudi stvarno uživaju. U 99 posto slučajeva se delfini i nađu, odgovara nam jedan od djelatnika.
Saznajemo i kako se gosti dosta teže odlučuju na izlete negoli je to bilo lani, iako su brojke slične i brodovi na kraju ipak budu puni. Naime, puno više bookeri ove godine "izgube" vremena prodajući izlete. Događa se i da zainteresirani odu pa se ponovo vrate i na kraju se ipak na izlet i odluče.
Do lani su te "transakcije" bile puno jednostavnije i brže. Kao da gosti važu svaki euro, vele nam naši sugovornici. Osim toga puno više bi da plaćaju karticom, a ne kešom. Kupovna moć, čini se, nije pala na niske grane samo kod nas, jer istovremeno saznajemo da su ovakvi izleti u svijetu cijenama identični ili vrlo slični.
- Radim ovdje već četvrtu godinu, a ako usporedimo ovu s prijašnjim, rekla bih da je "šućmurasta", slikovito nam je opisuje jedna od bookerica i slaže se s našom opaskom da je neujednačena.
- Ma i prijašnjih godina je znalo biti tako, ali trenutno sad je onako kako je trebalo biti ranije ovog ljeta. Prošle godine su bili festivali pa se uvijek dogodi da gostima nešto odvlači pažnju. Sve to utječe na posao, kao i sportska natjecanja, ali ipak ne mislim da je to u prevelikoj mjeri. Gosti su sve više okrenuti uštedi i "stisnuli su se", a ja stvarno znam kako im je.
Izleti su i cijenom i trajanjem uobičajeni kod nas; ničim ne odudaramo od ostalih, barem koliko je meni poznato. Najviše vremena izgubim da ih uvjerim da će vidjeti delfine, jer su po tom pitanju jako skeptični. Ljudi očekuju prijevaru i teško ih je uvjeriti da to nije laž, opisuje nam ona situacije s kojima se susreće.
- S razlogom postoji toliko brodova koji rade iste ture i vrlo brzo bi se uspostavilo da je to laž, ali kad vide sliku delfina na našim plakatima, vrlo su podozrivi. Svake godine s tim se događa ista stvar, mi ih uvjeravamo da se delfini vide, a oni su nepovjerljivi. Jedino što je ove godine nešto manje ljudi koji su spremni isti tren odlučiti se na izlet, tako da im se posvećujemo nešto više vremena, opisuje ona specifičnost ovog posla.
Ove godine, veli nam, nešto je i manje Nijemaca od proteklih godina, što ne znači da i dalje ne prevladavaju u nacionalnoj slici izletnika. Bookeri su navikli su da ih je ipak više. S druge strane sve više ima Mađara, ali Čeha te uglavnom Slavena, što ocjenjuju dobrom okolnosti.
- Ovo prvenstveno jesu obiteljski izleti, tri, četiri sata. Što bi kao dijete negoli s mamom i tatom na izlet gledati delfine?! Oko cijena je uvijek bilo i bit će komentara na njihovu visinu, a pogotovo je komentiraju oni koji već godinama, pa i desetak, dolaze kod nas pa uspoređuju kakve su cijene bile tada.
Zaboravljaju da je i kod njih sve poskupjelo, prepričava nam ova djelatnica očitu činjenicu. Oko cijena nema nekog cjenjkanja, a one su, naravno, za djecu nešto niže. Postoje i situacije u kojima jedno društvo poželi brod samo za sebe kako bi uživali sa svojim društvom, ali ovi brodovi nemalo puta voze i ekskurzije.
Sezona u ovoj djelatnosti trajat će dok god ima onih koji bi se za izlet mogli odlučiti: "Dok ima ljudi", navode nam bookeri. U međuvremenu, brodovi o kojima smo uspjeli nešto saznati, uvijek su spremni u pulskoj luci da odvedu znatiželjne u susret s delfinima.
- Fokus izleta su ustvari Brijuni, a delfini su bonus. Mi imamo po dvije ture dnevno i uvijek smo krcati. Većina karata se kod nas kupi online, a manji broj na ovaj neposredan način. Rijetki komentiraju cijenu, ali cijena je ona koju kupac plati, pa oni koji nisu na nju spremni, niti se ne odlučuju za izlete, mudro zaključuju jedan od naših sugovornika.