(Snimila čitateljica)
S pritužbom na stanje prostora oko podzemnih spremnika za odlaganje smeća, redakciji Glasa Istre obratila se mještanka Vergerijeve ulice na Monte Zaru.
- Kamioncina koji van sezone prolazi ovuda i po nekoliko puta dnevno i kupi smeće odbačeno pored kontejnera, tijekom ljetnih mjeseci uopće nema. Isto je i s onim koji kupi krupni otpad. Zidići oko kontejnera i kontejneri su išarani grafitima. Sve to zajedno izgleda strašno i mi okolni stanari smo jako nezadovoljni.
Bilo je puno urednije prije nego što su postavljeni ti podzemni kontejneri, kaže čitateljica. Kako navodi, i drugi su stanovnici primijetili smanjen broj odvoza u ljetnim mjesecima, pa postavlja pitanje zbog čega se otpad ne odvozi svakodnevno.
Upitali smo pulsku Herculaneu koliko se često prikuplja smeće na Monte Zaru, odnosno izlazi li se i po dojavama građana na teren. Zanimalo nas je i razmatraju li neko drugo rješenje za ovu problematiku, poput postavljanja nadzornih kameri.
- Koristimo priliku da istaknemo da uz značajan porast količine otpada koji korisnici pravilno odlažu, nažalost dolazi i do povećanja broja nesavjesno odloženog otpada u blizini spremnika i na nepredviđenim mjestima. Iako raspored pražnjenja podzemnih, polupodzemnih i zajedničkih spremnika na području grada Pule ostaje nepromijenjen, pojačane su ophodnje i čišćenje nepropisno odloženog otpada na javnim površinama.
Odvoz glomaznog otpada, čije su količine u posljednje vrijeme porasle, odvija se prema unaprijed dogovorenom rasporedu sa savjesnim građanima te putem učestalih ophodnji na kritičnim lokacijama, odnosno po dojavama građana, odgovaraju iz Herculanee dodajući da se na lokaciji nelegalni i neprijavljeni krupni otpad prikuplja svaki tjedan, dok su spremnici na lokaciji oprani i očišćeni 21. kolovoza.
- Unatoč našim naporima da održavamo čistoću, isto je otežano zbog pojedinaca koji neodgovorno odlažu otpad pored posuda, čime ugrožavaju higijenu i izgled našeg grada. Ipak, zajedničkim trudom nadamo se da će loših primjera u budućnosti biti što manje, a Pula Herculanea će nastaviti s daljnjim edukacijama sugrađana da bi naš grad bio što čišći i nama, ali i našim turistima, dodaju.
Podsjećaju korisnike da Pula Herculanea omogućuje besplatno odlaganje krupnog otpada u reciklažnim dvorištima u Puli, Marčani i Fažani. Također, po dogovoru, Herculanea preuzima krupni otpad izravno s adrese korisnika. Navode i da se edukacija svih generacija korisnika odvija kontinuirano.
- U cilju podizanja svijesti o odgovornom gospodarenju otpadom, organizirane su posjete reciklažnim dvorištima za škole i vrtiće, dok se putem raznih edukacija i medijskih kampanja stalno naglašava važnost korištenja reciklažnih dvorišta. Kao dodatni podsjetnik, na mjesečnim računima korisnika Pula Herculanee navedene su točne lokacije i radno vrijeme svakog reciklažnog dvorišta.
Inače, korisnici s individualiziranim posudama imaju kalendare odvoza koji su vidljivi na pozadini mjesečnih računa i na našoj web stranici. Ovi kalendari pomažu korisnicima da znaju kada iznijeti odgovarajuću posudu iz dvorišta. Ističemo da su na određenim lokacijama postavljene kamere, koje su više puta pomogle u otkrivanju neodgovornih građana koji bacaju otpad pored spremnika, napominju u odgovoru.
Na pitanje koliko je kazni ispisano za nelegalno odlaganje otpada od početka sezone na području grada Pule, iz pulske Herculanee odgovaraju da »Pula Herculanea izdaje kazne za nepropisno odlaganje otpada tijekom cijele godine, bez obzira na turističku sezonu«.
- Ovaj sustav nadzora i sankcioniranja ima za cilj dodatno potaknuti građane na odgovorno ponašanje i očuvanje okoliša. Također, naglašavamo da se navedene lokacije svakodnevno obilaze s ophodarom, te da se polupodzemni spremnici redovito prazne, iako raspored odvoza nije vidljiv korisnicima jer nije potrebna njihova interakcija.
Nažalost, u spremnicima na tim lokacijama često se pronalazi građevinski otpad poput šute, kamenja i cigli, što otežava proces pražnjenja. Također, nepropisno parkirana vozila često ometaju pristup spremnicima, zbog čega je potrebno dolaziti na lokaciju više puta, zaključuju.
U prvih sedam mjeseci 2024. godine, Herculanea je zabilježila značajan porast količine prikupljenog otpada. U usporedbi s istim razdobljem prošle godine, prikupljeno je 8 posto više otpada, odnosno ukupno 1.500 tona više.
U pulskoj tvrtki ističu da se, unatoč povećanju ukupno prikupljenog otpada, količina predana Županijskom centru za gospodarenje otpadom nije povećala. Razlog je značajno povećanje količina reciklabilnih materijala koji su prikupljeni i obrađeni, čime je smanjen udio otpada koji završava na županijskom centru.
- Uspješno smo povećali prikupljeni biorazgradivi otpad za 50 posto. Ovaj značajan porast rezultat je uvođenja "smeđih kanti" za odvojeno prikupljanje biootpada na pojedinim područjima, kao i otpada iz kantina i ugostiteljskih objekata. Zasigurno postoji i sve veća svijest građana o važnosti odvojenog prikupljanja biootpada te napora u edukaciji i poticanju pravilnog zbrinjavanja, rekao je direktor pulske Herculanee Robi Fuart.
Uvođenjem dodatnih spremnika za plastiku te intenziviranjem kampanja za recikliranje rezultiralo je povećanjem od 22 posto u prikupljanju važnog reciklabilnog materijala plastike. Pula Herculanea bilježi i povećanje prikupljenog stakla za 17 posto.
- Uvođenje novih lokacija za odlaganje stakla te suradnja s ugostiteljima i građanima rezultiralo je rastom prikupljene količine staklenog otpada. Svi navedeni rezultati potvrđuju uspješnu strategiju Grada Pule i Pula Herculanee usmjerenu na povećanje stope selektiranja i smanjenje količine otpada koji završava na ŽCGO Kaštijun, poručio je Fuart.