Boris Žgomba
Prema posljednjim podacima e-Visitora, u Hrvatsku je u prvih šest mjeseci ove godine stiglo oko sedam posto više gostiju nego lani koji su ostvarili oko tri posto više noćenja, s time da su ostvareni veliki, pa i dvoznamenkasti porasti u svim vrstama prometa. Boris Žgomba, predsjednik Uprave Uniline grupe uvjeren je kako nas očekuje normalna turistička godina, a osim o aktualnoj turističkoj godini, s njim smo pričali i o održivosti, Olimpijskim igrama u Parizu, ali i o skijaškoj sezoni koja polako kuca na vrata.
- Kad gledamo prvih pet mjeseci, oni su u odnosu na prošlu godinu znatno bolji, uzevši u obzir da su prošle godine neka nama važna tržišta još uvijek bila pod restrikcijama putovanja, pri tome prvenstveno mislim na daleka tržišta. U tijeku lipnja došlo je do poravnanja rezultata te je, ako gledamo prvih šest mjeseci, rezultat na razini prošle godine.
Ono čega moramo biti svjesni jest da posljednjih godina bilježimo značajan porast novih objekata za najam, osobito u segmentu vila, kuća za odmor, apartmana i charter vozila. Kada uzmemo u obzir da smo, gledano s aspekta dolazaka i noćenja na razini prošle godine, očito je da će se pojaviti slabija popunjenost tih istih objekata. Nakon nekoliko godina izrazite potražnje za ovim oblicima smještaja, sada smo se vratili u uobičajene turističke tokove što je svakako dovelo do određenih izazova s kojima se sada susreću vlasnici tih objekata.
Ipak, treba uzeti u obzir da je do sada ostvareno oko trećine ukupnih turističkih dolazaka, a najviše će ih, tradicionalno, biti u srpnju i kolovozu, koji za sada izgledaju uravnoteženo i čini se da neće biti većih oscilacija. Naravno, sve podatke treba uzeti s rezervom do kraja godine, ali ono najvažnije – za sada nema nikakvih naznaka koje ukazuju da bismo trebali biti zabrinuti.
- Uniline Grupa kontinuirano ulaže u promociju Hrvatske na azijskom tržištu te je među prvima prepoznala potencijal dalekih tržišta za hrvatski turizam. Ove se godine očekuje njihov potpuni oporavak i povratak na pretpandemijske brojke, a važnu ulogu svakako ima i nedavno uvođenje izravne linije Zagreb - Seul. Radi se o prvom izravnom letu u ovom djelu Europe iz Koreje od pandemije, koji je bitno olakšao putovanja i sigurno će doprinijeti povećanju broja dolazaka gostiju iz čitave Azije. To su gosti koji putuju tijekom cijele godine, a Hrvatsku smatraju poželjnom i sigurnom destinacijom te prilikom posjete naglasak stavljaju na istraživanje kulturnih i prirodnih ljepota. Ipak, kada govorimo o dalekim tržištima, moramo napomenuti da je Hrvatska sve atraktivnija destinacija i za ostala daleka tržišta, osobito Sjevernu i Južnu Ameriku. Tome naravno doprinosi adekvatna promocija privatnog i javnog sektora, ali i dobra prometna povezanost sa spomenutim destinacijama.
- U pred i post sezoni do izražaja dolazi organizirani segment putovanja koji se odvija upravo u organizaciji putničkih agencija te možemo sa sigurnošću reći da on dominira u turističkom prometu zadnjeg kvartala. Za sada su najave pozitivne, ali treba pričekati realizaciju te fokus staviti na kvalitetu usluge u destinaciji jednom kada gosti dođu. Ukupno gledajući, s obzirom na za sada dostupne rezultate, očekujemo dobru turističku godinu.
- Posljednjih smo se godina navikli na dvoznamenkasti rast te se često sve ostalo doživljava kao loše. Mislim da »brojanje svakog gosta« i komentiranje ima li ih više ili manje u odnosu na godinu ranije nema ni smisla ni potrebe. Jednostavno gledano, odstupanja pojedinih dana ili tjedana nisu ništa neuobičajeno, ali stvarni pokazatelji uspješnosti turističke godine trebali bi uključivati i kvalitativne aspekte, a ne samo kvantitativne brojke.
- Trebamo biti svjesni da u okruženju imamo snažnu konkurenciju, pogotovo s aspekta ponude, cijena, iskustva i kvalitete. Naši su se konkurenti vratili u punoj snazi, imaju vrlo jake i atraktivne ponude, kao i marketinške kampanje, a na nama je da u svojim projektima istaknemo naše prednosti i privučemo adekvatne goste. Naša je prednost očuvana priroda i raznolikost ponude, te znanje i iskustvo koje zasigurno imamo u turizmu. Izazov nam je svima koji smo u turizmu kontinuirano raditi na rastu kvalitete ponude, kako bismo gostima ponudili uslugu koju očekuju. Na pitanje kvalitete izravno i neizravno se nadovezuje izazov radne snage, a on je prisutan ne samo kod nas već i u ostalim zemljama iz okruženja.
- Mislim da smo svi svjesni činjenice da je u vršnim periodima turističke godine naša infrastruktura preopterećena u većini destinacija. Održivost je ključna ukoliko želimo osigurati daljnji razvoj turizma u Hrvatskoj. Pritom nam svima treba biti jasno da razvoj ne podrazumijeva nužno rast u broju dolazaka i noćenja, već kvalitetniju raspodjelu turističkog prometa, kvalitetu turističkih usluga te kvalitetu života domaćeg stanovništva. Što se tiče hrvatskog turizma, promjene su primjetne i značajne. Hrvatska je napravila značajne iskorake s promicanjem održivog turizma, ulaganjem u infrastrukturu, diversifikacijom ponude i jačanjem implementacije digitalnih alata u turizmu. Međutim, potrebno je vrijeme da se takve promjene u potpunosti i implementiraju i osjete, ali određeni pomaci su već sada vidljivi.
- Gosti danas prije svega traže autohtoni doživljaj, kvalitetu i vrijednost za novac. Naravno, kada govorimo o ljetnom turizmu naglasak je na suncu i moru, ali to više nije dovoljno. Ključno je da imamo adekvatnu ponudu. S aspekta uobičajenih kriterija koji se često nađu kao smjernice da li je neki gost »dobar ili loš«, rekao bih da se više moramo orijentirati na ponudu. Ne bi se složio da postoji loš gost, ali zasigurno možemo reći da postoji neadekvatna ponuda. Najčešće, gosti koji borave kod nas su isti oni koji borave i u Italiji, Francuskoj, Grčkoj i troše jednako tamo i ovdje. Dakle, nije pitanje je li neki gost slabije platežne moći, ali je činjenica da svaki gost ima svoju mogućnost potrošnje, te je na nama da mu ponudimo ono za što je spreman izdvojiti svoja sredstva.
Svakako treba reći, da je puno uloženo, i od strane privatnog i javnog sektora kako bi se proširila kvalitetna ponuda koja će gostima ponuditi dodatni sadržaj i aktivnosti. Tu govorimo o aktivnom turizmu, eno i gastro ponudi, povijesno-kulturnoj baštini, prirodnim ljepotama, filmskom turizmu kroz organizirane ture s top lokacijama popularnih filmova itd. Ako govorimo regionalno, u obalnom dijelu se već dugi niz godina ulažu značajna sredstva upravo u proširenje turističke ponude kako bi se uz kvalitetu produljio turistički promet na što veći dio godine. Veliki pomaci su napravljeni i u kontinentalnom dijelu Hrvatske, koja bilježi sve veći interes gostiju. Upravo je to rezultat višegodišnjeg rada i ulaganja javnog i privatnog sektora, a sve s ciljem uravnoteženog turističkog razvoja u skladu sa strategijom održivog turizma.
- Tako je, Uniline je vodeća destinacijska menadžment kompanija u Hrvatskoj i regiji te s ponosom možemo reći da već dugi niz godina ulažemo u razvoj sportskog turizma. Službena smo agencija Hrvatskog olimpijskog odbora, Hrvatskog rukometnog saveza, Hrvatskog karate saveza kao i brojnih drugih saveza i sportskih klubova te kroz svoje aktivnosti promoviramo Hrvatsku kao sportsku turističku destinaciju. Uniline dugi niz godina surađuje s brojnim savezima i klubovima, omogućujući im da se fokusiraju na sportske rezultate, dok naš tim iskusnih djelatnika brine o cjelokupnoj logistici. Uz to, aktivno sudjelujemo u planiranju i realizaciji sportskih priprema, natjecanja na nacionalnim, europskim i svjetskim razinama.
- Hrvatska ima značajan potencijal razvijati se u sportskom turizmu, posebno u organizaciji različitih sportskih događaja, priprema i natjecanja. Prirodni resursi kojima obiluje naša zemlja pogodni su za brojne aktivnosti tijekom cijele godine, a prepoznaju to i brojni ljubitelji različitih sportova. Konkretno, Uniline grupa veliki naglasak stavlja na razvoj pred i post sezone i to upravo kroz razvoj sportskog i drugih specijaliziranih vrsta turizma te raznih korporativnih i drugih evenata koji se uglavnom održavaju izvan ljetnih mjeseci. Prostora za rast svakako ima, ali s druge je strane potrebno još dosta ulaganja u infrastrukturu kako bi se iskoristio veći potencijal. Isto tako, javni sektor kroz Ministarstvo turizma i sporta te sustav turističkih zajednica također podupire razvoj programa i projekata koji će goste privući upravo u periodima pred i post sezone.
- Segment rent-a-cara vrlo je dinamičan i kompetitivan. Velik je broj vozila na tržištu i velik broj konkurenata. Upravo zbog toga kontinuirano radimo na kvaliteti te širenju dostupnih vozila i usluga. Tako smo ovogodišnju flotu osim klasičnim vozilima različitih kategorija upotpunili s malim i srednjim teretnim kombijima, ali i kamperima koji su se pokazali kao novi hit za klijente koji traže novo iskustvo i pogled na destinacije.
- Podsjetio bih da je Uniline ekskluzivni partner SKIFun-a za Hrvatsku te nudimo termine skijanja za 2024. i 2025. godinu na atraktivnim skijalištima diljem Francuske, Italije, Austrije, Slovenije, Švicarske te BiH. Rane rezervacije već su krenule, a u odnosu na isto razdoblje prošle godine, bilježimo pojačani interes. Vjerujemo da je to posljedica naše višegodišnje komunikacije s klijentima, od kojih se većina ponovno javlja.