Iznos svugdje isti, ali ima jedna kvaka

Cijene autoškola u Puli otišle u nebo: Prije dvije godine iznosile 900-tinjak eura, a sada - dvostruko više

| Autor: Roberto RAUCH
(Snimio Luka Jeličić)

(Snimio Luka Jeličić)


Cijene triju autoškola u Puli tek neznatno variraju: za model B kategorije (za one koji ne posjeduju dozvolu niže kategorije) kandidati u Imaru morat će izdvojiti 1.620 eura, u Autoškoli Pino 1.640 eura, a u Auto SL-u (HAK-u) iznos od 1.655 eura. Popriličan je to, gotovo dvostruki skok u odnosu na cijene koje su u gradu bile uobičajene unazad dvije godine, kada se njihov iznos vrtio oko 900-tinjak eura.

Vrbovanje instruktora

Buduće vozače frustrirat će i činjenica da se zbog nedostatka kadra - na što nam se žale sve tri autoškole – posljednjih godina udvostručilo i vremensko trajanje autoškole, koja sad u prosjeku traje između 6 i 9 mjeseci, zbog čega se još više kandidata u autoškolu upisuje i prije nego napune 18 godina i steknu pravo na polaganje vozačkog ispita.

Prema EU direktivi iz 2018. godine cijene usluga u hrvatskim autoškolama se slobodno formiraju na tržištu te je zabranjeno svako ograničavanje, odnosno propisivanje najnižih, prosječnih ili najviših cijena. Tako autoškole same postavljaju cijenu koja, saznajemo, ovisi o nizu faktora: veličini autoškole, načinu rada, osnivačkoj strukturi, plaćama zaposlenika, cijenama profesionalnih pružatelja usluga, hladnom pogonu, lokaciji, konkurentnosti, a možda najviše o tome posluju li u sustavu PDV-a.

Naime, postoje autoškole koje djeluju kao obrti i učilišta, pa su oslobođeni poreza, što nije slučaj s Auto SL-om 91, Imarom i Pinom. Osim PDV-a, ističu nam da je do poskupljenja cijena došlo zbog postizanja ekonomske održivosti usred povećanja troškova i rashoda. Kao glavne probleme ističu poskupljenja cijena održavanja, goriva, novih automobila za osposobljavanje i povećanje plaća instruktorima, koji zbog većeg obujma posla iziskuju i bolje financijske uvjete. Zbog deficita među njima, neslužbeno saznajemo, među pulskim autoškolama postoji praksa vrbovanja instruktora iz konkurentskih autoškola i nuđenje veće plaće.

Jedna razlika u Auto SL-u

Premda su cijene, prednosti i nedostaci triju pulskih autoškola veoma slične, među njima postoji i jedna važna razlika, na što nam je ukazao čitatelj Glasa Istre čiji su podaci poznati redakciji. Autoškolu je u pulskom Auto SL-u 91 upisao sredinom 2023. godine te ju tada, uz popust od 10 posto za plaćanje u gotovini, platio 845,70 eura (puna bi cijena bila 930,27 eura).

Zbog drugih obaveza mu se autoškola odužila i tek se nedavno prijavio za vozački ispit, pa se neugodno iznenadio kad je dobio e-mail (koji nam je i dostavio) i u kojem piše da je dužan nadoplatiti iznos od 583,20 eura. Pritom je u poruci velikodušno istaknuto da je u cijenu uračunat onaj isti popust od 10 posto, bez kojeg bi bio primoran izdvojiti vrtoglavih 709,20 eura više! Premda u ugovoru jasno stoji da cijenu sata vožnje plaća 20,30 eura (iznos bez popusta bio bi 22,33 eura) u mailu je istaknuto da su sati vožnje odrađeni u 2024. godini, a cijena se u međuvremenu popela na okruglih 40 eura po satu.

S obzirom da nema opravdani, medicinski ili slični razlog zašto mu se polaganje odužilo, iznos je primoran platiti, budući da u ugovoru jasno piše da je »u slučaju povećanja cijene nastavnog sata tijekom osposobljavanja ili nakon isteka ovog ugovora kandidat dužan platiti nastavni sat po cijenama koje vrijede na dan izvođenja nastavnog sata«.

Isti smo upit postavili i autoškolama Pino i Imar, no oni su nam kazali da takvu praksu nemaju te da kandidati plaćaju cijenu koja je uspostavljena ugovorom. Iznimka je, dodali su, kada od upisa prođe razdoblje od 18 mjeseci, pa je kandidat po zakonu primoran uzeti dodatnih 12 sati vožnje koje, logično, plaća po novoj cijeni, no to ovdje nije bio slučaj.

Kada se plaća razlika?

Za komentar smo upitali Denisa Pelozu, izvršnog člana uprave Auto SL-a 91 u Puli i Rovinju koji nam je, između ostalog, rekao da kandidatima koji redovno i u roku odrađuju svoje obveze ugovorena cijena do pristupanja prvom ispitu ostaje nepromijenjena.

»Naravno, postoje okolnosti kada je kandidat uistinu dužan i obvezan platiti razliku, u tom slučaju se podsjeća na ugovorne obveze koje je sam potpisao ili je to umjesto njega učinio roditelj ili skrbnik« rekao je te istaknuo da cijena ostaje nepromijenjena i za kandidate kojima se osposobljavanje odužilo iz razloga na koje nisu mogli utjecati. Kandidatima, dodao je, maksimalno izlaze u susret, a trenutno nemaju evidentirane ikakve prigovore. No, ukoliko ne nastupe gore spomenuti razlozi više sile, kandidati su ipak primorani platiti razliku.

- Može se dogoditi slučaj da je kandidat upisao autoškolu prije 12, 18, 24 ili više mjeseci, potpisao ugovor, platio avansno prema tadašnjim cijenama usluga, a iz nekog razloga nije pristupao nastavi niti je dovršio program. Tada svakako podmiruje razliku, te nakon obračuna, odnosno saldiranja, ima mogućnost nastaviti postupak ili se može ispisati i nastaviti osposobljavanje ili pristupanje ispitu u nekoj drugoj autoškoli, zaključio je.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter