Jadranka Ostić

Svestrana pulska umjetnica bavi se izradom keramike, grafikom, ilustracijom, piše i ostaje aktivnom već desetljećima: Od triennalea male keramike do Šašavog rječnika

| Autor: Vanesa Begić


Poznata i svestrana pulska umjetnica Jadranka Ostić trenutno se izložbeno predstavlja u Galeriji Hrvatskog društva likovnih umjetnika Istre zajedno s poznatom pulskom umjetnicom i likovnom pedagoginjom, svestranom Brezom Žižović, a riječ je o izložbi naslovljenoj "Zemlja", koja se može razgledati sve do 9. veljače radnim danima od 9 do 15 sati, a utorkom i četvrtkom i od 17 do 19 sati. Prva je to izložba iz ovogodišnjeg programa Hrvatskog društva likovnih umjetnika Istre.

Ostić i Žižović već su i prethodno surađivale, kako na pedagoškom planu, tako i na onom izložbenom. Jadranka Ostić se bavi raznim vidovima umjetnosti, a kroz godina i zapaženo pedagoškim radom. Izlaže kako samostalno, tako i skupno, a uvijek se rado uključuje i u razne projekte i suradnje s umjetnicima raznih profila.

Raznoliko stvaralaštvo

Vodila je razne keramičarske radionice, interdisciplinarne umjetničke radionice, a vodila je i ljetni umjetnički kamp za djecu i mlade u Rojcu nekoliko godina unazad te puno radila i s djecom s posebnim potrebama. Osim likovno-umjetničkom komponentom, bavi se i književnošću - i kao spisateljica i kao ilustratorica, (su)kreatorica knjiga.

Rođena je u Splitu 1951. godine. Školu primijenjenih umjetnosti u Zagrebu, u klasi prof. Ivana Švertaseka, završila je 1972. godine. Članica je ULUPUH-a i HDLU-a Istre. Osim keramikom, bavi se slikarstvom, grafičkim oblikovanjem, mail-artom i pedagoškim radom. Samostalno je izlagala u Buzetu, Puli, Poreču, Opatiji, Splitu, Varaždinu, Osijeku i Klagenfurtu, Piranu i u drugim gradovima i mjestima.

S izložbe u HDLUI-ju (Snimio Duško Marušić Čiči)S izložbe u HDLUI-ju (Snimio Duško Marušić Čiči)

Sudjelovala je na stotinjak skupnih izložbi, a među ostalima izlagala je, kroz godine, na izložbama HDLU-a Istre i ULUPUH-a, na izložbama Ars Histriae, na Grisiji, Škalini, u Pulskom salonu, na Svjetskom triennaleu male keramike, Jugoslavenskom biennaleu malog formata, Triennaleu jugoslavenske keramike te na drugim skupnim izložbama u Langenfeldu, Ljubljani, Subotici, Beogradu…

Za svoj umjetnički rad dobila je nagrade i priznanja. Bavi se ilustracijom i pisanjem. Ilustrirala je tako, primjerice, knjigu Božidara Smiljanića "Šašavi rječnik čudnih riječi".

Glagoljicom je ručno ispisala knjigu i mapu "Kraj refula Branka Benzije". Njezino bavljenje glagoljicom navodi se u "Leksikonu hrvatske glagoljice" Josipa Bratulića i u knjizi "Hrvatska glagoljica" Darka Žubrinića. Objavljene su joj dvije zbirke pjesama - "Ivančice šapuću pticama" (1977.) i "Panova svirala" (1984.). Članica je i Istarskog ogranka Društva hrvatskih književnika.

Radovi Jadranke OstićRadovi Jadranke Ostić

U suradnji sa Sandrom Kučević realizirala je, u izdanju Istarskog ogranka Društva hrvatskih književnika knjige "Priče o kornjačama", koje su objavljene 2007. godine, a potom i "Priče o žabama", koje su svjetlo dana ugledale 2011. godine.

"Priče o kornjačama" donosi poznate i manje znane pripovijetke, legende i basne o tim životinjama iz narodne pripovjedačke tradicije različitih zemalja svijeta. Priče su namijenjene prvenstveno djeci, ali i svima drugima koje zanima ova tema, što je bila i namjera autorica prilikom realizacije knjige.

Poučne slikovnice

Priče je odabrala i prevela Sandra Kušević, ilustrirala ih je Jadranka Ostić, a kornjača je kroz 15 priča prikazana u različitim ulogama. Urednik je pjesnik i publicist Daniel Načinović.

To djelo pokazuje da i kad likovni i književni tekst predstavljaju dva zasebna svijeta, u određenim trenucima naracije dolazi do njihova spajanja, što je posebno zanimljivo čitateljima mlađe dobi.

Radovi Jadranke OstićRadovi Jadranke Ostić

Kako je prilikom promocije rekao urednik knjige Daniel Načinović, "Sandra Kušević je odabrala i prevela zanimljive priče o kornjačama, i to poznate pripovijetke, legende i basne iz narodne pripovjedačke tradicije, kao i one manje poznate. Sve je to zatim vrlo lijepo ilustrirala Jadranka Ostić, tako da je nastala iznimno zanimljiva, lirska, prava umjetnička knjiga, namijenjena svima onima koji žele saznati nešto više o životu kornjača kroz 15 različitih priča".

Različita su i porijekla priča. U priči naslovljenoj "Velika kornjača", a riječ je o tradicionalnoj priči Huron Indijanaca, objašnjava se kako je svijet nastao na leđima kornjače. "Dječak i kornjače" dolazi iz usmene tradicije Sijuksa, a "Kornjača i medvjed" je priča Seneka Indijanaca.

Radovi Jadranke OstićRadovi Jadranke Ostić

Primjerice "Kako je kornjača objavila rat ljudima" irokeška je priča, a "Majmun i kornjača" narodna priča s Filipina. "Kornjača koja je znala pjevati" pripada usmenoj tradiciji Haitija, dok iz Južne Afrike dolazi pak Kornjača, zec i slatki krumpir. Prijateljstvo kornjače i orla ima svoje porijeklo u Centralnoj Africi, a "Kornjača i leopard" u Nigeriji.

Nekoliko godina kasnije nastale su "Priče o žabama". Koncept nastanka obiju knjiga je identičan, autorice su realizirale knjige tijekom dužeg razdoblja putem e-mailova. Najprije su tražile razne materijale o kornjačama, odnosno žabama, potom bi ih Kušević odabirala i oblikovala, a Ostić oslikavala ponuđeni joj literarni predložak.

Zašto žabe krekeću?

"Zašto žabe krekeću" priča je sjevernoameričkih Indijanaca, "Kako je žabac dospio u nebo" predaja je iz angolskog plemena Mbaka, a primjerice "Žabac koji je postao car" stara je kineska priča. Ima i tu zen-priča.

Knjige su prije nekoliko godina, također u izdanju Istarskog ogranka Društva hrvatskih književnika dobile i svoje talijansko izdanje zahvaljujući vrsnoj prevoditeljici, novinarki i književnici Lauri Marchig te novinaru Dariu Saftichu.

Radovi Jadranke OstićRadovi Jadranke Ostić

Raznoliki su aspekti umjetničkog stvaralaštva ove vrsne umjetnice, inače uvijek prisutne na raznim događanjima, koja je bila i tajnica Istarskog ogranka Društva hrvatskih književnika.

Ostić se bavila i revalorizacijom, odnosno revitalizacijom istarskih suvenira stvaranjem pulskog urbanog suvenira. Krenula je to raditi nakon umirovljenja, nezadovoljna suvenirima koji su bili u ponudi, misleći da Puli treba nešto originalnije, kreativnije, obzirom na bogatu kulturnu i spomeničku baštinu te na značaj tritisućljetnoga grada.

- To je jednostavan grafički prikaz niza otvora na pulskom amfiteatru, jedan grafički prikaz ovalnog borilišta, kombinacija prvog i drugog i varijacije na temu. Znak cijelog "branda" je riječ hARENA u dva reda, u kvadratu, što sam zaštitila kod Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo prije nekoliko godina. Nakon toga sam motive dala tiskati na majice, torbe i šalice (lat. Harena ili arena = pijesak), kazala je Ostić kada je inaugurirala te suvenire.

S izložbe u HDLUI-ju (Snimio Duško Marušić Čiči)S izložbe u HDLUI-ju (Snimio Duško Marušić Čiči)

Na izložbi koja je trenutno postavljena u HDLU-u Istre, kako je rekao predsjednik ovoga društva, Milan Marin: "Falusoidni oblici male plastike autorice Jadranke Ostić plijene svojom jednostavnošću i čistim formama. Donji dio skulpture, koji je u pravilu valjastog i izduženog oblika, erigirana je vertikala sa završetkom u obliku glave ili kapitela često zgužvane forme i različitog kolorita. Oblikovanje u terakoti u početnoj fazi izrade umjetničkog predmeta podrazumijeva dodir kao osnovu u modelaciji. Mekoća gline, njena prijemčivost u formiranju oblika različitim intenzitetom dodira, otvara prostor za igru i dinamično".

- Vječna borba kako savladati tu glinu i još zabiti neko staro željezo unutra koje se zajedno peklo. Ja još uvijek ispitujem i istražujem kako mogu saviti tu glinu, da ona ne savija mene, kazala je Ostić koja se ovim izložbenim postavom, također s Brezom Žižović, s kojom često surađuje, predstavila i u labinskoj Galeriji Alvona protekloga ljeta izložbom također naslovljenom "Zemlja".

Izložbe malih formi

Proteklih je godina Ostić realizirala i izložbe malih formi, skulptura, s kojima se predstavila i u Piranu. "Jadranka Ostić je s intervencijama različitih materijala u glinu započela još 1986. godine. Radi se o malim skulpturama koje su primarno oblikovane od gline i naknadno finalizirane u zamišljene motive nadgradnjom i eksperimentiranjem dodavanja sitnog željeznog otpada kao što su čavli, lanci, željezni ostaci u glinu te konačnim pečenjem", kazala je za njezino stvaralaštvo povjesničarka umjetnosti Tina Širec Džodan.

S izložbe u HDLUI-ju (Snimio Duško Marušić Čiči)S izložbe u HDLUI-ju (Snimio Duško Marušić Čiči)

Gotovo da i nema skupne izložbe, zajedničkog prokjeta istarskih umjetnika gdje Jadranka Ostić ne sudjeluje, ne izlaže, s(p)retno prelazeći iz jednog žanra u drugi, uvijek uz puno stvaralačke energije i kreativnosti.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter