SVEUČILIŠNI PRIRUČNIK

Igrom do znanja: Knjiga nastala u Puli namijenjena odgojiteljima i studentima odgojiteljstva

| Autor: Vanesa Begić
Autorice knjige i ravnateljica Tamara Pranjić

Autorice knjige i ravnateljica Tamara Pranjić


»Igrom do znanja«, podnaslova »Primjeri dobre prakse u vrtiću«, naziv je knjige, sveučilišnog priručnika, netom objavljenog u izdanju Fakulteta za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli čije su autorice izv. prof. dr. sc. Sandra Kadum i odgojiteljice-savjetnice iz Dječjeg vrtića »Mali svijet« Azra Glavić, Područni odjel »Zvončići« i Sandra Mecanović, Područni odjel »Mali zeleni«. Autorice imaju bogate životopise i realizirale brojne projekte.

Knjiga je nastala kao plod suradnje dviju odgojiteljica s višegodišnjim iskustvom i brojnim realiziranim projektima - odgojiteljica Azre i Sandre, i kako je rekla prof. Kadum, kada je njezin, sada osmogodišnji, sin pohađao vrtić, bio je u skupini kod odgojiteljice Azre, »bila sam zadivljena i impresionirana kako puno i kvalitetno rade s djecom«.

Sinergija

- Godinama sam radila kao učiteljica razredne nastave u Osnovnoj školi Stoja, a danas, na Fakultetu za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli, izvodim nastavu budućim odgojiteljima.

Stoga sam pomislila da je priručnik s primjerima dobre prakse itekako potreban studentima odgojiteljskog studija, ali i onima koji su završili taj studij. U nastajanju priručnika osobno sam se više posvetila teorijskom dijelu, dok su odgojiteljice Azra i Sandra posvećene bile sadržaju radu iz prakse.

A zatim smo zajedničkom suradnjom i sinergijom finalizirale naše rad, došle smo do finalnog rezultata. U nastajanju Priručnika sudjelovale su, tada pripravnice, danas odgojiteljice Lara Celija i Dubravka Brljafa u izradi pojedinih sredstava i poticaja, istaknula je profesorica Kadum.

Azra Glavić u vrtiću (Osobna arhiva)Azra Glavić u vrtiću (Osobna arhiva)

Knjiga je namijenjena prvenstveno odgojiteljima i studentima odgojiteljskog studija, ali može biti od velike koristi i svima onima koji dolaze u doticaj s djecom rane i predškolske dobi. U priručniku se govori o prirodi učenja, o igri i djetetu, poticaju za igru i aktivnosti, navode se primjeri dobre prakse i aktivnostima u vrtiću, prostornom okruženju kao poticaju, zemlja, voda i zrak te prirodnom okruženju kao poticaju za učenje.

Vrlo su kvalitetno odabrani i prikazani primjeri dobre prakse u vrtiću: tako je, primjerice, kvalitetno odrađena tematska cjelina »Gljive, jestive i nejestive«, čiji je cilj bio upoznati djecu s vrstama jestivih i nejestivih gljiva, njihovom građom i dijelovima te njihovim staništem. Djeca su igrom »učila« o šumskim životinjama: ježu, medvjedu i vjeverici, njihovoj prehrani i njihovom staništu. Prikazana je realizacija i drugih tema za koje su djeca pokazala interes: morski jež, podmornica, bijela i plava riba, mravi…

(Osobna arhiva)Sandra Mecanović (Osobna arhiva)

Nastojalo se pružiti što više dobrih primjera iz prakse, ističu autorice, kako bi knjiga bila što korisnija i zanimljivija onima koji žele proširiti svoja znanja vezano uz rad s djecom predškolske dobi. Posebno je obrađeno poglavlje »Kako djeca istražuju«, jer kako autorice ističu »djeca su po samoj prirodi znatiželjna, nemaju strah postaviti pitanja, istražuju, eksperimentiraju, otkrivaju svijet oko sebe i to je samo jedan od načina na koji ‘uče’ - dolaze do novih spoznaja, a što je najvažnije - igraju se«.

Mali odjeli

Tijekom razgovora odgojiteljice Mecanović i Glavić naglasile su i ukazale na prednosti rada u malim područnim odjelima, gdje se radi i surađuje kao u obitelji, te se koristi svaki mogući trenutak za boravak i aktivnosti u prirodi, što je preduvjet za poticanje i usvajanje zdravog načina života te brige i očuvanje prirode. Također su prikazale razne primjere aktivnosti realizirane na različitim prirodnim lokacijama.

Svega toga ne bi bilo bez punog razumijevanja i podrške ravnateljice Dječjeg vrtića »Mali svijet« Tamare Pranjić, te njenog entuzijazma i pozitivne energije, koja je djelatnicama dala veliku potporu i poticaj za kreiranje tako važnog djela, a u tom se vrtiću radi puno, kvalitetno i interdisciplinarno. Rad na knjizi, priručniku nije bio nimalo jednostavan i lagan, trebalo je, s tehničkog gledišta, puno toga pripremiti; zadovoljne smo suradnjom, puno smo naučile radom na knjizi, ističu autorice, koje već imaju u pripremi nove ideje i projekte.

(Osobna arhiva)Sandra Kadum (Osobna arhiva)

Polazeći od Piagetova razmišljanja i stava, autorice ističu da što je dijete više vidjelo i čulo, to će više željeti vidjeti i čuti, što je raznovrsnost sadržaja veća, veće će biti i promjene koje će dovesti do bogatijih i fleksibilnijih struktura ponašanja.


Podijeli: Facebook Twiter