(Snimio Milivoj Mijošek/Glas Istre)
Promocija sveučilišnog udžbenika na talijanskom jeziku za studente, odgajatelje, učitelje i nastavnike "Pedagogia inclusiva per insegnanti ed educatori", autorica prof. dr. sc. Mirjane Radetić-Paić i dr. sc. Vanje Marković održana je danas u prostoru Zajednice Talijana u Puli.
Promociju je otvorila predsjednica Zajednice Tamara Brussich zaključivši da je to prva knjiga domaćih autora koja je pisana na talijanskom jeziku, a namijenjena je svima koji rade s djecom s teškoćama.
- Kada započnemo pisanje knjige, počinjemo od ideje, ali ideja i Vanja i ja imamo puno, a vremena malo, kazala je na početku promocije autorica Mirjana Radetić-Paić. Dodala je da je više razloga zašto je ovaj udžbenik trebao ugledati svjetlo dana, a dva se izdvajaju kao ključna.
- Uzimajući u obzir značaj i važnost inkluzije i temu kojom se ovaj sveučilišni udžbenik bavi, s ciljem stvaranja boljeg društva u najširem smislu, želja nam je bila da se svoj djeci, bez obzira na njihove specifične odgojno-obrazovne potrebe, omogući da budu ravnopravni članovi zajednice te uključeni u sve aktivnosti. To je bio neki viši cilj, rekla je Radetić-Paić dodavši da inkluzija može biti uspješna samo ako su u nju dobro upućeni svi oni koji su u nju i uključeni.
Zemlje Europe naglašavaju važnost inkluzije na svim razinama odgojno-obrazovnog sustava kroz nacionalne kurikulume i druge dokumente obrazovne politike, a ovaj udžbenik, složile su se autorice, u tom smislu omogućuje upoznavanje s važnim čimbenicima na tom putu, poput razvojnih osobitosti djeteta za veliki dio teškoća i posljedično individualizacije postupaka u radu.
Od sustava ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja preko osnovnog i srednjoškolskog sustava sve do visokoškolskog, slijedom niza znanstvenih i stručnih studija prepoznata je potreba edukacija odgajatelja, učitelja i nastavnika u području inkluzivnog obrazovanja.
- Kako prepoznati i koje metode primijeniti u radu djeteta s određenom teškoćom, neka su od najčešćih pitanja u odgojno-obrazovnom sustavu, pa je osim temeljnih informacija za one koji djecu educiraju, ova knjiga bitna i za roditelje, zaključila je Radetić-Paić.
U znanstvenoj i stručnoj literaturi relativno je zadovoljavajući broj recentnih udžbenika koji se bave inkluzivnim odgojem i obrazovanjem i oni, pored hrvatskog govornog područja, najčešće zahvaćaju englesko govorno područje.
Međutim, kako sustav obrazovanja u Hrvatskoj, osobito na području Istarske županije, na talijanskom jeziku obrazuje odgojitelje, učitelje i nastavnike koji se zapošljavaju u odgojno-obrazovnim ustanovama koristeći isti jezik, ukazala se potreba za izradom udžbenika koji će poslužiti ovoj nacionalnoj manjini, a osobito studentima Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli koje na više svojih sastavnica izvodi programe na talijanskom jeziku.
Imajući u vidu navedeno, ovaj udžbenik je specifičan po tome što ima za cilj zaštititi dvije kategorije prava: pravo svakog djeteta na inkluzivno obrazovanje i obrazovanje koje najbolje zadovoljava djetetove potrebe i omogućuje mu daljnji napredak, razvoj i veće sudjelovanje u društvu, te pravo na obrazovanje i nastavu na jeziku i pismu nacionalne manjine.
Autorice se nadaju da su, objedinjavanjem ovih prava i otvaranjem novih mogućnosti, pridonijele promicanju inkluzivnog obrazovanja i obrazovanja u pravom smislu riječi, podupirući koncept usmjeren na potrebe sve djece, s posebnom pozornošću na onu koja su u opasnosti od marginaliziranja, diskriminacije i isključenosti.
Vanja Marković je prilikom svog obraćanja okupljenima naglasila važnost točaka u kojima je potrebno osnažiti ljude na sve aspekte inkluzije, sadržaj zakonodavnog okvira obrazovanja djece s teškoćama u razvoju, primjerenih oblika nastavnih programa, ulogu pomoćnika u nastavi i asistenata u vrtićima te vrednovanje učenika s teškoćama, čemu je, kazala je, u udžbeniku posvećeno posebno poglavlje.
Recenzenti ovog sveučilišnog udžbenika su međunarodno priznati sveučilišni profesori prof. dr. sc. Neala Ambrosi-Randić s Filozofskog fakulteta Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli, prof. dr. sc. Jasna Kudek Mirošević s Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i izv. prof. dr. sc. Vanja Riccarda Kiswarday s Pedagoškog fakulteta Primorskog sveučilišta u Kopru.
Ambrosi-Randić u recenzijama navodi da je knjiga prvenstveno namijenjena studentima iz područja odgojnih znanosti i nedvojbeno će im postati izvor temeljnih informacija, ali može biti korisna i zanimljiva i svima onima koji se u svom radu susreću s djecom s teškoćama u razvoju.
Govoreći o udžbeniku, Ambrosi-Randić istaknula je da je sve veći broj roditelja kojima će ovo štivo dati kvalitetne informacije za razumijevanje razvojnih promjena i posebnosti u ponašanju svoje djece s teškoćama, bez obzira radi li se o smetanjama pažnje, intelektualnim teškoćama, onima iz autističnog spektra ili drugim smetnjama.
Jasna Kudek Mirošević naglasila je da je ovaj sveučilišni udžbenik napisan na visokoj razini, a stilski izvanredno lijepo, motivirajuće, logički jasno te služi, kako za lako čitanje i razumijevanje ključnih pojmova iz područja inkluzivnoga obrazovanja, tako i u pronalaženju ideja za implementiranje u praktičnom radu odgajatelja, učitelja i nastavnika.
- Svojim sadržajem je udžbenik izuzetno vrijedan u promjeni potrebnih novih gledišta i stjecanja kompetencija u načinima poučavanja, u kontekstu kurikularnog pristupa i kurikularne reforme u sustavu odgoja i obrazovanja u Hrvatskoj, kazala je Kudek Mirošević.
Vanja Riccarda Kiswarday u svojoj je recenziji istaknula da je poučavanje djece s različitim teškoćama u razvoju složen i višeslojan proces koji zahtijeva pedagošku izvrsnost, što se može osigurati samo uz kvalitetno obrazovanje učitelja, međupredmetnu suradnju te suradničko planiranje i izvođenje prilagođene nastave.
- Inkluzija može biti uspješna samo ako su za nju osposobljeni učitelji, a ovaj udžbenik tome daje velik doprinos i važan je ne samo hrvatskom odgojno-obrazovnom sustavu, već i slovenskom, budući da se i u Sloveniji koristi talijanski jezik, rekla je na promociji Kiswarday.
Mirjana Radetić-Paić tridesetak se godina bavi pitanjima uspješne integracije i inkluzije djece s teškoćama u razvoju, najprije u praksi, a kasnije i obogaćujući teoriju. Dosad je objavila desetak sličnih opsežnijih publikacija te preko šezdeset znanstvenih radova iste ili slične tematike.
Vanja Marković dugi je niz godina bila voditeljica Stručnog vijeća edukacijskih rehabilitatora učitelja Istarske županije. Kao suradnik Agencije za odgoj i obrazovanje i Agencije za strukovno obrazovanje, održava brojna predavanja i radionice za učitelje, nastavnike, ravnatelje i stručne suradnike osnovnih i srednjih škola, u svrhu podizanja kompetencija za rad s učenicima s teškoćama. Pod mentorstvom Radetić-Paić, prvi je i zasad jedini doktor znanosti doktorskog studija "Nove paradigma obrazovanja" koji se izvodi pri Fakultetu za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli.
Izdavanje udžbenika realizirano je uz financijsku potporu Talijanske unije i Zajednice Talijana Pula.