Robert Pauletta prilikom otvorenja jedne od svojih izložbi (Arhiva Glasa Istre)
S Robertom Paulettom, uvaženim pulskim akademskim umjetnikom razgovarali smo o njegovom viđenju kulturnog i umjetničkog života u Puli.
Kao dugogodišnji akademski likovni umjetnik, koji je djelovao u svim segmentima likovnosti - kao likovni pedagog, voditelj i utemeljitelj galerija te kao slobodan umjetnik, kako, generalno ocjenjujete aktualni likovni život u Puli?
- Sa zadovoljstvom pratim uspon pulske glazbene i kazališne scene, a raduje me i povećan interes spram lokalne filmske produkcije. Više od svega želim vjerovati da nije tek riječ o trenutnom valu, već o notorno ukorijenjenoj činjenici kojom se iskazuje kulturni i progresivni gradski identitet. Po pitanju aktualnosti suvremene likovne prakse stvari se ne čine baš toliko sjajne, premda za tako nešto postoje mnoge premise.
U Puli više nego ikad dosad, djeluje niz profiliranih galerija; ok, one često opstaju zahvaljujući sumanutom žaru njihovih voditelja, no izlagački prostori kao da se nude: Makina, Poola, Gradska galerija, galerije HUIU-a, Dnevni boravak, zatim novopokrenuta, svježa i inovativna Galerija Novo, plus otvorene mogućnosti izlaganja u Svetim Srcima, ili u Vodospremi Povijesnog i pomorskog muzeja Istre, pa ipak naposljetku kao da nedostaje izvjesne vitalnosti i svježine.
S druge strane, uz djelatne i prepoznate lokalne autore, na sceni se u respektabilnom broju pojavljuje jedna nova, mlada i odgovorna generacija umjetnika. Svjesni suštinskih globalnih problema u koje su uronjeni i zajednički umreženi bremenom kojeg nasljeđuju, ovi autori tehnološki i društveno opismenjeni, svojim se ozbiljnim radom nameću kao društvena potreba kojoj treba izaći u susret. No, za prezentaciju i afirmaciju svojih umjetničkih creda oni potrebuju ozbiljnije uvjete i drugačije strategije djelovanja.
Najveće prednosti i boljke?
- Ključni mi se nedostatak, a vezan za gore navedeno, u ovom trenutku nameće u problemu više virtualnog no stvarnog postojanja Muzeja suvremene umjetnosti Istre. Jer samo jedna živa i dinamična, otvorena i po potrebi provokativna, da ne kažem dobro umrežena i stručno vođena institucija, kakvi muzeji te naravi u osnovi jesu, može postati generator i promotor suvremenih umjetničkih stremljenja.
Iz tog je razloga MSUI, kao krovna, stručna i identitetna institucija osnovan. No, u ovom žalosnom trenutku, njegovo je cjelokupno djelovanje: od nabavke toaletnog papira i nadziranja građevinskih radova do ostvarivanja programske djelatnosti, raznih izvješća i marketinga, svedeno na nadnaravni trud tek dvije stručne zaposlenice. Naravno da na taj način umjetnog preživljavanja Muzej nije u stanju odgovarajućom brzinom odgovoriti zahtjevima i potrebama novonastalih vremena te da kaska za stvarnošću.
(Arhiva Glasa Istre)
Vjerujem da bi se po tom pitanju valjalo potruditi; oživjeti muzej, sjesti i razgovarati. Postoje mnogi načini kojim bi si mogli pomoći i znam da bi i u Županiji i u Gradu naišli na razumijevanje. No red je na umjetnicima, oni su ti koji bi trebali preuzeti inicijativu.
Nedostaje li Puli pravi gradski muzej, kakav je prisutan u drugim gradovima?
- Posljednjih nas je godina, malo po malo, napustila plejada značajnih istarskih umjetnika, neki od njih značajniji su nego što im to priznajemo. Prijateljevao sam s mnogima od njih i naravno da me boli grijeh propusta, šutljiva koprena zaborava kojom ih natkrivamo.
Pribrojimo tu mnoge još Puležane i one koji su s Pulom imali veze, koji su u Puli ostavili trag. Gdje su se ti ljudi kretali, što su radili, čime nas oplemenili? U kojem je segmentu gradskog tkiva to vidljivo? Možda je i sam pojam muzeja pomalo muzejski.
Skloniji sam inovativnijim pristupima, postupcima koji su sukladni našem vremenu; parkovna instalacija, osmišljena fontana, kružni tok, dječje igralište, diskretna intervencija na trgu, klupa u parku. I tako dodatno bogatiš grad kojim hodaš. Takav bi pristup bio nesumnjivo adekvatniji, smisleniji, demokratičniji i nadasve jeftiniji od konglomerata, proizvoljnosti i kiča, koje nam netko van natječaja i javnosti, već godinama podmeće Puli.
Art Zona Kandler prilikom inauguracije za Dan grada Pule 2014. godine (Arhiva Glasa Istre)
Poglavito ako uzmemo u obzir i društvenu participaciju na takvim projektima. U dosluhu s mjesnim odborima kao predlagačima moglo bi se štošta učiniti. U konačnici i sami građani svojom inkluzivnošću mogu postati koautori djela.
Umjetnički hepeninzi pod naslovom "Tu smo", a koje je predvodio viši kustos MSUI-ja Mladen Lučić i koji su se održavali diljem šireg gradskog prostora Pule bili su pravi putokaz, smjer mogućeg djelovanja u tom smislu. Kao i mnoge takve inicijative došle su prerano. Ponekad mi se čini da Puležani nemaju baš izraženu potrebu usprotiviti se gravitaciji.
Puno se govorilo o pokretanju Art zone Kandler, do nekih malih pomaka je, istina, došlo, no priča se kroz godine nije puno pomaknula od početka, Kandlerova ulica je, i dalje prilično pusta i mračna izvan sezone.
- Svatko bi očekivao nešto drugo u starom srcu obalnog grada, stoga je Kandlerova posebna. Brend po sebi. Turistička zajednica ti izvuče ime u nekom nagradnom kolu i pogosti te sedam dana Kandlerovom.
Zamisli ti to, all incluse. Ili da je možda predložimo Trumpu umjesto Greenlanda. Ili je i dalje ostavimo ovakvo jedinstvenom kakva je, samo nama nalik. Zanimljivo je to kontinuirano bjekstvo, odustajanje svake dosadašnje gradske uprave kada je srce grada u pitanju.
(Arhiva Glasa Istre)
Pula, tapija ili grad s (nedovoljno) iskorištenim potencijalom?
- Pomalo sam alergičan na taj pojam - tapija, zvuči mi previše aristokratski. Vidljivi su mi nedostaci klubova, umorstvo Uljanika, cajkaroški parkovi, djeca pred vratima Rojca koja već predugo čekaju svoj red, da ne govorim o oštarijama, koliko mi one tek fale, ali vidljive su mi i kulturne manifestacije širokopojasnog spektra: koncerti u Rojcu, Malom rimskom kazalištu, Sa(n)jam knjige sa sjajnom ekipom mladih mislećih ljudi, Pulska filmska tvornica, brokatni jazz u Circolu, Dječji kreativni teatar, Istarsko narodno kazalište - Gradsko kazalište Pula, Teatar Naranča, Big band. Ako tapija nije bijeg od odgovornosti onda ne znam što taj pojam znači.
Je li je teško dan-danas djelovati kao samostalni umjetnik u Puli?
- Ni samostalnost ni umjetnost nisu kategorije našeg doba, pa se tako nekako i doživljavam. U društvenom smislu - Out of my time, a u osobnom Fool on the hill.
A što s gradskom politikom?
- Da ponovim: boli me grijeh mnogostrukih propusta i posljedičnih prebacivanja, a potom i odricanja od odgovornosti vođenja Grada. Pula treba nove hrabre i realizirane ljude od struke, ali otvorenog uma. One koji će je razumjeti kao organizam, pristupati holistički, a djelovati konkretno. Četiri godine nije malo za pokrenuti, popraviti staro, lansirati i realizirati novo i bolje.
- Kako vidite izbore 2025.?
Vjerujem da je Grad zreo za istinsku promjenu paradigme - da Pula konačno dobije svoju prvu Gradonačelnicu. Svježe lice bez stranačkih utega i interesnih pozadina gdje se ime Lorene Boljunčić pojavilo na obzoru kao jedino suvislo obećanje boljeg vođenja grada na temeljima znanja, struke i merituma.
S istim (starim, poznatim) imenima prisutnim na političkoj sceni ne očekuju se drugačiji, pogotovo ne bolji rezultati. Što su mogli - to su pokazali, a svjedočili smo da je od lošeg moglo još i gore.
*Sponzorirani sadržaj*